Sto med cystor

Ela

Trådstartare
Jag har haft mitt sto utlånad på foder från november i år. Hon har fungerat bra och varit trevlig i hanteringen fram till för tre-fyra veckor sedan då hon plötsligt ändrade beteende.

Skriker och slår med frambenen, betäcker de andra hästarna och är riktigt "hingstig" och svårhanterad. Under dessa veckor har hon även brunstat.

Stoet är fött hos mig och har haft två föl hon är 9 år och har aldrig visat något liknade beteende tidigare.

Någon som har erfarenhet av sto med cystor? Hur har ni märkt det?

Mitt ena avelssto har mkt cystor i livmodern. Märks inte på henne utåt sätt, men svår att se tidig dräktighet på och inte någon man skulle lägga en hingst med dålig fertilitet på.

Minns ett sto som fanns på mitt gamla jobb. En riktig "pissmärr" som kickade och var jobbig att rida, mycket brunstig när hon var brunstig. Visade sig ha cystor -de togs bort, stoet steriliserades även och blev en väldigt mycket mer harmonisk häst.

Ang din - har ni kollat upp gulkroppshormonet? Det kan vara värt att kolla. Mitt gamla ponnysto skulle betäckas och blev helt vansinnig. Då hade hon nåt vajsing med just gulkroppshormonet vilket gjorde henne till "hingst" hormonellt. En spruta och hon var sig själv igen...

@Ela Har varit med om ett sto som förändrades precis som din pga cystor. Skillnaden var att det smög sig på och tog lång tid innan dom fattade att det var cystor som orsakade henne helt galna beteende.

Nu är hon veterinärundersökt och dom hittade två cystor på respektive äggledare en var 15cm i diameter och en 4. Nu har dom tagit blodprov så vi får invänta svaret på det.

Ni som opererat sto med cystor hur har det blivit? Prognos? Har försäkringsbolaget stått för kostnaderna?

@Ela Stoet jag berättade om blev helt normal ganska omgående efter op. Dock var ägaren då så rädd för hästen att den såldes. Det tog år innan dom hittade felet... Inte min häst så vet inte hur fb ställde sig till det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 553
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 893
Senast: mars
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 383
Hästvård Hej! Har ett sto på 13 år som har ordentliga brunst problem. På sommaren slutar hon aldrig brunsta. Utan det är dygnet runt, vecka efter...
Svar
6
· Visningar
1 938
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka