Stallritning, funkar det?

Sooofiian

Trådstartare
Jag älskar att drömma om framtida stall, har över 30 olika ritningar på planlösningar! Den senaste är den jag är mest nöjd med, men vet inte om det är möjligt.

Nu till frågan:
Jag vill ha ett loft ovanpå stallet, helst ska det användas till förvaring av hästarnas stallströ. Alltså en pall torv/spån/vad man nu vill använda till varje häst. Är detta möjligt? Jag veta att det får plats, men kan en traktor lyfta upp en pall så högt? Vill ju inte ha för låg takhöjd i stallet..

Detta är alltså bara ett "drömstall", inget som kommer genomföras än på ett tag!

Sv: Stallritning, funkar det?

Nej, en vanlig traktor kan inte lyfta så högt.

Varför inte en körbana upp på loftet?

En vanlig frontlastare kan lyfta en pall ca 3-3,5 m högt. Det borde väl kunna räcka. En körbana blir ju en betydligt krångligare och dyrare lösning om den ska kunna bära en traktor.

Ja men då måste hon ju också köpa just lastmaskin. Inte traktor.

TRAKTOR med frontlastare.
Min traktor med frontlastare lyfter 3,7 m högt mätt under raka pallgafflar. Nu är det en ganska stor traktor/lastare men över 3 m lyfter de flesta lastare som är någorlunda moderna och som sitter på en medelstor traktor.

Jag älskar att drömma om framtida stall, har över 30 olika ritningar på planlösningar! Den senaste är den jag är mest nöjd med, men vet inte om det är möjligt.

Nu till frågan:
Jag vill ha ett loft ovanpå stallet, helst ska det användas till förvaring av hästarnas stallströ. Alltså en pall torv/spån/vad man nu vill använda till varje häst. Är detta möjligt? Jag veta att det får plats, men kan en traktor lyfta upp en pall så högt? Vill ju inte ha för låg takhöjd i stallet..

Detta är alltså bara ett "drömstall", inget som kommer genomföras än på ett tag!
Jag skulle säga att det är onödigt arbetskrävande att först lyfta upp ströt till loftet, och sedan ska det ner i gen till stallet. När man bygger djurstall nu för tiden är det förhållandevis ovanligt att man bygger höghus (alltså stall med loft) Det finns många skäl till det, bland annat brandskydd (om du ska ha brännbart material på loftet måste det brandskyddas från djurutrymmet vilket kostar en extra slant), arbetsbesparingen med att man har strö och grovfoder i samma plan som där djuren står, det är svårare att få till en bra ventilation när man måste ha trumma och eventuell fläkt (i ett låghus kan man ha öppen nock t ex som ger bättre luftflöde). Så, nej, mitt tips är att skippa idén och bygga en byggnad brevid stallet där strö och grovfoder förvaras.

Jag fattar inte riktigt varför du ska ha strö på övervåning? Det är ju jobbigt att ta ned det igen. Ska du bära det löst i hinkar?

Den fördelen jag skulle kunna tänka mig är i så fall att ha luckor ner till varje box så man bara kan "sparka ner" det man behöver när man mockat.
Uppväger väl dock inte brandrisk.

Det blir jättedammigt om man skjussar ner strö. Det blir dammigt nog när man kastar ner hö från loftet.

Jag skulle säga att det är onödigt arbetskrävande att först lyfta upp ströt till loftet, och sedan ska det ner i gen till stallet. När man bygger djurstall nu för tiden är det förhållandevis ovanligt att man bygger höghus (alltså stall med loft) Det finns många skäl till det, bland annat brandskydd (om du ska ha brännbart material på loftet måste det brandskyddas från djurutrymmet vilket kostar en extra slant), arbetsbesparingen med att man har strö och grovfoder i samma plan som där djuren står, det är svårare att få till en bra ventilation när man måste ha trumma och eventuell fläkt (i ett låghus kan man ha öppen nock t ex som ger bättre luftflöde). Så, nej, mitt tips är att skippa idén och bygga en byggnad brevid stallet där strö och grovfoder förvaras.

Klart det är enklare att ha grovfoder/strö på samma våningsplan, det går inte att komma ifrån.
Dock kan det bli problem utrymmesmässigt då.
Som vi alla vet tar grovfoder och strö väldigt stor plats, framförallt om man köper in för ett helt år i ett svep om man inte har en snäll bonde som man kan hämta från allt eftersom.
Att ha en till byggnad eller bygga ut stallet för att ha förvaringsdel intill tar väldigt mycket mark.
Visst om man har mycket mark att bygga på är det väl inga problem, men de flesta smågårdar idag har ju inte det och då behöver man bygga på höjden istället, sen är det även en kostnadsfråga det är billigare att bygga på höjden än flera byggnader/bygga ut det befintliga stallet.

Jag själv letar mark just nu för att bygga mig en mindre gård och har tagit in offerter på vad det skulle kosta att bygga olika stall med olika lösningar på förvaringen till grovfodret. Hittils har det varit helt klart billigare att bygga på höjden trots brandskydd.
Jag kommer dock att ha förvaring av hö/strö både i markplan och en del på loft.
Sen är det ju även det där med bygglov om man bygger nytt som man har att tänka på :)

Sist jag slängde ner halm och hö från logen var när jag var 5-10år så den detaljen har nog försvunnit ur minnet. :p

Det blir jättedammigt om man skjussar ner strö. Det blir dammigt nog när man kastar ner hö från loftet.

om halmen / höet är dammigt så är det nog inte så bra kvalitet på det :( vi har vår halm i ladan som ligger i direkt anslutning till stallet, kastar halmen över en vägg så det landar i en av boxarna, förutom att små halm bitar far omkring så dammar det inte (dammar det så är det mögligt har jag lärt mig). ska bygga loft över stallet och ha halmen där sen och då bara knuffa ner det genom ett hål över stallgången, är super mycket enklare än att gå från ladan till stallet flera gånger med en skottkärra/ löv påse fylld med halm till alla boxarna. sen så behöver man ju inte ta ner halm när hästarna är inne :/

Varför inte ha ett slutet rum i stallet där hålet från skullen är. När man tagit ner är det lätt att öppna dörren för att strö/fodra från rummet.

Min mamma tränade western på ett ganska nybyggt ställe när jag var yngre, där hade de ströet på ett loft ovanpå stallet, och en lucka över varje box, så det bara var att sopa ned önskad mängd strö i boxen. Är inte helt säker på hur de fick upp det där dock, har för mig att de körde på tämligen gammaldags vis, dvs du har ett stort nät som du fyller med fyrkantsbalar med strö, och hissar sedan upp den till en stor lucka på husgaveln varpå man drar in den genom den stora luckan.

Stod uppstallad i ett stall med luckor i taket till varje box och det var faktiskt ganska praktiskt. Halm i storbalar lyftes upp med traktor, är det rundbalar är det enkelt att rulla dom, är det fyrkantsbalar lite jobbigare.

I detta stall var hästarna ute länge, de fick mat i hagarna vintertid, så i stort sett all mockning och ströande sköttes innan hästarna kom in. Halmen var dessutom utav god kvalité här, jag har tyvärr i ett annat stall stött på halm som i mitt tycke var otjänlig som hästströ för den dammade rejält.

En pall med spån eller torv består väl oftast av 18 eller 21 små balar som är staplade och sedan plastade? Det blir en ganska hög stapel det så det kanske blir lite knivigare, krävs en högre lucka annars får man stapla om=mer jobb.

Sen är det detta med brandskydd om man verkligen kan få ett fullgott brandskydd med så många luckor i taket?

Nog kan man få upp pall på ett loft. Men om du skulle köpa strö på pall så är det plastat och kan stå ute, Mycket enklare.
Köper du dessutom plastat hö så kan det oxå stå ute... Och då behöver du knappt något foder på skullen.
men en skulle/loft kan vara bra till massa annat. Att hänga täcken som inte används mm...

Liknande trådar

Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Fazeem
·
Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
3 059
Senast: Lobelia
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 384
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?