M

Moej

Vet inte om jag lyckats stoppa tråden rätt nu, men.. :D

Mitt sto har aldrig under den tid jag ägt henne (lite över två år) varit väldigt "stoig" på något vis och jag har aldrig märkt när hon brunstar. Hon har alltid varit väldigt lugn och försiktig.

Ända tills för två veckor sedan. Då kom det en ny häst till "vårat" lilla stall, där det bara stog fyra hästar tills den nya kom. Det är en nordisvalack på 18 år som var ridskolehäst tillsammans med mitt sto och sedan såldes de till samma ägare, där de stod tillsammans kanske ett år. Nu hade de inte träffats på ca två år alltså.

Och nu är hon inte alls lika försiktig mer. Ibland verkar det nästan som att hon är i trotsåldern fastän hon är 13 år. Hon är mycket mer kaxig mot mig, och växlar ngt fruktansvärt i humöret. Först kan hon vara svår att fånga i hagen och jättesur, sen kan hon vara överlycklig och absolut vela ut och rida när hon är inne.

Hon har brunstat nästan oavbrutet under dessa veckor, och jag märker det jättetydligt.
Och hon surar ibland åt nya hästen, hon har aldrig lagt öronen bakåt åt någon häst nånsin i stallet / under ridturen när jag varit med förr.

Varför blev hon så här när den nya kom ?

Sv: Sto

hans manlighet tilltalar henne? Har märkt att vissa ston blir rent utav förälskade i vissa vallackar. Har ett ponnysto som inte visat brunst på flertalet år när hon stod i stora stall med stonb o vallackar. När hon sedan efter betet fick gå med en ytterst maskulin o ganska hingstig vallack började hon brunsta som en liten gnu o betedde sig överlag som en liten pms häxa... ;) Hon blev kär helt enkelt. :) Kan iof trösta dig med att det gick över på några månader och dom övergick till bästis-skap. Men det finns fortfarande ingen hingst i världen som tilltalar henne så starkt som denna vallack. Vid betäckningar har man varit tvungen att hormonspruta henne eftersom hon inte "tänder" på hingstarna annars... men denna vallack han satte verkligen fart i gumman!

Det är säkerligen inget ovanligt.
Men tänk bara att hon inte för bete sig exakt som hon vill bara för att hon brunstar.

Så är min ponny med. Fast hon blir alltid kär i dom valackerna som är "elakast" mot henne. Desto mer dom surar och jagar bort henne desto kärare blir hon. :rofl:

/Maria

Min märr gjorde ngt liknade när jag ställde ihop henne med syrrans nordis vallack, hon brunstade hela sommaren vart visserligen aldrig tjurig mot mig eller så men det var jobbigt när hon vände sig efter honom så fort vi red ut. Nordisen däremot visade inge intresse han bara stötte bort henne och var sur på hon men hon höll på hela sommaren. Dock enl hennes ägare kan hon börja "brunsta" när hon inte motioneras tillräckligt..vet inte om det stämmer men låter lite logiskt...

en häst jag red innan var precis tvärtom. Innan hade hon varit riktigt jävlig och visade aldrig brunst.
När hon kom till stallet hon stog i när jag hade henne var det bara hon och en hingst i stallet (hon gick tillsammans med andra ston i hagen) och hon blev helt underbar både vid hantering och ridning....

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 455
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama