står ej still

S

stars

när jag provred hästen så stog han still och va lugn o rida,nu står han inte still när jag ska upp på ryggen han vill i väg fort, annars börjar han stuttsa som en jojjo jobbigt bara man kommer upp så lunkar han på men mkt pigg det va han inte i förra hemmet inte så pigg som nu i alla fall,:crazy:

Sv: står ej still

Det är bara till att vara envis och sitta av varje gång som hästen traskar iväg innan du bett om det. Flytta tillbaka hästen (gärna backa den) till samma ställe som ni började på innan du påbörja en ny uppsittning. Det kan vara en fördel att i början ha ett speciellt uppstigningsställe. Om det tar en halvtimme innan du lyckats så får det ta så lång tid, det kommer att gå bättre för varje gång.

Om det är så att hästen just har fått ett nytt hem så är det inte så konstigt att den inte är så lugn som den var innan, det kan ta någon månad innan hästen känner sig trygg igen.

precis som ovanstående sa..

Ha tålamod, visst har har kommit till ett nytt ställe med nya människor och vill gärna titta sej omkring.

Jag tror jag allt beror på att han testar dej, därför är det extra viktigt att du säger ifrån från början och att det är du som bestämmer när ni ska börja gå. För att underlätta mkt i fortsättningen så är det DU som betsämmer över allting.
Samma när du tar in honom/henne från hagen, det är DU som bestämmer hur fort det ska gå osv. Detta gäller allt, ju fortare din häst får veta det desto lättare och roligare kommer ni få i fortsättningen :idea::D

Jag skulle absolut inte sitta av och upp flera gånger i tron om att hästen ska lära sig att stå still på så sätt.

Först hoppas jag att du har kollat att hästen inte har ont i ryggen el dylikt samt att sadel/sadelgjorden passar hästen så att det inte är någonting som den irriterar sig på när du sitter upp. Är så inte fallet, använder du pall? Uppsittning sliter på hästen (och dig och utrustningen också) och alla dessa tre mår bättre av att man sitter upp med pall. Sen om du har möjlighet till hjälp kan du ha någon som matar medans du sitter upp (med pallen) så kommer han snart glömma bort att han ska springa iväg.

Hoppa inte upp förrän hästen står still. Om du gör det när hästen rör på sig så tror den ju att det är OK.

Om hästen går, stanna och backa tillbaka den där "du ställe den" från början.
Vill den inte stå still....gör något "obehagligt/tråkigt" (förstås inte smärta) som att låta den snurra runt dig på en liten volt tex.

har samma problem men jag ryggar (på ryggen) eller snurrar han nått var sedan ny halt och fixar klart, får snurra 2-3 g innan han st¨r stilla och väntar men enåd...

Står den stilla när du hanterar den i övrigt? I stallgång, när du rider, osv? Jag tror det är viktigt att man alltid i alla situationer när hästen ska stå still är noga med att den gör det. Jag skulle göra det obehagligt för den att gå iväg och trevligt att stå kvar, det behöver inte alls vara med stora medel utan räcker med att så fort den börjar gå flyttar jag tillbaka den och så fort den står stilla ger jag den eftergift (helt och hållet, vilket betyder att jag tex helt släpper ut tyglarna i början när jag rider (självklart håller jag kvar längst ut i änden)), det är oxå viktigt att man själv är avslappnad och lugn i och med eftergiften. Om man är konsekvent med detta och låter det ta sin tid i början får det väldigt bra effekt. Låt hästen i början stå stilla och bara vara ganska lång tid, det har man igen senare när man bara ska göra korta halter.
Tänk oxå på, som flera andra har skrivit, att det tar tid för hästen att vänja sig vid nya ställen. Jag skulle inte ställa så stora krav på hästen till en början, men kräva att den ska stå stilla när man ber den anser inte jag vara för mycket. Däremot väldigt grundläggande, men det är ju olika hur man värderar den saken har jag förstått.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 058
Senast: MiniLi
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 407
Senast: Cs218
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 823
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat