stel häst! övningar och stretchingsak

squarepants

Trådstartare
hejsan alla!
nu när det är kallt och knöckligt i hagen blir min häst alltid stel, han går inte mycket i hagen eller något och det påverkar ridningen.

jag rider honom så gott som varje dag i ridhus med väldigt bra underlag, vi övar mycket på hörnpasseringar, serpentinger och andra lösgörande övningar.
har ni tips på några mer än bara "ridskoleövningar"?
och efter varje pass så brukar jag göra en ordetling ryktning på 1h ca, innan det göra den berömda "ta en morot och få hästen att sträcka halsen åt alla världens håll"-övningen och även stretcha benen på ett sätt jag lärde mig av min förra hoppstränare.
(jag skritter fram ca 20 min och joggar honom i "halvfri"form i 20 inför varje pass)

har ni några bra ridövningar?

(ni fattar säkert inte vart jag vill komma :p)

Sv: stel häst! övningar och stretchingsak

Rid ut?

Bästa sättet att få en smidig häst är att rida i terräng. Min 20-åring är jättesmidig och inte speciellt stel alls, och jag brukar trava på smala stigar i skogen mellan träd osv då och då när jag rider.

jag rider ut också, så gott som varje dag innan. men det är att vi har nästan bara grusvägar att rida på, och dom blir stenhårda nu på vintern.

Men det är ju ingen nackdel att variera mellan mjukt och hårt underlag. Går bra att rida på hårda vägar också ibland bara det inte är för buckligt eller halt. Annars är ju ut i riktiga skogen suveränt då de får lyfta mer på benen, slalom mellan träd och lite backar

En jättebra ridövning:

Vi säger att du börjar i höger varv, för enkelhetens skull. I skritt eller trav, eller galopp om du har en tillräckligt stark häst för det.
Rid en noggrann hörnpassering, och var noga med att få igenom halvhalten. Vänd upp på medellinjen. När du kommer till X gör du en noggrann halvhalt, och lägger en volt ut åt vänster, nästan ända ut på spåret, och avsluta den på medellinjen. Gör sen en halvhalt igen, och rid på medellinjen ut till spåret, där du går ut i vänster varv.
När detta går bra kan du göra en åttvolt vid X. Du kan sedan göra en halt varje gång du är över X. Göra halter vid B och E, lägga in öppnor på volterna osv. Det går att variera i all oändlighet.

Grundkonceptet är dock; Varvbyte ofta, och lika mycket arbete i båda varven.
Det är en superb grund att bygga kul övningar på :)

Edit: Läste igenom nu och förstår knappt själv hur jag menar. Förstår du något av mitt svammel? :)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka