Stänkrädd

juvelen

Trådstartare
Har ett varmblodssto f. 2007 e. Enjoy Lavec u. Keep on Moving - Tenor de Baune.
Har tidigare haft problem med travet men börjar få mer och mer ordning på benen. Har istället ett annat problem som vi försöker arbeta bort, hon är extremt stänkrädd.

Har sedan April tränat henne att ligga i rygg på hästar och det går bra när det bara är en häst. Men när det blir ett par stycken som i provlopp så vägrar hon springa närmare än ett par längder, trots drivning. Lyckas man få henne närmare så kastar hon sig nästan ner mot innerplan (inte bara bryter, man tappar styrningen).

Hon går med Nupagadi huva, helstängt (koncentrerar sig bättre och springer rakt) och bomull. Är en lugn och snäll häst i grunden. Inte het eller "nipprig" när man kör.

Funderar om det finns någon typ Nupagadi huva med nät för ögonen, samt att man även kunde sätta på nosfladder eller kanske prova en jordbländare?

Någon vänlig bukefalist kanske har några vettiga förslag/råd på vad man kan göra för att få henne att fungera bättre kring hästar?

264163_252667831414030_100000124440021_1284508_4493511_n.jpg

Sv: Stänkrädd

Jag försökte få tag på en sådan här tidigare, letade överallt
lng-stnkhuva-med-nt_82223606.jpg

men det närmaste jag kom var att behöva special beställa från Strömsholms sadelmakeri, där de syr efter önskemål.
(Vet ju att många galoppörer har men tror de beställer dem i England)

Köpte däremot en sådan här, att prova först, och den gillades av hästen även om det tog ett par gånger innan hon förstod att det inte skulle stänka mer i ögonen...
huvudskydd-nt_82223214.jpg

men den är ju betydligt kortare, men kanske med nosfladder till?

Vi anvande flughuva pa var som var stankradd.
Inte det snyggaste kanske men jag hittade en i svart som inte "storde" det estetiska sa mkt.
Annars kan man prova en Pellin Pacifier vilket ar guld vart. |Alskar den huvan, dock mer for skuggradda hastar an stank men det funkar det med. Verkar dock inte som att de tillverkar dem langre vilket ar himla synd - haller hart i de vi har kvar kan jag saga!

Ha kvar Nu Pagadihuvan och sätt en stel flughuva utanpå, svart är snyggast men verkar lättast att få tag i vita numera! Sen kan man ju även prova med borstbländare eller jordbländare också!
(Tror Kent Knutsson kör med flughuva på nästan alla sina hästar!)

Har ett svart sk. stänknät, som man sätter utanpå huvudlaget. Det kanske skulle kunna fungera? Och ett nosfladder.

Vi anvande flughuva pa var som var stankradd.
Inte det snyggaste kanske men jag hittade en i svart som inte "storde" det estetiska sa mkt.
Annars kan man prova en Pellin Pacifier vilket ar guld vart. |Alskar den huvan, dock mer for skuggradda hastar an stank men det funkar det med. Verkar dock inte som att de tillverkar dem langre vilket ar himla synd - haller hart i de vi har kvar kan jag saga!

Har du någon bild på en sån? blev nyfiken...:)

Ja vi hade ett svart sådant också, ett billigt som hon numera har i hagen, fungerade bra i dagsljus men hon blev störd av det kvällstid när strålkastarna gick igång därför köpte vi det med näten.. Men... finns hur många som helst som använder det utan problem även kvällstid, så det är nog vår "knäppkänga" som är lite känslig...:grin:
090728rexbotosen_124549848.jpg

(Hästen till vänster i bild)

Hittat lösa "nätögon" utan knappar som går att sy fast på Nupagadi huvan. :)

Nu ska vi fortsätta träna på att köra i ryggar med nupagadihuvan+nätögon och nosfladdret. Nytt försök i provlopp om två veckor.

hahah snyggt men man tar vad man har :banana:

Utbudet var minst sagt begränsat för 10-15 år sen, flughuvan var inte "tager vad man haver" utan inskaffades för ändamålet. Och ska man vara ärlig - är det något av det som täcker hela ansiktet på dem som kan anses snyggt? :angel:

Senast ändrad:

Utbudet var minst sagt begränsat för 10-15 år sen, flughuvan var inte "tager vad man haver" utan inskaffades för ändamålet. Och ska man vara ärlig - är det något av det som täcker hela ansiktet på dem som kan anses snyggt? :angel:

:bow:

Eller övrig utrustning som tex vadderade luvor som får öronen att se helt hopplöst stora ut :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka