Stärka galoppen!

A

Anniiis__

Som sagt. ^^
Hur tränar ni för att stärka hästens galopp?
Mycket övergångar?

Sv: Stärka galoppen!

Som sagt. ^^
Mycket övergångar?

Här kommer flera tips..
  • Ut och galoppera, 400m-galopp i 1 kilometer, sen skritt sen 1 km igen... Och växla tempot!
  • Ligg på en volt och hoppa 1-2 hinder eller bommar, nyttigt och roligt.
  • För lite högre nivå... Ligg på stor mittvolten, gallopera halva i rätt galopp och halva i förvänd, byt när du passerar medellinjen (genom avbrott eller byte).Kom ihåg att byta varv.
  • Hoppa studs. Antingen 2-4 studs på raken eller hinder-bom-hinder, då kan du ha 4-6 hinder och 4-5 bommar (tips! börja med en bom om du ska hoppa många studs så kommer du bra in)
  • Rid ute i backar och låt dem öka!!
  • Eller ännu jobbigare.. Hitta en lagom brant sluttning (bara lite lut) och rid galoppombyten eller tempoväxlingar uppförs!!
  • Eller det enklaste av dem alla, rid på volt och öka och minska volten samtidigt som du ökar/minskar tempot.

Finns massor med roliga övningar!! :bump:

Lycka till!

// Linda
*som övar frenetiskt*

skritta i backar är väl outstanding den bästa backträningen, ger mycket mer än att galoppera/trava upp och ner.. Vad jag lärt mej? :)

Som sagt. ^^
Mycket övergångar?

Galoppfattningar från skritt har funkat jättebra på min häst. Men det beror ju förstås på hur svag galopp hästen har. Min är ju en liten skogsmulle.:D På en häst som redan har skaplig galopp får man nog göra mer avancerade grejer ;)

*kl*
Kan lindrig spatt i bakhasorna påverka, om hästen har svag galopp/svårt att samla galoppen? För övrigt ren och inga problem.

*kl*
Kan lindrig spatt i bakhasorna påverka, om hästen har svag galopp/svårt att samla galoppen? För övrigt ren och inga problem.
Alla fysiska svagheter kan påverka hästens ridbarhet men man får anpassa arbetet och försöka stärka hästens muskulatur för att avlasta och kompensera t.ex. en "svag" led. Naturligtvis blir hästen känsligare för skador, har den en ensidig skada i ett ben så överbelastas lätt den andra sidans ben och det frestas därför hårdare. Jag tror mycket på att förebygga, rider alltid mina hästar lindade fram t.ex. även om det inte hjälper just vid spatt.

men om man vill stärka galoppen är det ju ingen vits att skritta i backar?;)

att ha en samlad galopp i backar stärker hästens galopp väldigt bra!
men att bara låta den hårdgaloppera funkar inte lika bra.dock väldigt bra för hästar med spända muskler - skengalopp i uppförsbacke.

Öppner och slutor är kanon för att stärka galoppen och en bra övning för galopp byterna...:)

//Carro

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En stärkande gymnastikövning som även tränar upp hästens smidighet i hoppningen. Det är vad Peder Fredricson delar med sig av i detta klipp.
Svar
0
· Visningar
134
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter SM-mästaren Sara Henriksson och hennes vinnarhäst Woo Boo Doo håller till i småländska Agunnaryd. Här tränar ekipaget hårt för att att...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: Skjøldur
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: Emiro
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hitta känslan, timingen och lydigheten i övergångarna mellan galopp och trav. I C-tränare Helena Rejes ridövning händer mycket, men det...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur