Sv: står ej still
Står den stilla när du hanterar den i övrigt? I stallgång, när du rider, osv? Jag tror det är viktigt att man alltid i alla situationer när hästen ska stå still är noga med att den gör det. Jag skulle göra det obehagligt för den att gå iväg och trevligt att stå kvar, det behöver inte alls vara med stora medel utan räcker med att så fort den börjar gå flyttar jag tillbaka den och så fort den står stilla ger jag den eftergift (helt och hållet, vilket betyder att jag tex helt släpper ut tyglarna i början när jag rider (självklart håller jag kvar längst ut i änden)), det är oxå viktigt att man själv är avslappnad och lugn i och med eftergiften. Om man är konsekvent med detta och låter det ta sin tid i början får det väldigt bra effekt. Låt hästen i början stå stilla och bara vara ganska lång tid, det har man igen senare när man bara ska göra korta halter.
Tänk oxå på, som flera andra har skrivit, att det tar tid för hästen att vänja sig vid nya ställen. Jag skulle inte ställa så stora krav på hästen till en början, men kräva att den ska stå stilla när man ber den anser inte jag vara för mycket. Däremot väldigt grundläggande, men det är ju olika hur man värderar den saken har jag förstått.