Står och skrapar i gången

N

NiitSirK

Min stjärna står och skrapar i gången konstant känns det som.

Visst, om man säger "Sätt ner!" Eller "Sluta!" mycket, mycket bestämt så kanske...kanske hon slutar, sätter sakta och retfullt :D :mad: :D ned hoven...

Jag brukar nypa henne :p och då kanske hon slutar för 2 minuter, sedan börjar hon igen...* suck * :crazy: .

När jag är själv i stallet så brukar hon stå lös, med eller utan grimma, och då skrapar hon aldrig. Men oftast är det barn och hundar och full rörelse i stallet och hon kan vara sur mot okända människor, och några är rädda för henne. Så då måste jag ha henne uppbunden tyvärr.

Jag vill bara att hon ska sluta skrapa för ni kan ju tänka er hur golvet ser ut efter att hon stått där en vacker vinterdag, med 4 brodd och allt ;) .

Help wanted :D .

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Står och skrapar i gången

bli riktigt förbannad på henne när hon börjar skrapa. stampa till o ryt på henne, smäll till henne, kasta en borste eller nåt på henne så hon fattar att du inte är att leka med. gör nånting som hon uppfattar som mindre trevligt än att stå stilla.. :devil: gosa lite med henne o beröm om hon står en stund utan att skrapa.

Ignorera. Skrapandet är för att få uppmärksamhet. Även om du ryter så är det ju uppmärksamhet. Ignorerande funkar bara man är konsekvent.

Som någon sa är det bästa oftast att igonorera efter som de oftast söker uppmärksamhet för det har tråkigt eller liknade...
Men att ignorera är jätte svårt och man bli ofta ganska irreterad efter ett tag och går då fram till hästen o ger uppmärksamhet.. :smirk:

Så jag brukar använda mig av en blomspruta (pälsglans spruta med vatten) ställa mig en bit bort o spruta på benet den skrapar med... Vilket ofta är ganska obehagligt för hästen... Har iallafalll fått bort skrapandet på det viset :idea:
Och nej, hästarna har inte blivit rädda för pälsglans eller liknande och de har inte heller blivit stressade, utan upplevt det hårda vatten sprutet på benet som obehagligt och slutat det förbaskade skrapandet. :D

Humelibumlan skrev:
Som någon sa är det bästa oftast att igonorera efter som de oftast söker uppmärksamhet för det har tråkigt eller liknade...
Men att ignorera är jätte svårt och man bli ofta ganska irreterad efter ett tag och går då fram till hästen o ger uppmärksamhet.. :smirk:

Så jag brukar använda mig av en blomspruta (pälsglans spruta med vatten) ställa mig en bit bort o spruta på benet den skrapar med... Vilket ofta är ganska obehagligt för hästen... Har iallafalll fått bort skrapandet på det viset :idea:
Och nej, hästarna har inte blivit rädda för pälsglans eller liknande och de har inte heller blivit stressade, utan upplevt det hårda vatten sprutet på benet som obehagligt och slutat det förbaskade skrapandet. :D

Hahaaa.. den var smart :D :idea: :angel: Det är det jobbigaste som finns jag brukar kasta allt runt omkring mig på hästen, vilket gör att han tycker dt är skit kul när hornen växer i pannan och matte är röd i ansiktet o kokar... Trordet är hans nöje att irritera mig :devil:

Skrapandet är ett inövat beteende sedan de var vilda... att skarpa fram rötter mm.

Vilket innebär att hästen inte vet att du tycker den gör "fel"... :crazy:

Vi lånade ett nordsvenskt sto för några år sedan och hon var makalös till att skrapa när hon stod i sin box, eller stod uppbunden...
Jag sa Nej minst 100 gånger om dagen, och till slut överlistade hon mig... :crazy: :smirk: :devil:

Hon slutade skrapa i golvet, men gjorde samma rörelse i luften... :mad: :)

Och vem var det som sa att hästar inte kan tänka...

Ignorera! Börja absolut inte skrika och slå hästen som någon föreslog...

Min medryttarhäst är också en :devil: kanin till att krafsa i marken. Ett bestämt "nej!" och en sträng blick brukar räcka när jag står i gången och pysslar med den. Många tillsägelser har det blivit, men det fungerar allt bättre när jag är i närheten. Så nu börjar skrapandet mest när jag är utom synhåll och hästen tycker "trååååkigt, jag vill ha uppmärksamhet". Jag har fått bita mig i tungan många gånger för att vara konsekvent och inte ge den uppmärksamhet som är hästens mål.Det skulle det bara bli etter värre om min rätt smarta lilla pålle lärde sig kalla på mig genom att skrapa...

ååh.. skönt att höra att inte min häst e den enda! Han skrapar hela tiden, ibland så skrapar han bara i luften.
Men sen så slutar han inte när man säger åt honom heller, han bara ignorerar mig! tillsklut står jag helt desperat pch skriker på honom! :eek:
nu har jag börjat smälla till honom med sopen på benet så fort han börjar skrapa, ochj det har gett resultat!
Så fort man smältter till honom (inte hårt förståss) slutar han och ser helt förkrossad ut :cry:.
OCh sen efter nån minut så börjar han..

visseligen så är han konvalecent och har maassa överskotts energi, så när jag kan börja rida honom igen så slutar han förhoppningvis!

Inte är du ensam! Mitt sto skrapar med skånken var hon än står Hage ,box ,gång you name it! Jag tror att det är som tics när det gäller henne.
Orkar inte bry mig längre, tycker hon att det är kul så kan hon få hålla på :D

Okej.. jag hade min häst på träning hos min tränare i 2 månader, och hon fick fason på honom!
Efter 1 vecka behövde hon bara titta på honom så slutade han.
Det är väldigt skamligt att jag måste stå och gorma åt honom, och han ignorerar mig!

brukar gömma mig bakom o kasta en mjuk borste på rumpan eller magen när hon börjar skrapa. har botat alla tre. kan dock återkomma. trixet är att inte själv synas..oavsett det är blomspruta eller borste.

/jenny

Det där känner jag igen! :D

Min häst börjar bli bättre på att sluta skrapa nu, det går i perioder. Men han "skrapar" i luften ist!

Ullis

Majjijann skrev:
bli riktigt förbannad på henne när hon börjar skrapa. stampa till o ryt på henne, smäll till henne, kasta en borste eller nåt på henne så hon fattar att du inte är att leka med. gör nånting som hon uppfattar som mindre trevligt än att stå stilla.. :devil: gosa lite med henne o beröm om hon står en stund utan att skrapa.

HOST. :mad: Har du försökt med det själv? Kasta en borste på hästen? Herregud. Det är inte tillåtet att slå barn, men hästar, jovisst. :smirk:

hästen är rastlös och vill något som den inte får, typ, gå in och äta, gå ut till kompissarna eller komma iväg eller ha uppmärksamhet. strunta i skrapandet, sätt bommul i öronen och låtsas som det regnar..... att slå hästen eller knuffa eller skrika funkar inte alls i detta fall... möjligtvis funkar det att alltid gå ur stallet/försvinna varje gång hon skrapar...

ni två kanske anmäler era hästar när de smäller till en som inte lyssnar på uppmaningar?
Jag ser inget som helst moraliskt fel i att kasta en borste på hästens mage för att uppnå lugn och ro. Det handlar inte om att slå, utan om ett överraskningsmoment. Hästar själv berättar när något är helt fel genom en spark på magen, jag väljer att kasta något mjukare än en skodd hästhov är. Själv tycker jag det är mera allvarligt att använda händerna istället för sitsen/rösten när man rider... lite olika sätt att se på saker här misstänker jag.
Ni har kanske inte jobbat med unghästar o föl heller? Viskar ni magiska ord i deras öra när de nafsar och sparkar bakut?
/j

Testa att berömma hästen när hon gör som du vill. När hon står still på alla fyra benen i gången så gå spontant fram och klappa, beröm och säg att hon är söt.
Strunta i henne om hon skrapar, för att gå fram och beröm när hon slutar och står still. Eventuellt kan du skälla på avstånd, stå en bit bort och säg lägg av, jag kommer inte om du skrapar.

Detta är den bästa metoden, hästen får uppmärksamhet för rätt sak, dvs när hon står still och hästen får beröm istället för skäll.
Berömmet är det viktiga, att man kan hålla sig på "plus" med sin häst
genom att berömma det bra och ignorera det dåliga istället för att slå och skälla för det dåliga och ignorera det bra.

Om du är konsekvent och har en någorlunda kommunikation med din häst kan detta vara löst på en relativt kort tid. Lycka till!

Jag har själv fått slut på sparkande genom att påpassligt sätta ut mitt ben så hästen får sig en liten spark på sitt ben när han höjer det för sparken. Jag har inte låtsats om att det är jag som gör det, och var ganska konsekvent ett fåtal ggr. Sedan blev det stopp. Visst händer det att hästen sparkar ngn enstaka gång, men det är inte ofta. Han lärde sig alltså att sparkar medförde ont på benet, och det är bäst att stå stilla.

Liknande trådar

Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra ridlektionen som inte gick så bra och lämnade en lite tråkig känsla efter sig, så var jag såklart tvungen att köpa en...
Svar
0
· Visningar
871
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama