Stöpa havre?!

Q

Quadrophenia

Hej!

När jag fick min häst så sas det att hon inte kunde äta havre, bullshit tänkte jag alla hästar kan äta havre. Men icke hon blev supertittig och funkade inte allt. Bytte då till ett pelletrerat foder och det har hon funkat bra på. Nu har hon dock varit skadad i ett halvår (fick henne frisk förklarad igår JIPPI) och då tkr fysioteraputen att jag ska byta foder till havre/luzern/majsolja/mineraler/hösilage.
Säger att hon inte funkar på havre men då säger han att jag ska prova att stöpa havren och menar att detta ska ge en annan effekt och han tror inte att jag kommer få några problem med att hon blir "knäpp".

Ska prova detta för det låter intressant.

När vi ändå är inne på ämnet foder så undrar jag om ngn ha tips på bra mineraler. FT tyckte inte om kraffts miner, han vill inte ge ngn form av pelletrerat foder. Så vilka ska man ha?
Vad ger ni?

Vilka olika märken på luzern finns det?
Och är de lika bra?
Vad är prisskillnaden?

Många frågor jag vet men jag är väldigt tacksam för era svar.

Mvh
/ Q
 
Sv: Stöpa havre?!

Quadrophenia skrev:
När vi ändå är inne på ämnet foder så undrar jag om ngn ha tips på bra mineraler. FT tyckte inte om kraffts miner, han vill inte ge ngn form av pelletrerat foder.

Chevinal Plus då kanske? Det är ju flytande! :idea: Innehåller dock varken kalcium eller fosfor (tror jag att det var?), men det kanske täcks av ditt hö? :)
 
Sv: Stöpa havre?!

Det kanske inte är så smart att göra ett foderbyte till ett foder som tidigare inte fungerat just när du skall till att sätta igång en häst efter en skada. Hade jag varit du hade jag fortsatt med det vanliga fodret.

Sedan kan du experimentera när hästen väl är igång ordentligt och byggt sig stark. Har en likadan häst. Den tycks allergisk mot havre. Det behövs inte stora mängder havre för att få henne på tårna. Blir då superkänslig över alla stimuli och stirrig. Inte något man vill när man rider igång, risken finns då för nya skador tror jag.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är medryttare/fodervärd för en en connemara som är 9 år. Han är relativt bra musklad och går på lösdrift året om, just nu efter...
Svar
7
· Visningar
967
Senast: Modest
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 750
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
991
Senast: Twihard
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 013
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp