Stirriga araber??

Cornelia

Trådstartare
Har undrat under lång tid hur ryktet om att araber är "stirriga" har uppkommit.
I mitt tycke är det tvärt om.
Har varit på många hästtillställningar där halvblod och ponnyer av olika raser har burit sig illa åt medan de araber som har varit där har betett sig lugnt och väluppfostrat.
Kanske är det så att eftersom araben är intelligent och känslig behöver han/hon en intelligent och känslig ryttare/ägare? Att många som har araber borde skaffa en annan ras istället, som "tål" mer av okunskap och okänslighet?
Har förstås själv araber, och de är alla långt ifrån stirriga. Snälla i all hantering, får ofta beröm av veterinärer och hovslagare, uppför sig lugnt och iakttagande på nya ställen och i nya situationer.
Ärligt talat, jag kan inte fatta hur detta rykte har uppkommit!

Sv: Stirriga araber??

Har undrat under lång tid hur ryktet om att araber är "stirriga" har uppkommit.
I mitt tycke är det tvärt om.
Har varit på många hästtillställningar där halvblod och ponnyer av olika raser har burit sig illa åt medan de araber som har varit där har betett sig lugnt och väluppfostrat.
Kanske är det så att eftersom araben är intelligent och känslig behöver han/hon en intelligent och känslig ryttare/ägare? Att många som har araber borde skaffa en annan ras istället, som "tål" mer av okunskap och okänslighet?
Har förstås själv araber, och de är alla långt ifrån stirriga. Snälla i all hantering, får ofta beröm av veterinärer och hovslagare, uppför sig lugnt och iakttagande på nya ställen och i nya situationer.
Ärligt talat, jag kan inte fatta hur detta rykte har uppkommit!

Myter finns om alla hästraser och har säker ett visst mått sanning i sig. Kallbod är tröga, Islandshästar är dumma osv....
Hästar med högre blod har mer nerv. De reagerar på saker sen om man väljer att kalla det allert eller stirrrig är ju en smaksak:D Som du säger, araben kräver sin "människa":angel:

Själv älskar jag mina stirriga araber, kan inte tänka mig att ha något annat!:love:

Om man går på t ex Arab-Riks kan man lätt få den uppfattningen. Man viftar med färgglada band, skramlor mm för att hästarna ska gå med nosen i vädret och få någon slags balanstrav, tror jag.

Senaste åren har bl a en uppvisare sprungits omkull när några tvååriga hingstar (tror jag det var) kom loss, och en domare blev översprungen och fick en spricka på skallbenet under den fria visningen.

Observera att jag kan inte mycket om araber i övrigt, har träffat några bra individer och några stirriga, men att man kan få uppfattningen är inte svårt att förstå.

Men det finns säkert många fina, kloka och bra araber också, som med alla hästraser.

de beror ju helt på hur man definierar stirrig, araber och hästar med högt blod är oftast mer allerta och mer med än andra.

min förra angloarab visserligen men endå va väldigt lugn men också extremt allert och med på allting men inte stirrig, vissa dagar va hon lite stirrig när de blåste mycket och hon va pigg men de är väl många hästar oavsett ras.

Jag har träffat och hanterat fyra araber, och en av dem har varit extremt stirrig. Det tror jag dock har med ägarens uppfostran/hantering att göra, de tre lugna har hanterats lugnt vad som än händer medan den stirriges ägare vad väldigt bra på att stressa upp sej själv också... Så jag tror inte riktigt att det har med rasen att göra (även om jag håller med Uddatyp om att de brukar vara mer alerta) utan det handlar mer om hur de har uppfostrats och hanteras och hur ägaren är. En av de som är lugna nu gick från extremt stirrig och hypernervös dygnet runt till en riktig klippa som inte är rädd för någonting när hon kom till nuvarande ägaren.

Jo, jag tror också att det ligger mycket i hur de hanteras, eftersom det handlar om en livlig ras med stark integritet. Blir det fel med en arab så blir det så väldigt fel, blir det rätt finns det ingen underbarare häst.
Araben kräver som någon skrev sin människa, någon som ser den som en individ och inte som ett bruksföremål, någon som har förmågan att locka fram dess fina egenskaper och att vara en trygg ledare.
Någon skrev om utställningar, och jag kan bara hålla med. Trist att de ska visas på det sättet, inte konstigt att det uppstår farliga situationer. Men det beror nog mer på sättet att visa än på rasen. Tänk er ett gäng halvblodshingstar i två-treårsåldern där man springer på lång tygel, viftar med spön, är många inne i ringen samtidigt dessutom....

Jag har inte heller intrycket av att araber som ras är "stirriga".

Jag var på Blommeröd ett par dagar under 80-talet och fick provrida en av deras hingstar och borsta ett par andra, och det var de mjukaste finaste hästar jag dittills träffat på, men ja, vakna. :love: Gjorde stort intryck. Även stona var lugna, mjuka och trevliga. Men då var de förståss hanterade av proffs.

Jag har onekligen träffat en och annan stirrig arab, men som sagt tror jag det har varit en hanteringsfråga. Samma individ som är kolugn med en ryttare blir lätt bångstyrig, lättstressad osv med en annan.

Jag har även haft hand om ett par arabkorsningar som verkat få del av deras temperament och där har samma sak gällt. Känsliga intelligenta och vakna individer. Jag upplever inte att de tänker "bättre fly än illa fäkta" precis, utan tvärtom stannar och iakttar en ev fara innan de reagerar på den.

Vilket iofs gäller för hästar med vettigt temperament oavsett ras. Tycker bara att det generellt hört ihop med välhanterade araber / arabkorsningar.

Araber är känsliga, enkla och allerata. Tror det beror på hur dom ser ut och hur dom reagerar i olika situvationer. Jämför en arab och en nordsvensk när dom blir rädda, araben stirrig, ängslig, smäcker smidigare och högre svansförning och allt sånt tror jag att gör att det ger ett mer stirrigt uttryck än när en klumpig, kraftig, lägre gångarter och allt sånt som en nordsvensk.
(Ursäkta uttrycket, vill bara att ni förstår den stora skillnaden)

Araber är känsliga och om någon behandlar dem fel så blir dom "stirrigare" än en nordsvenk som är en lugn ras och tål "mera".
Rätt hanterade araber är minst lika lugna, men endast känsligare som en rätt behandlad nordsvensk.

Något sånt tror jag att det är.
Har själv haft en arab som är minst lika lugn som new foresten som jag hade, men som inte tål lika mycket, kan stå och vifta med ett paraply framför new foresten och han skulle inte göra ett skit men araben skulle spänna sig slänga upp svansen osv. Men fortfarande otroligt nyfiken och intresserad.
Om jag skulle bli arg skulle araben reagera mer än new foresten, så det gäller bara att hantera rätt, men om man inte gör det blir araben den "stirriga".

Min arab var världens mest mysigaste, lättlärda, sociala, väluppfostrade och intiligenta osv som fanns kunde ha med överallt bara jag var lugn och så. Fick otroligt mycket beröm får fortfarande idag det från dem som har honom nu.

Senast ändrad av en moderator:

Kan det vara för att araben i stor utsträckning endast använts i utställningssyfte ( förr åtminstone ) och att man där pysslar med att springa o prassla med påsar o annat, skrika och vissla ( läs jaga )hästarna för attt de ska få rätt "look"! Dvs vitöga och svansen i vädret, uppspärrad nosborrar + lätt svävande gång:cool:

Har haft två araber, den ena skvatt galen och den andra en lugn och älsklig liten varelse:) Tycker det är en trevlig ras i största allmänhet, även om gångarterna inte tillhör mina favoriter precis.

Skulle kalla de vakna och känsliga istället för "stirriga" ! Annars tycker jag nog att araben är en ganska robust häst, men dock väldigt väldigt ädel och "finskuren" :love: En hanteringsfråga som några redan skrivit tror jag ! :) Sen är det nog en individfråga som med alla raser :) Har tex mött ett kallblod som vart "stirrigare" än alla de araber jag träffat och jobbat med!

Senast ändrad:

araben är smartare än andra raser,de har större hjärna.
ska man jämföra detta med hundar så kan man ta en bordecollie och en sällskapshund... bordercollien behöver stimulans, den vill ha nya utmaningar och den tycker det är jätte kul! men någon som har sett en bordercollie som inte stimuleras kan nog hålla med om att det mkt väl kan liknas med araben!

min 3 åring är extremt lugn, hon reagerar inte speciellt om man skulle vifta med ett paraply,om jag inte ger henne det komandot förstås, hon är utställnings tränad och har en on/off knapp, när off knappen är på, tex om vi tränar nåt annat, så tittar hon nog inte ens åt det. är on knappen på så tittar hon på allt och busar och hoppar och skuttar!

sen en skillnad,ta tex en arab och ett halvblod (bara ett ex) det kommer nåt farligt båda blir rädda, araben dansar runt dig men sträcker i princip aldrig grimskaftet,halvblodet kan du lika gärna släppa med en gång för den kommer sticka :cool: uppfödarna till min märr brukar säga så, har arabuppfödning hemma och tror att mannen jobbar på flyinge eller nåt sånt.

Det jag framförallt gillar med araber är deras tillgivenhet,att de är så sociala! och att de har så bra hand med barn! de blir så himla försiktiga och förstående när barn är med dem!

sen tror jag som nån annan har skrivit att många tror att araben är nervös bara för att den lägger upp svansen på ryggen och dansar lite, mina är då ofta bara nyfikna och lite busiga, inget fel i det!

kan jag svara jättebra på! :)
min arab är inte rädd för nånting och blir han rädd för något så är det det man minst väntar sig (svarta brevlådor:devil:) det man tror att han kmr bli rädd för blir han itne rädd för det kallas Arabskalle typ alla araber är såna :p

imn kompis häst en sv. halvblod är däremot jättetittig och samma sak med många andra hästar

anledningen till att araben har fått "öknamnet" är nog att de SER väldigt livliga och stirriga ut och de som itne känner nån arab fattar inte bättre :devil: och så är det ju detdär med arabskalle ^^, det är lite småkul faktist när kompisens häst flyger i luften för en pressening o min arab ba ehh va? lite småsegt :D

nu har jag fått min egna teori bekräftad!

min dam är ju på betäckning (dräktig förövrigt :banana: ) och där sysselsätts hon ju inte, och denna gång de ringde så var hon tydligen otroligt nervös så fort hon blev ensam. de skulle fota henne i paddocken och hon höll på att ta staketet så de vågade inte.

hemma är hon väldigt självständig och samtidigt väldigt social, och framförallt väääldigt lugn... så skillnaden kommer snabbt.

hon är ju van att sysselsättas, och nu går hon bara i hagen = hon trivs inte :cool:

hoppas att hon finner sitt coola jag bara genom att se mig...min förra häst var sån... hoppas hon är likadan så jag inte har en jätte jobbig tid framför mig...

Liknande trådar

R
Avel Blev lite nyfiken på dem när jag läste er uppfödares tankar om dem i tråden om viktbärande raser, jag klurar lite på vad jag ska köpa...
Svar
9
· Visningar
1 134
Senast: Rist
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 428
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama