start - omskoning?

nilema

Trådstartare
Hur ser ni på det här med att sko om dagarna innan start?
Byta skor och sömmar är naturligt att man (oftast)gör, men att verka & sko dagar/dagen innan start?

Filosoferar lite på effekterna på hästen med att göra så, både positiva och negativa. Det blir ju trots allt en förändring kring fötterna, speciellt om man har en häst som kanske det gått 8 veckor sen man skodde och den blivit lång i tån osv.

Jag försöker undvika att sko, inom 2 veckor om jag "tror"
att hästen ska starta.

det är ju inte så ofta det går 8 veckor mellan skoningarna,,inte på mina hästar i varjefall.
Det blir mer förändring för hästen om man har långa intervaller mellan skoningarna.
Att verka mycket innan en start kanske inte e så bra men att byta skor spelar ingen roll ,,div om hästen är van att byta skor till startena.

Nja det där med omskoning före start kan ju iof vara individuellt. Men om du har 8 veckor mellan skoningarna på en travare utan nån annan anledning än din egen bekvämlighet så är det kanske där du är fel ute?

Nu tog jag till 8 veckor som ett exempel!

Jag skor om oftare och det gör nog det flesta som har aktiva travare.
Jag byter söm och ev. skor inför en start, jag byter nån söm då och då mellan skoningarna, då jag inte är intresserad av att tappa en sko då jag tränar på sjöis.

Men var bara ute efter funderingar kring detta om att regelrätt sko om någon dag före start. Trots allt har ju hoven växt under att antal veckor och helt plötsligt "kapar" du bort en del av hoven/balansen dom har hunnit vänja sig vid, när dom ska ut till start.

Bara något jag funderat över....

För mig beror det lite på... om hästen ska verkas, och man vill ha den nyverkad i loppet, t ex kort tå, tycker jag det är bäst att göra ungefär 3-4 dagar innan start, två veckor verkar långt innan... men det är väl en smaksak, jag är inte hovslagare så du ska inte ta mitt råd för någon sanning.

Ska man byta till t ex Al-skor till loppet får man ha hålen på samma ställe så man kan slå i samma hål, annars blir det ju onödigt många hål i hovväggen, speciellt om dom startar ofta.

Jag skor, i princip, alltid om innan de ska starta. Jag tror aldrig att jag startat en gammelskodd häst! men det är klart, är et någon som ska ha lite längre tå kanske man undviker att korta tån dagarna innan men allt som oftast skos de om. Jag anser att de belastas mer fel ifall de r gammelskodda för sällan har ju hästen en korrekt benställning och ju längre tån blir med den felaktiga desto större blir belastningen på lederna. Sedan är det ju såklart att man vill se till att skona sitter ordentligt och att de är nysömmade för ett så bra fäste som möjligt om det nu är det man vill ha. Annars lägger jag på en gammal, sliten sko för att , i det närmaste, få barfotagång..
mvh jesse

OK då missförstod jag dig. Men då är jag med på ditt resonemang. Ju längre det går desto mer förändrar du ju balansen. Har du då en känslig häst, kanske lite orutinerad så kan det ju vara helkört om man kapar av för hårt för nära start t ex.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar