Våra islandshästar har en hage, en ganska platt åker med en ca 2 m djup bäckfåra ungefär i mitten, dock är det bara öppet dike till ca 75 % resten är täckdikat.
Runt det öppna diket växer buskar och det finns en minimal dunge där jag aldrig trodde att hästarna skulle komma in. Eftersom jag är en petmadam mockar jag i hagen varje dag och döm om min förvåning när jag ser att hästarna klämmer in sig mellan de smala trädstammarna och trampar ner växtligheten mer och mer för varje dag. Det är - så vitt jag kan bedöma - inte så att det är jättegoda växter där inne, de verkar inte äta, bara trampar runt.
Det vi ser är att när det är hyfsat väder eller regn så står/ligger hästarna mitt ute på åkern eller klättrar runt i bäckfåran, när det är mycket varmt däremot så söker de skugga och vandrar runt efter hur solen flyttar sig. Då ser vi dem inte alls mitt på dagen - då står de i dungen!
Jag tänker så här; hästarna tycker bäst om den öppna marken, det blåser mer och de kan ha uppsikt men när värmen blir outhärdlig (eksemtäcken) eller de stoora insekterna kommer så söker de skugga och kan då tänka sig att klämma in sig i stort sett varsomhelst. Tycker det verkar som att bromsar och allt vad de heter föredrar sol och stillastående luft.
Om jag fick välja mellan skog eller öppet landskap hade jag valt öppet landskap; helt klart lättare att plantera lite skuggträd än ta ner en hel skog och få ordning på marken, mindre insekter och hästarna trivs med att kunna ha koll runt om. Om jag bara kunde välja en skogstomt hade jag tagit ner lejonparten och bara sparat lite träd så det blir som en gles dunge som löper genom alla hagar. Skugga kan du ju få av grannarnas skog, även om skogen runt om inte är så hög eftersom tomten bara är på knappt 13 000 kvm.