Stilla skänkel

smultrondryck

Trådstartare
Jag har sådana fladdriga underskänklar. Har hört att många som är långa har samma problem men jag har ganska kort, 160 cm. Har ni några tips på hur jag ska få en bättre skänkel? :D

Trampa ner ordentligt i stigbygeln. Försök slappna av i benen och vaderna. Jag upplever att om jag spänner mig det minsta i vaderna så fladdrar underskänklarna. :)

Jag har sådana fladdriga underskänklar. Har hört att många som är långa har samma problem men jag har ganska kort, 160 cm. Har ni några tips på hur jag ska få en bättre skänkel? :D

Försök slappna av i benen. Om någon del fladdrar så är det ofta instabilitet någon annanstans i sitsen också. Rumpan i sadeln. Öppna höfter. Lååånga lår. Knäna lite tillbaka, underskänkeln lite tillbaka. Foten har tyngder under sulan.

Jag är också kort. Har haft problem med att jag trycker ned hälarna och därför spänner hela baksidan av benen, utan att tänka på det, för att just nå om hästen. Red en del CR för några år sedan som var en ögonöppnare faktiskt. Att våga bara vara mjuk, och inte "rida" så mycket.

Träna styrka och stabilitet avsuttet. Ju bättre kroppskontroll du har på marken desto bättre blir det även i sadeln. Pilates är jättebra träning för ryttare. Det ger både bålstabilitet, styrka och balans.

Om skänkeln fladdrar är det bara ett symptom på att ngt är fel i sitsen i övrigt. Antingen för lite genomsläpplighet eller en obalans högre upp.
Träna bålstabilitet och gör sitsövningar för att hitta balans och genomsläpplighet framför allt i höfterna.

Håller med föregående, att dina skänklar inte är stilla är inte huvudproblemet. Troligen behöver du bli starkare och ha balansen i bålen samt komma ned lite mer i sadeln. Tänk att du ska spänna magmusklerna lite som när du sitter på toa och ska bajsa (låter knasigt jag vet haha) och försök känna att du hittar stabilitet i bålen. Du sitter på ngt som rör sig under dig så ngn kroppsdel måste röra på sig på dig, den delen är höfterna. Det är höfterna som ska fånga upp hästens rörelser. Öva mkt bålstyrka och rid utan stigbyglar mycket, även att rida lätt utan stigbyglar är bra. Fokusera inte så mkt på dina skänklar just nu utan mer på bålen så kommer skänklarna komma på plats.

@smultrondryck Det kan också bero på att sadeln helt enkelt inte passar dig.
Mina fladdriga underskänklar slutar flaxa så fort jag sätter mig i en mindre sadel med smalare midja där jag kommer ner ordentligt.

@smultrondryck jag känner inte alls igen att det du hört ang långa ryttare skulle innebära fladdriga skänklar. Snarare tvärtom . Det är en stor fördel sitsmässigt med långa ben då tyngdpunkten blir fördelaktig på många sätt och gör det lätt att allmänt få en fördel sitspositionsmässigt i dressyr .

Tycker typ aldrig man ser ryttare med långa ben som fladdrar med benen/är ostadiga i skänkeln pga längd ? Snarare tvärtom - skänkeln blir jättestilla . Är själv lång och har aldrig själv heller upplevt ngt annat än fördel med det i det att man får lite gratis i fråga om tyngdpunkt och lätt att separera och renodla skänkeln från övriga hjälperna :)

Det enda jag kan tänka mig skulle möjligen vara sant i sammanhanget är om ryttaren är för lång/stor för sin häst och samtidigt inte jättebalanserad i grunden ?

Eftersom du är kort har du ett annat läge och jag tycker du fått många kloka reflektioner som svar i tråden .

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Utrustning Anatomiska boots som snurrar fast de inte ska. :cautious: Nåt tips för att få dem att sitta still? Det är ju ändå förbrukningsvaror så...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Marvin
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30