Stängsling i Jönköpingstrakten

T

Trollis

I går blev mina förutfattade meningar om min egen hembygd ställda på ända!
Efter en konferens på Elmia i Jönköping åkte jag i går eftermiddag med flygbussen till Axamo. Döm om min förvåning när vi (precis innan bussen svängde ut på E4) passerde flera hästhagar med taggråd!:eek: :eek:
Är det vanligt i den trakten eller vad?:confused:

En av hagarna var runt ett, till synes, ganska nytt stall med ett tiotal islandshästar utanför.
Vid ett annat stall gick flera hästar av olika raser i en stor rasthage gjord av trä, men med taggtråd mellan plankorna...

Efter att ha passerat dessa började jag att titta mer noggrannt omkring mig och insåg att allt som var inhängnat, (såg inte om det var hagar eller vall pga av snön) var inhängnat med taggtråd!

Vad f-n är det frågan om! Finns det inte annat stängselmaterial runt Vättern eller vad?:crazy:

Snälla! kan ingen snäll Bukefalist boende i området försäkra mig om att det var elaka, okunniga människor som bodde just där och att det inte var representativt för hela området!

Trollis *som trodde att taggråden försvann från norra Sverige sist..*

Sv: Stängsling i Jönköpingstrakten

Ja, oavsett var jag befinner mig i Småland så nog sjutton hittar jag massor av taggtrådsstängsel överallt. Har till och med blivit fälld av en gammal taggtråd som låg gömd mitt i skogen och som jag inte såg när jag kom gående...jag rider inte i skogarna här utan att ha gått till fots först!!!
Vad jag inte begriper är varför man envisas att ha dessa kvar till i huvudsak nötkreaturen...i alla taggtrådshagar ser jag hur kor och tjurar har huvudet långt utanför stängslet, betandes i diken och så...ett rejält elstängsel hade motat bort dom direkt.

Jag flyttade till Småland för ca 2 år sedan och skillnaden är enorm...i Hälsingland, där jag bodde, såg man inte till taggtråd annat än i undantagsfall...Ett otyg är vad det är...

Ingen fler än jag och Piraja som reagerat på detta?

Stängslen jag såg var ju nya! Kan ingen förklara hur man resonerar när man väljer att sätta upp ett nytt taggtrådsstängsel i stället för stängsel av någon annan typ :confused:

Det kan ju inte bli billigare än t.ex. elstängsel, så jag kan inte förstå poängen?!?!

Stängselmaterial finns här med stor säkerhet runt vättern men jag har som du sett att hästägare använder taggtråd till sina hästar själv så tycker jag att taggtråd är satans påfund.

Har t o m frågat en som använder sig av det som svarade "Det satt ju redan uppe" På många av ställen där jag har sett hästar som går i taggtrådshagar så har det tidigare gått kor där så kanske är det fler som tänker så. :crazy:

När jag flyttade hit till där jag bor nu så vet jag inte hur mycket jäkla taggtråd jag har dragit upp men det är ett antal x meter...

Jag känner själv inte till några hästar som går i taggtrådshagar, men jag vet att det finns. jag tror inte att mängden taggtrådshagar/häst i småland är större än på övriga ställen i landet, det är bara det att det finns ganska mkt hästar här och då även fler idioter som smäller upp taggtrådstaket... :eek:

Jo, som nån skrev här nedanför:
Det är ett satans påfund.

Lyckligtvis är det numer förbjudet, men har dispens till 31/12 2009.
Från 1/1 2010 får INGA hästar gå bakom taggtråd.

Det är ju ofta gamla kohagar det handlar om.

För kobönderna har ju taggtråden varit behändig.
Den håller korna inne, och är nästintill underhållsfri.

Själv arrenderar jag 7 hektar mark, och förra året när jag fick arrendet, så la jag ca 100 timmar på att plocka ner taggtråd och sätta nytt stänge.

Vidare så är inte taggtrådsstängslen lika underhållsfria från och med i år:
Alla stängsel skall vara väl uppsatta och sträckta.
Det ställer till det för en del gamla staket.

Hoppas att det mycket snart är väck överallt, fast från den 1/1 2010 kan man i alla fall börja anmäla folk.......

Hug your horses!
/Mike :devil:

Nja, det tror jag inte...jag är rätt berest i det här landet och jag har aldrig träffat på så mycket taggtråd som just här i området...Lite otäckt när jag hade förra hästen som kastade sig hit och dit för fåglar, gung i vassen, knakande träd och kippande lerjordar:eek: ...kan ju tala om att vi klarade oss med ett nödrop flera gånger från att antingen rasa rätt in i taggtråd eller ner i ett krondike...:crazy: Här är det bäst att man bara håller sig till stabila varelser och undviker "tossor";)

Jag har inte sett några taggtrådshagar med hästar i i Jönköpingstrakten sedan 1993 då jag besökte en ridskola där de största hagarna var stängslade med taggtråd.
Jag bor utanför Värnamo och här finns inte så många taggtrådshagar. Däremot finns det gott om gamla taggtrådsrullar slängda i stenrösen och upphängda i träd.

E4an går väl inte till Axamo?

Hej hej!
Har min häst uppstallad i jönköping men har missat taggtråds hagarna, måste kolla när jag hem åker idag....

Man kan man ställa markägaren till svars om man själv (eller sin häst) skadar sej på gammal rostig taggtråd som ligger gömd i markerna. Varför just smålänningarna verkar ha sån kärlek till taggtråd kan man ju fråga sej, men troligtvis är det snålheten som bedrar visheten. Att inte kommunens djurskydd tar tag i detta är ju mycket märkligt. Kan ju tänkas också att dom som tillverkar taggtråd finns just i Småland. När bort med all taggtråd även för andra djur som kor m.m. Hellre ett djur som slitit sej en gång än att det slitit sönder sej.

Det finns hur mycket taggtråd som helst i Småland.
Värst tycker jag inte den taggtråden är som sitter uppe som man ser, utan värst är den som har rasat ner och ligger gömd i högt gräs.
Vet inte hur många meter taggtråd jag har plockat bort, verkar finnas hur mycket som helst.

Mike skrev:
Lyckligtvis är det numer förbjudet, men har dispens till 31/12 2009.
Från 1/1 2010 får INGA hästar gå bakom taggtråd.

Skönt att höra. Men man kan ju undra varför bara hästar ska skonas. Det kommer väl att vara tillåtet för kor även i fortsättningen?

Hästarna anses känsligare för allvarliga skador i detta fall.

/Mike

Mike skrev:
Hästarna anses känsligare för allvarliga skador i detta fall.

/Mike

Den som bestämt det har nog aldrig behövt se juvret på en ko som försökt hoppa över ett taggtrådsstängsel...

Det kanske beror på att det av tradition är ett område med mycket nötkreatur (mjölkbönder) och mindre spannmålsodlning. Förr var ju taggtråden vanlig och det kanske är rester av det. Folk är kanske för snåla/slöa/okunniga för att byta ut staketen när det går hästar istället för nöt i hagarna.

Det är som sagt inte tillåtet. Får markägarna en varning av jordbruksverket (eller vad det är?) Så har dom viss tid på sig att plocka ner innan dom blir bötfällda. Så man kan anmäla det för inspektion.

Är själv inte glad i taggtråd alls...visste faktiskt inte att det ska bli förbjudet? Har bara hört ryktas om det i ett x antal år.

Var på en "säker hästverksamhet" utbildning för ca 2 år sen och där visade Agria upp mycket otäcka bilder på hästar som skadat sig på elrep! Är tydligen enl. vad dom sa då vanligare med elrepskador än taggtrådskador. :crazy:

Säkraste stängslet är tydligen elband 1 cm breda eftersom de går av om nu hästen skulle fastna..eller så får man sätta in sånna däringa ..hm..kommer inte på vad dom heter, men dom löser ut vid visst tryck på tråden så och gör att tråden delar sig...om nån nu fattar vad jag svamlar om :p

Jag skulle gärna vilja veta vad de som stängslar med taggtråd får ut av det?

Det håller inte djuren borta från stängslet förrän de har skadat sig på det och vem vill ha ett skadat djur?

Läs "Mamma Mu får ett sår".

Det är inte olagligt med taggtråd - tyvärr! Däremot är det olagligt för ekologiska bönder.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka