STATISK!!!! Hjälp!!!!!!

A

asmodeus

Hej! Med orsak av den extrema, torra kylan (imorse -27 grader) så kommer även problemet med statiskt elektricitet. Jag får stötar, Hästen får stötar. Det knastrar och knäpper i täcken, grimmor mm.. Detta resulterar i ett smärre kaos då han inte ens vill titta åt mig längre. Jag får helt enkelt inte röra honom.

Akuta tips mottages tacksamt! Notera att jag MÅSTE få ha mina täckbyxor, annars fryser jag arslet av mig. Fleeeväst över tröjorna, under jackan är tyvärr också nödvändigt.

Jag kan INTE spruta pälsglans på hästen, eftersom han får massage regelbundet (händerna bara glider) Jobbar även med andra hästar, men det är min egen som är värst utsatt av stötarna underligt nog.

Kan jag spruta ner mig själv med något? Sköljmedel? HJÄÄÄLP!!! Huskurer som fungerar FORT!!!
/MVH Asmodeus

Sv: STATISK!!!! Hjälp!!!!!!

Kan tillägga att han har yllefilt inne i stallet, men även denna ger stötar då man försiktigt drar av den när man ska borsta. Jag använder bara naturborstar. DOCK har jag skor med gummisula. Jag vet att det brukar ge mer stötar, men Vem klarar av att stå ute i ett stall med skor med lädersula i detta vädret?
/Asmodeus

Du kan inte jorda dig på ngt vis? Antingen att du tar i en ledning innan eller sätta på dig en "jordkabel" som de får göra när man hantera känslig utrustning. :idea:

Usch ja, jag känner igen mig.... jag brukar ta lite vatten på händerna innan jag rör kusen, likaså lite på borsten....obs mycket lite, men vi har inte riktigt de graderna här ner i södern så det kanske inte funkar hos dig :D

Jag brukar försöka ta i nåhot annat samtidigt som jag tar i hästen. det brukar hjälpa. Inte kul alls med stötar :crazy:

Jorå, jag jordar hela tiden, men det är ju oundvikligt när man ska massera och behöver använda båda händerna hela tiden. Läste alleles nyss i en liknande tråd om en massör som använde pälsglans på sina egna händer före. Undrar om det kan vara något, eller om fingrarna bara "far" då istället?

Stackars er....

Har bara haft -22 grader några morrnar o -6 på dagen denna vecka. Jag tvättar utejackor, ridbyxor, täcken (ull, fleece, alla tvättbara), overallen, grimmor allt i hästväg till häst o mej i såpa och har aldrig fått någon statisk elektricitet av det, så KANSKE det hjälper?? Köper en stor dunk såpa på Granngården som räcker länge.

Aaah! DET kanske kan vara något? Är det vanlig grönsåpa du tvättar med då? I maskin, 40 grader? Jag försöker tom att undvika att tvätta mitt eget hår för ofta så att det inte ska vara för flygigt och statiskt..

Vissa människor/hästar verkar ha mindre besvär av detta konstigt nog. Jag är DEf. en "sprakare" och min stackars häst också.

Definitivt sprakande jag också ,försöker ha så lite syntet matrial som möjligt spec strumpor o inget fleece .Här räcker det med någon minusgrad så får jag stötar av allt bilen, hästen ,hantag,inne också. Ska prova såpa jag också.

Liknande trådar

Hästvård Vad skall jag göra? Min hästs exemtäcke, som jag måste dra över huvudet på honom, blir statiskt varje dag, han blir jätterädd när han...
2
Svar
37
· Visningar
4 615
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka