Stångens funktion och effekt

Corax

Trådstartare
Hästen är väl etablerad i kandarklasserna men det känns som att hon skulle kunna gå ännu bättre.
Funderar därför på de olika stängernas form och funktion.
Just nu går hon med en Globus-stång med låg tungfrihet och långa skänklar.
Den fungerar absolut helt godkänt MEN hon får skav av kjedjan 'på läpparna' om hon inte har sin 'gel-platta'. Denna halkar dock gärna omkring och gör så att stången går igenom. Hon blir dessutom väldigt störd när den vänder på sig.
Sitter saker för hårt så frustar hon irriterat och sitter de för löst så ser det illa ut visuellt.

Funderade ett tag på Sprengers stång med svetsade kindkjedjekrokar men har inte hört så gott om den.
Har provat med gimmitunnel men då fick hon skav samt att hon frustade.

Vad har de olika stängerna för funktion egentligen? Portarna/tungfriheten är ju förståelig men en vinklad port, vad tillför den? Enbart passformen? Kan Alla hästar gå med den?

Hur är det med korta/långa/lösa skänklar? En stång med korta skänklar borde vara mildare? Men hur är det om den har skarp tungfrihet också?
Rörliga då?

Det verkar som att hästen inte har något emot tryck i munnen men tryck runt 'näsan' är det värre med.

Vad har ni för stänger och hur är era hästar att rida? Starka/känsliga/skavkänsliga etc.

Sv: Stångens funktion och effekt

Är det verkligen så att du behöver byta stång? Jag tror du måste lösa problemet med kedjan.
Jag själv har ett super mjukt läderskydd på mina kedjor.
Annars kan silicontejp fungera!

Nej du har rätt, det är kedjan som är primärproblemet. Men kanske jag kommer undan det genom att ha kortare skänklar på stången??

Jag kommer att behöva ha rejält fluff som täcker hela kindkedjan runt om så jag tror inte att bara läder eller tejp duger. Däremot kanske man skulle kunna tejpa fast gelplattan på kedjan... Fast risken finns ju att allt 'rullar runt' ändå så att säga.
Har funderat på fårskinn men det syns så himla väl. Vad tycker domarna om det? Bryr dom sig om sånt?
Lite jobbigt om domaren fastnar med ögonen på fluffet. :D
Sen bibehåller ju inte fårskinnet sin 'stuns' och tjocklek så bra när det sitter under en svettig och dregglig haka.

Sen är jag generellt intresserad av funktionerna på olika stänger.

Jag kommer att behöva ha rejält fluff som täcker hela kindkedjan runt om så jag tror inte att bara läder eller tejp duger. Däremot kanske man skulle kunna tejpa fast gelplattan på kedjan... Fast risken finns ju att allt 'rullar runt' ändå så att säga.
Har funderat på fårskinn men det syns så himla väl. Vad tycker domarna om det? Bryr dom sig om sånt?
Lite jobbigt om domaren fastnar med ögonen på fluffet. :D
Sen bibehåller ju inte fårskinnet sin 'stuns' och tjocklek så bra när det sitter under en svettig och dregglig haka.

Jag har ludd på mina stänger både när jag hade jaktkandar i terrängen i FT och på dressyrhästarnas kandar. De ser ut såhär men är lite mindre så de passar en kedja perfekt:
visabild.php

Såhär ser kandaret ut på med som du ser så syns inte kedjan så bra:
bild0456_140310682.jpg

Finns både ljust och mörkt ludd.

Det kanske skulle fungera med en "akademisk" kedja? Den har bredare och plattare ringar med mer tyngd så den ligger stadigare och fördelar trycket. Dock har jag aldrig provat ihop med bridong.

14-0-0_small.jpg

31919858.jpg

Det tål att kollas upp denna kjedja (samt fårskinnsluddet). Men nu är i alla fall en stång med korta skänklar beställd så får vi se hur man ska gå vidare efter det.
Kanske det inte behövs en så tjock kindkedjetunnel då...

Min gamla häst har fått tjocka och slappa läppar med åldern(28 år). Jag har beställt Sprengers extralånga krokar. De har varit bäst på honom. Han får lätt skav av vanliga korta krokar. Sprengerstången med fasta krokar testade jag. Men den fick han också skav av.
Utöver det så vadderade jag krokarna för säkerhets skull. Jag sydde ihop små skumgummiringar av någon skumgummiplatta i mööörkt grått. Jag fick tipset av ägarinnan till en ridsportsbutik jag handlar i. Hon hade gjort samma till sin gamling. Det går ju lätt att tvätta av om de dreglar ner det etc.

Ännu längre krokar hade jag som var super! Jag fick dem av en vän. Hon hade nog köpt dem på någon AR-sida eller i spanien tror jag. De var väldigt långa och jag böjde till dem enligt hästens profil. Då fick han inga skav alls utan vadderingsskydden på. Tyvärr tappade en kompis den då hon lånade kandaret och jag inte hunnit klämma ihop den än. Så nu måste jag beställa nya långa saker, någonstans.. Jag ska leta såna jättelånga.

På kindkedjan sitter oftast den lilla extraringen som, vad jag antar, är den man fäster(el.snarare trär igenom,) en liten tunn läderrem i ,sk. skummrem, som ska hålla kindkjedjan på plats. Den ska fästas i dom små hålen på stången.
Har inte behövt prova själv, men vet att funktionen finns.

Den hjälper mot att kedjan snurrar. Så det är jättebra. Men den hjälper inte om de får skav. :)

skumremmen är ju också till för att inte stången ska kunna fibblas med framåt. Förr var den standard dvs red man på kandar så hade man skumrem, men det har fallit i glömska. Jag har alltid skumrem och tycker det funkar super.

Har du provat någon Sprenger stång? De har bättre krokar och mycket bättre kedjor är tex Globus.

Annars finns det ju som någon redan har tipsat om kedjor i läder.

Jag hde får skinn på valacken när jag tävlade kandarklasser på kedjan. inte för skav, för det fick han aldrig, utan för att det blev mjukare helt enkelt.
Det är rätt vanligt och jag har aldrig hört neg kommentar.

Sedan har jag också alltid skumrem.

:)

Jag har en sån läderkedja. Funkar bra tycker jag, fördelar trycket bra och känns stabil.

Liknande trådar

Dressyr Är inne i djungeln av bett då hästen inte är helt tillfreds med det vi har nu. Undrar alltså vad det finns för olika sorters...
Svar
9
· Visningar
1 861
Senast: malllle
·
Dressyr Så här när jag sitter och surfar runt och kollar av utbudet av bett så inser jag att jag nog behöver lite hjälp för att veta vad jag...
Svar
2
· Visningar
1 196
Senast: Orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama