"Stoigt sto" !?

G

Goldi

Har ett 3-årigt sto. Hon har tidigare inte visat några "sto-tendenser" men sen ungefär ett halvår tillbaks märks det lite. T ex när jag ska dra åt sadelhjorden så skulle hon gärna nypa till mig. Hon lägger öronen bakåt och bits lite i luften.
Eller om jag leder henne och hon går bakom mig så ibland så lägger hon öronen bakåt och sträcker huvudet fram och kan försöka nypa mig. Det ser ut som när flera hästar går efter varandra och försöker tjuvnypa till en annan. :devil: :angel:
Jag tänker att det har med att göra att hon kanske försöker utmana min ledarpositon lite försiktigt ?!
Annars är hon jättetrevlig men som sagt detta har kommit smygande. Hur hanterar ni detta, tips önskas. :idea:

Sv: "Stoigt sto" !?

Goldi skrev:
Har ett 3-årigt sto. Hon har tidigare inte visat några "sto-tendenser" men sen ungefär ett halvår tillbaks märks det lite. T ex när jag ska dra åt sadelhjorden så skulle hon gärna nypa till mig. Hon lägger öronen bakåt och bits lite i luften.
Eller om jag leder henne och hon går bakom mig så ibland så lägger hon öronen bakåt och sträcker huvudet fram och kan försöka nypa mig. Det ser ut som när flera hästar går efter varandra och försöker tjuvnypa till en annan. :devil: :angel:
Jag tänker att det har med att göra att hon kanske försöker utmana min ledarpositon lite försiktigt ?!
Annars är hon jättetrevlig men som sagt detta har kommit smygande. Hur hanterar ni detta, tips önskas. :idea:

Hallå, ingen som har ideér, ingen som känner igen detta ???
Gör ni något eller ska man inte bry sig. Men då kanske det ökar. :confused:

Har inte upplevt något sådant på mitt 4 års sto, inte då hon var 3 år eller nu heller. Men vad jag kan tänka mig så har hon kommit i sin, vad jag kallar, glytt-peridor när dom är sådär extra barnsliga och glyttiga, dvs, naffsar och håller på.

När hon försöker naffsa dig i ryggen när du leder henne så kan du pröva att vända dig om och säga till henne bestämt så hon förstår att det inte är OK att hon gör så. Du kan även rygga henne eftersom ryggning är ett sätt att visa underlägsenhet, när hon ryggar visar hon att du är boss.

Har själv ett sto som blir lite sur om man drar gjorden fullt direkt när jag sadlar. I stället så drar jag bara lite löst så att sadeln sitter kvar när jag leder ut ur stallet.Drar sedan innan uppsittning.Inga sura miner då. :idea:. Handlar det om att hästen "utmanar" dig så kan väl nån form av longering eller dominansövningar vara ett sätt attgå vidare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 521
Hästhantering Behöver lite råd och ideer. Köpte i höstas ett 2,5 årigt sto. Redan direkt så märkte jag hur skeptisk hon var mot alla nya...
Svar
5
· Visningar
964
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka