Sto med valack som betäcker

Du har helt rätt i dina känslor! Jag tycker att betäckande valacker ALLTID enbart ska gå med valacker eller själva, absolut inte med ston. Jag har endast en gång prövat att ha en sådan med mitt ena sto, vi gav honom naf oestress varje gång hon brunstade och det fungerade faktiskt väldigt bra. Men det var enbart för att vi hade goda möjligheter att ha koll på dem varje dag (arbetade hemifrån). Men generellt hade jag särat på dem direkt, han får gå själv, med valacker eller så gör ni en valack och en stohage!

Min erfarenhet är att alla valacker kan betäcka. Det krävs bara att det kommer "rätt" sto för dem så betäcker de. Valacker som aldrig betäckt någonsin, 20+ år gamla och så kom STOET i deras drömmar och vipps så betäcks det.
Det här är också min erfarenhet @Strawberry. Min SWB skulle gå tillfälligt med en valack (äldre herre som var skuren vid två års ålder, van att gå med ston och aldrig visat något intresse för dem samt ranglåg) och han hoppade på henne när hon hade första brunsten efter ihopsläppet.

Förutom att det är farligt för hästarna så är det även farligt för oss människor. Han försökte nämligen kliva på när jag skulle ta in henne och det kunde har gått riktigt illa.
Det tänker jag är ren uppfostringsgrejj dock. Min hingst gjorde aldrig något sånt vid insläpp, och då gick han med 4 ston som mest. Men han visste sin plats vid insläpp, inget flörtande, inget hummande, och stona likadant, inga sura miner mot någon. Fokus var det som gällde, annars fick man gå ut igen och vänta.

Tack för alla svar! Det var skönt att få bekräftat att den del av mig som börjat fundera på om jag är onödigt nojig har fel. Då kan jag ignorera den delen och stå på mig. Ägaren till valacken har hamnat i en olycklig situation då hen fått information från tidigare ägare att valacken har gått med ston. Dom verkar inte ha nämnt att den också betäckt stona den gått med...
Jag har hur många historier somn helst att berätta om ston som blivit allarligt infekterade eller skadade av valacker.

Hade själv ett sto som infekterades på station av en naturligt betäckande hingst. Så allvarlig infektion att vi till slut - efter lång tid med behandlingar - fick ta bort henne på beternärs inrådan.

Ett ungsto skulle betäckas men när veterinären undersökte innan säsongen fann hen att stoet var ihopväxt i slidan. Som ettåring hade hon gått med en valack. De hade sett honom försöka betäcka och särat på dem men det var försent. Han hade spräckt henne.

Hingstar betäcker och sen är de nöjda. Valacker får inte utlösning så de betäcker om och om ingen. Med infektionsrisk varje gång.

Min erfarenhet är att alla valacker kan betäcka. Det krävs bara att det kommer "rätt" sto för dem så betäcker de. Valacker som aldrig betäckt någonsin, 20+ år gamla och så kom STOET i deras drömmar och vipps så betäcks det.
Tillägger att vi använde valacken jag red som proberhingst. Han pratade rätt, betedde sig rätt och var stona intresserde märktes det . Vi hade ett par som annars var svåra att se brunst på. Var de inte brunstga strundade han i dem.
Valacken skars i två års ålder.

Exakt detta hände dem som köpte min då 22-årige valack för några år sedan. Jag hade haft honom i 18 år (!), han var kastrerad som 1,5-åring och hade aldrig i min ägo visat minsta hingstbeteende eller intresse för brunstiga ston. Gick både i blandflock och könsuppdelat under de åren jag hade honom. Och så plötsligt - när han flyttade in i sin nya flock - så var det ett sto som uppvaktade honom och hingsten i honom vaknade! Det blev riktigt turbulent i flocken av detta så "min" hästs nya ägare valde att flytta både honom och sin andre valack till ett annat ställe. Man kan liksom aldrig ge några garantier för om och hur en häst kommer att fungera i en helt ny flockkonstellation.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 268
Senast: mars
·
Gnägg Vad har ni för erfarenhet av valack som klättrar/vill betäcka sto som brunstar? Båda hästarna har tidigare gått i blandflock. Valacken...
Svar
2
· Visningar
1 236
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 198
Senast: Habina
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 078
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka