stegrande ponny

S

sten

Min ponny som är 9 år och går höga klasser innom dressyr, har helt plötsligt börja att stegra när det inte passar honom. Är det någon som har några bra tips på vad jag kan göra?:confused:

Sv: stegrande ponny

Låt en veterinär gå igenom hästen, plötslig förändringar av hästen sätt att vara brukar ofta bero på skada.

kolla hästen hos veterinär, eftersom den började med det helt plötsligt, gör den klassiska ägg kastningen mellan hästens öron :)

Först skulle jag åka till veterinären och göra böjprov, kolla munnen, låta de gå igenom ryggen och hovarna, göra en helkoll helt enkelt! Om det inte visar något så kolla upp att sadeln passar.

Börja inte bråka tillbaka om du inte är säker på att hästen är frisk.

Panikie skrev:
gör den klassiska ägg kastningen mellan hästens öron :)

ja, eller piska den allt du har. kasta grus på den, sätt på skarpare bett och en miljon hjälptyglar. :mad:

fälttävlansnörd skrev:
ja, eller piska den allt du har. kasta grus på den, sätt på skarpare bett och en miljon hjälptyglar. :mad:

??? var du seriös när du skrev det där ??? :confused:

Lätta på din hand när du rider. Jag är övertygad om att du sitter och blåhåller din häst och tror att går bättre i form. Jag har själv en häst i stallet som "stegrar sig utan anledning". Denna häst stegrar sig alltid när någon drar i tyglarna samtidigt som man skänklar. Låt hästen gå fram och var mjuk i handen, jag lovar att det funkar.

nej, jag var bara extremt ironisk.

motfråga; var DU seriös när du rekomenderade att smälla ett ägg i huvudet på hästen?

fälttävlansnörd skrev:
nej, jag var bara extremt ironisk.

motfråga; var DU seriös när du rekomenderade att smälla ett ägg i huvudet på hästen?

haha tänkte väl , nej jag var inte seriös, jag skulle aldrig jgort det, men man vet juh om att många använder den metoden, och tydligen ska den funka, men säkerligen inte i det här falet!

Panikie skrev:
haha tänkte väl , nej jag var inte seriös, jag skulle aldrig jgort det, men man vet juh om att många använder den metoden, och tydligen ska den funka, men säkerligen inte i det här falet!
Men varför rekomendera något man aldrig skulle göra själv om det inte är med klar ironi?

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 398
Senast: Cs218
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
323
Senast: Cactus
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama