Stoets ålder

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bestatjejen
  • Startdatum Startdatum
B

bestatjejen

En kort fråga bara..

Ungefär hur gammal kan ett sto vara för att få sitt första föl? Har hört nånstans att man rekommenderar innan en viss ålder men har glömt bort :o

Sv: Stoets ålder

Finns massor av trådar i ämnet och det finns ingen rekommenderad ålder.

Mitt eget sto fick sitt första föl vid 16 och det andra vid 18, inga problem med att få henne dräktig eller under dräktigheten. Båda fölen är friska.

Rent fysiskt så börjar åldersförändringarna i livmodern vid 16 år. Vilket då medför att det blir svårare att få stoet dräktigt och att hon går hela dräktigheten ut. Dessa ökar sedan med stigande ålder. Så man kan väl säga att bäst före datum är innan 16 år men chansen finns ändå även på äldre ston.

Om en häst får sitt första föl när den är 16 år så skulle det vara som att en kvinna får sitt första barn när hon är 50 år. Det är fullt möjligt, men rekommenderas det?
Det går såklart inte att jämföra hästar med människor, men det ger lite perspektiv.

Varför skulle det inte rekommenderas?
Du kan inte jämföra hästar med människor, hästar har ingen menopaus som kvinnor har utan är fertila hela livet.

Du menar inte hur gamla dom bör vara inna dom får sitt första föl? I såna fall bör dom vara tre år innan man betäcker dom första gången.

Nej TS:D såklart..glömde *kl*

Nä alltså tack för alla svar!

Jag hade fått för mig att det fanns nåt "bäst före" datum på ston. Att dom inte fick vara för gamla när dom fick sitt första föl. Hade för mig att det hade med att bäckenet blev för stelt eller nåt :o

Men det kanske var hundar det gällde..

Jag hade fått för mig att det fanns nåt "bäst före" datum på ston. Att dom inte fick vara för gamla när dom fick sitt första föl. Hade för mig att det hade med att bäckenet blev för stelt eller nåt :o

Men det kanske var hundar det gällde..

Finns ju ett bäst före datum och det är 16 år men det gäller för alla ston som inte har varit dräktiga årligen. Allstå även för ston som haft föl som unga. Av någon underlig anledning så verkar åldersförändringarna inte påverka ston som betäcks och blir dräktig varje på samma sätt när de kommer över bäst före datumet.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Shaggy
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
415
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur