Stålröta

J

Jo_bo

Har någon lust att förklara för mig vad stålröta innebär? Jag vet att det är en hovsjukdom men kommer inte ihåg vad för slags hovsjukdom.
Symptom, behandling och sjukdomsförlopp skulle vara bra att veta!
Tacksam för alla som svarar!

Sv: Stålröta

Det brukar drabba mittstrålfåran, men kan även drabba sidostrålfårorna. Det blir oftast en ansammling av illaluktande sekret. När man rensar upp kan man även se att mittstrålfåran sträcker sig en bit upp mot ballarna. Strålröta kan man egentligen inte missa.

Orsaken ?...Förmodligen av hygiensisk orsak.

Strålröta är en kombination av bakterier och svamp som angriper strålen. Det bildas flikar, gojs och strålen faller sönder. Vanligast i mittstrålfåran och/eller i sidstrålfårorna.
Det kan börja som ett vitt pulver i botten på fårorna och som värst faller hela strålen sönder när man petar på den.

Orsak är dels hygienisk men kan även ha att göra med överutfodring eftersom högt blodsocker göder svampen om mycelet når in till blodomloppet. Dålig hornkvalitet ger även det sämre motståndskraft.

En rötangripen hov får djupare mitt och sidstrålfåror vilket i sig skapar en mer gynnsam miljö för rötan eftersom nötningen mot marken minskar. I sin extrem går mittstrålfåran upp mellan ballarna, något som naturligtvis är väldigt smärtsamt för hästen.
En frisk mittstrålfåra är inte djupare än ett fingeravtryck och är helt ren från flikar etc mesta delen av tiden.

Behandlingar finns det många, men grunden ligger i rengöring och desinficering. Man måste vara noggrann och ihärdig eftersom risken för återfall är stor innan strålen är helt återställd och utväxt.

har hästen on av strålröta?
ja tycker strålen på min häst ser lite konstig ut..liksom lite mjukare än vanligt..tror ja...eller så inbillar ja mej.
sen e de sånna flikar på strålen me men de brukar de vara i slutet av månaden..inte stora men små..
men de e bara på en hov de är så..och ja e väldigt noga me o göra rent o så..så noga ja kan va iallafall..

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
662
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 020
Senast: Sharpless
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 329
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama