Arwyn
Trådstartare
Min 6-månaders schäfer äter idag Royal Canin giant junior (giant då hon har ett par kullsyskon som växt lite fort). Det är inte mitt val utan vad hon är uppfödd på. Hon är hyffsat fin i formen fast hon äter i mina ögon väldigt stora mängder (ca 1,4 L torrt/dag) och är ändå lite tunn. Hon är fin i päls, tassar och mun. Magen funkar bra, hon skiter 1-2 gånger om dagen och det är "fin form" på skiten, men den luktar AS!!! Jag har aldrig varit med om något liknande!
Nåväl, trots att vovvan verkar må bra så tänker jag byta då jag inte tror en sekund på RC. Mycket spannmål och massor med majs, som jag är helt övertygad är boven i lukt-dramat, men även förmodligen anledningen till att avföringen ser väldigt fin och fast ut, det är ju mycket stärkelse som kan maskera skiten.
Det jag vill ha är ett foder med inget eller lite spannmål, men ffa inte en hel uppsjö av dem. Hög proteinhalt och en innehållsdeklaration som är trovärdig och uttömmande. Färskfoder är för stunden inte ett alternativ. Som det ser ut nu står valet mellan Standardt eller Acana och det är egentligen bara dessa två foder jag är intresserade av att få information om just nu. Enligt vad jag kan utläsa är detta min sammanfattning:
ACANA:
- Importeras ända från Canada.
- Kan vara lite svårt att få tag i.
+ Hög proteinhalt
+ Inget spannmål
+ Använder sig av lokala rancher för sitt protein
+ Enligt utsago färskt protein, inte mjöl
STANDARDT:
- Ris som första och största näringskälla, visserligen i min bok "den bästa" av spannmålen, men ändå.
- Ris råkar även vara relativt svårsmält, så risk för hårda magar är överhängande
- Importerar i huvudsak sitt protein, som är i form av mjöl, från Nya Zeeland
+ Hög proteinhalt
+ Svensktillverkat trots importen av proteinmjöl, så mer miljömedvetet trots allt
+ Många återförsäljare
+ Att tillverkaren är svensk gör ju också ofta att supporten är bättre
Det här är min lilla lista, jag har inga personliga erfarenheter av något av fodren. Egentligen skulle jag nog helst ge Acana men samvetet säger att det är dumt att importera och bekvämligheten säger att det är besvärligt att det kan vara knepigt att få tag i. Så, vad säger ni?
Nåväl, trots att vovvan verkar må bra så tänker jag byta då jag inte tror en sekund på RC. Mycket spannmål och massor med majs, som jag är helt övertygad är boven i lukt-dramat, men även förmodligen anledningen till att avföringen ser väldigt fin och fast ut, det är ju mycket stärkelse som kan maskera skiten.
Det jag vill ha är ett foder med inget eller lite spannmål, men ffa inte en hel uppsjö av dem. Hög proteinhalt och en innehållsdeklaration som är trovärdig och uttömmande. Färskfoder är för stunden inte ett alternativ. Som det ser ut nu står valet mellan Standardt eller Acana och det är egentligen bara dessa två foder jag är intresserade av att få information om just nu. Enligt vad jag kan utläsa är detta min sammanfattning:
ACANA:
- Importeras ända från Canada.
- Kan vara lite svårt att få tag i.
+ Hög proteinhalt
+ Inget spannmål
+ Använder sig av lokala rancher för sitt protein
+ Enligt utsago färskt protein, inte mjöl
STANDARDT:
- Ris som första och största näringskälla, visserligen i min bok "den bästa" av spannmålen, men ändå.
- Ris råkar även vara relativt svårsmält, så risk för hårda magar är överhängande
- Importerar i huvudsak sitt protein, som är i form av mjöl, från Nya Zeeland
+ Hög proteinhalt
+ Svensktillverkat trots importen av proteinmjöl, så mer miljömedvetet trots allt
+ Många återförsäljare
+ Att tillverkaren är svensk gör ju också ofta att supporten är bättre
Det här är min lilla lista, jag har inga personliga erfarenheter av något av fodren. Egentligen skulle jag nog helst ge Acana men samvetet säger att det är dumt att importera och bekvämligheten säger att det är besvärligt att det kan vara knepigt att få tag i. Så, vad säger ni?