Stlel i bakbenen

L

Lskarsamjunior

Hej! Jag sköter en häst som är jättestel i bakbenen. Han kördes mycket innan han kom till detta stallet. Han är en shetlandsponny som är 98 cm i mankhöjd och ganska rund och kraftig. Han är lat men väldigt väldigt pigg och säger aldrig nej till att öka. Men med bakbenen går han stel som en pinne och släpar bakhovarna i marken vilket också sliter på hovarna. Han kan hoppa jättefint på låga hinder men på högre går det bara inte. Vet inte om det är bakbenen. Eftersom jag inte bestämmer när vi ska gå över bommar mm. kan jag inte träna med dom för jag vet att det ger väldigt bra resultat när han måste lyfta ordentligt på benen. Finns det några bra dressyrövningar som inte är så komplicerade man kan göra för att få igång bakbenen?

Jag försöker också att massera honom innan jag börjar rida ifall det skulle bli någon skilldnad. Är det bra?:)

Sv: Stlel i bakbenen

Jag är inte alls bevandrad i detta området men som shettisägare är jag bara nyfiken om han har raka bakbensvinklar.. Har hört talas om att shettisar har problem med detta.. ?

Få hästen kollad är råd nummer ett. Vet/ET/Kiro beroende på behov. Är kusen väldigt stel lär den om inte annat pga det ha dragit på sig snedhet/låsningar/spänningar och jag tycker alltid det är mer juste att försöka förbättra det fysiska utanför ridningen först och främst. Annars blir det lätt att man kräver mer än kroppen klarar av i sin välvilja att gymnasticera den.

Sen är det "bara" att försöka få pållen successivt försöka vinkla mer bak. Kanske genom tömkörning eller arbete för hand till att börja med - på en shettis är det lätt att komma åt även från marken (men ryggont får man! :p ) och man ser lättare hur hästen svarar. Bogen-in är kanon iom att det både är lösgörande och samlande, rent allmänt försöka gymnasticera mycket med varierande skrittövningar, och utöver det gå en del i skogen för att kusen ska få omväxlande terräng.
Det där med att få hästen vinkla bak är ju hela syftet med dressyrridning. Inte en liten frågeställning!

skulle tagit ut en ET (equiterapeut) som kan kolla om den har låsningar någonstans, då kan du oxå få hjälp vart du ska masera och om du ska stretcha mm. :)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 433
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 619
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama