Sto brunstar ej?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Gulle__Fjun
  • Startdatum Startdatum
G

Gulle__Fjun

Hej,
Jag har ett 12 årigt sto som jag ägt nu i 4 år.
Under mina år med henne har jag sett henne brunsta 1 gång. 1dag.
Det var när hon stod i en transport och en hingst gick förbi bakom.
Det är enda gången jag sett henne stå och skvätta.

Jag vill så gärna ha föl undan henne så jag provade att betäcka i somras.
Hon släptes med hingsten för att förhoppningsvis komma igång själv men icke.
Vi släppte in ett till sto som skulle betäckas med den hingsten. Det stoet brunstade för fullt och kanske skulle kunna få min dam att börja. Men icke.
Hon gick med hingsten i 3 veckor och vägrade visa brunst så jag bestämte mig för att spruta igång henne.
Det tog 3 dagar efter sprutan och hon brunstade för fullt.
Hon blev betäckt och allt fint. Hon fortsatte gå med honom och jag ringde ut veterinären för att ultraljuda henne och se om det blivit något. Men nej nej ingenting vad veterinären kunde se. Funderade fram och tillbaka men bestämde mig för att prova spruta igång henne igen. Ingen brunst syntes dock efter den sprutan och hon blev inte betäckt igen.

Är det någon som har någon aning om varför hon inte brunstar?
Var hos veterinären på grund utav en annan sak med henne igår och den veterinären kunde inte ge mig svar på frågan. Hon kollade så att äggstockarna såg okej ut och det gjorde dom.
 
Sv: Sto brunstar ej?

Det finns typ 100 svar på den frågan.

Att hon gick 3 veckor med hingsten utan att visa brunst kan ju betyda att hon brunstat precis innan ni släppte ihop dom. Då tar det ju ett tag innan de brunstar igen. Ungefär tills då ni tröttnade och sprutade henne. Hon hade kanske lika gärna brunstat av sig själv då.
 
Sv: Sto brunstar ej?

Låt det ta sin tid, låt henne få gå med hingsten ett par månader och kolla sedan. Då slipper hon stressen,min visade heller aldrig brunst vi fick åka till vet när vi trodde det var på g och kolla var hon var i brunstcykeln, hon blev dräktig sen:)
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 359
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästhantering Vår valack har gått med vårt sto sedan 1 år tillbaks. (Han är kastrerad som 3 åring) stoet brunstar nu och nu ikväll såg jag att hon...
Svar
9
· Visningar
2 004
Senast: Habina
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
468

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp