Stickrädd

C

Colonels_king

Hej, jag har en femårig quartervalack hemma som har fått något sorts förkylning och är inflamerat i svalget, han nyser hela tiden. Veterinären var där i fredags kväll och ordinerade en penicilinkur i sex dagar, och jag måste sticka honom in i muskeln. Jag är livrädd för att något skall gå fel, min mamma fick göra första sticket i går i honom (Han är jättesnäll och står blickstilla) Jag är jättenervös eftersom jag måste sticka idag, tänk om jag träffar en blodårder, hur märker jag det? Det är jag som är stickrädd, inte hästen alltså, är det någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Stickrädd

träffar du en blodådra är det bara att dra ut kanylen och sätta den på annat ställe. Sticker du mitt i muskeln så är riken för att du träffar ett blodkärl litet, men för att vara säker kan du väta och se så det inte kommer något blod, för har du träffat en ådra så kommer det blod. Du kan även testa att sätta på sprutan på kanylen och sedan dra ut, dvs inte trycka in penicillinet, kommer det då inget blod så är det bara att spruta in penicillinet. För att underlätta för hästen kan du sticka varannan sida på halsen varannan dag, så man varierar stickstället. Å glöm inte att trycka fast sprutan ordentligt på kanylen, det missade jag och fick finadyne i ögonen:eek: , det var mindre skönt:crazy: :cool:

När man som veterinär delegerar en sådan uppgift till en djurägare är man skyldig att demonstrera/undervisa om hur det ska gå till.

Du delar in halsen, längs med, i 3 delar, från huvud tills halsen tar slut. Du ska sticka mitt i den andra(mittersta) 3e delen, mitt emellan mankam och botten på halsen. Du tar kanylen o sticker in den, kommer inget blod kan Du känna Dig ganska trygg. För att vara helt på den säkra sidan kopplar Du nu sprutan till kanylen, suger lite bakåt, kommer inget blod då heller sprutar/trycker Du in medicinen. Ta sedan bort spruta med kanyl o massera lite lätt på stickplatsen. Spruta på olika sidor varannan dag.

Har jag förklarat tillräckligt bra? På det här området finns inga stora kärl.

Kanske var Du för nervös för att ta till Dig information?

nej, veterinären bara visade ett område och så sa han att jag skulle sticka in den i muskeln, inget annat, Han gjode det så snabbt att jag knappt hann se och sen fick jag några kanyler och en spruta och pencilin.

hur långt in skall kanylen? tills bara plasten på den syns eller skall man se lite av kanylen?

Tack för jätte bra svar hittills

Hej igen,

beror lite på hur tjockhalsad/musklad hästen är. 2 kanske hellre 3 cm. Är det en tunn hals kan Du se lite av kanylen, är det en tjock hals kan Du trycka ända in. Beror naturligtvis på kanylens längd, gissar att Du fått en med rosa plast, annars kan Du ju mäta kanylens längd.

Lycka till, det går säkert bra. Alltid nervöst när man ska lära sig något nytt.

jag tryckte in den helt och det kom inget blod, han är ganska bra musklad på halsen så det gick bra. Han lever än =)... men det var nervöst...

Bravo!

Nu kan Du injicera en häst intramuskulärt som det heter.

Om Du nu efter en dag eller två upptäcker en handflatestor svullnad på platsen för injektionerna så är det ingenting att oroa sig för, kan bli sådana reaktioner och de lägger sig så småningom.

Du sprutar förstås inte igen på ett sådant område utan strax framför eller hellre strax bakom.

Däremot om de utvecklar sig till en böld bör Du ringa vet - och sluta spruta.

tack, det har inte blivit några svullnader än men febern är helt borta så då vet jag att det verkar, men det var jättebra att du sa att det inte är något att oroa sig för om det händer:)

Hittade en gammal tråd om att spruta och är själv i ett dilemma för min häst ska ha pencillin i 4 dagar och 45 ml om dagen, har ett papper där det står att ska man injecera mer än 25ml skulle man dela upp dosen och sticka på andra sidan, men ska man också dela upp och spruta morgon och kväll eller ska hela dosen sprutas en ggr om dagen. Har bara sprutat en ggr förut och det var med min vet hjälp och står nu här själv ,det är ganska obehagligt i och med att det är så mycket som ska in genom sprutan. första dagen spruade jag med en smalare kanyl och mycket mindre ett annat preparat. Men det känns som en bedrift att spruta själv efter alla år som hästägare.

Du sprutar dosen under samma tillfälle men delar upp dosen på 2 stick på samma sida .

Nästa dag byter du sida av halsen , stå alltid i boxen med din egen rygg mot boxdörren så du kan komma ut om pållen mot förmodan skulle shocka .

Aldrig spruta en uppbunden häst i stallgången :crazy:

Mvh Mia

Tack för svaret har nu bara en dag kvar och då kan jag ta hela dosen på en ggr i två sprutor och två stick, och på den sidan som hon inte har en knöl på.
Har varit med om två ggr som hästarna blivit dåliga med pencillin den första ramlade ihop och höll på att dö, men den fick hjälp.
Den andra stod och darrade i en evighet jätteläskigt med den också. nu börjar mitt sto undvika mig i hagen har väl blivit hon som sticks så det känns jätteskönt att det snart är klart

en häst som chockar är obehagligt. för att minska risken yttligare så ta alltid ny kanyl när du sticker om för andra sprutan. om du sprutat pencillin just och sticker om med samma kanyl och träffar ett kärl kan det räcka för chock. jag byter alltid sida när jag delar upp så stor dos (ett stick på var sida halsen en gång/dag) eftersom det blir ett stort tryck i musklen och trycket kan göra att mindre kärl brister (då är risken för pc oxå stor)

spruta långsamt och massera inj. stället en stund efteråt.

Marna har beskrivit jättebra. Och så fort du har gjort det en gång så vet du hur det ska kännas och hur du gör.

Hej, jag har en femårig quartervalack hemma som har fått något sorts förkylning och är inflamerat i svalget, han nyser hela tiden. Veterinären var där i fredags kväll och ordinerade en penicilinkur i sex dagar, och jag måste sticka honom in i muskeln. Jag är livrädd för att något skall gå fel, min mamma fick göra första sticket i går i honom (Han är jättesnäll och står blickstilla) Jag är jättenervös eftersom jag måste sticka idag, tänk om jag träffar en blodårder, hur märker jag det? Det är jag som är stickrädd, inte hästen alltså, är det någon som har erfarenhet av detta?

Du märker om du träffat en ådra, då kommer det rejält med blod. Det kan även komma blod om du gör som någon skrev att "dra upp i sprutan", så det är inte ett säkert sätt att testa på. Men som sagt, det märkt om du träffat en ådra. Och om det kommer blod när du dragit ut kanylen behöver du heller inte vara rädd.
Jag stack alltid min f.d. häst själv eftersom hon litade mer på mig än på veterinärerna, och ett tips är att man "slår" lite löst på hästen hals för att avleda uppmärksamheten och sen bara "vinkla" in kanylen och sticka i den lilla triangeln som jag lärt mig att man ska sticka i.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka