Stallpaddar mot svullna ben

Kristall10

Trådstartare
Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något smidigare som även min sambo kan ta på om det är han som tar in dom på kvällarna.
Finns det några snabbandage/stallpaddar som funkar och håller svullnaden nere? De sitter ju inte åt lika hårt som lindor.
Har helt vanliga från hööks, de funkar inte.
Funkar tex back on track?
 
Mitt gammelsto får väldigt svullna bakben när hon står inne över natten. Jag lindar med vanliga stallbandage men skulle gärna ha något smidigare som även min sambo kan ta på om det är han som tar in dom på kvällarna.
Finns det några snabbandage/stallpaddar som funkar och håller svullnaden nere? De sitter ju inte åt lika hårt som lindor.
Har helt vanliga från hööks, de funkar inte.
Funkar tex back on track?

Ja jag tycker dom funkar bra!
 
Mitt sto fick (enligt veterinären) lite dålig cirkulation i benen när hon stod inne mycket, något som kom de sista åren. Hennes ben tjocknade. Jag upplevde att BoT hjälpte till viss del (provade aldrig att linda). Det som funkade allra bäst var dock rörelse och utevistelse, alltså färre timmar på box, det var oftast när hästarna kom in lite tidigare och ut senare som hon blev tjock i benen.
 
Mitt sto fick (enligt veterinären) lite dålig cirkulation i benen när hon stod inne mycket, något som kom de sista åren. Hennes ben tjocknade. Jag upplevde att BoT hjälpte till viss del (provade aldrig att linda). Det som funkade allra bäst var dock rörelse och utevistelse, alltså färre timmar på box, det var oftast när hästarna kom in lite tidigare och ut senare som hon blev tjock i benen.
Ja min har fått dålig cirkulation med åren, hon blir svullen efter att bara ha stått inne någon timme pga hovslagaren tex. Hon är i övrigt ute i stor hage så många timmar som bara möjligt men när hon står inne på nätterna behöver hon lindas för att benen inte ska vara som stockar på morgonen.
 
Ja min har fått dålig cirkulation med åren, hon blir svullen efter att bara ha stått inne någon timme pga hovslagaren tex. Hon är i övrigt ute i stor hage så många timmar som bara möjligt men när hon står inne på nätterna behöver hon lindas för att benen inte ska vara som stockar på morgonen.

Det låter som att hon blir betydligt mer svullen än min blev, utifrån hur du beskriver. På min hjälpte BoT som sagt i viss mån. Men behövs trycket skulle jag tippa att BoT kanske inte gör särskilt stor skillnad, om inte liknande utan BoT-materialet gör nån skillnad alls liksom (?).
 
Nu lindar jag sällan ben nattetid, gör det i princip bara vid lymfangit och liknande reaktioner. Då upplever jag iaf att BoT snabbandage är bättre än inget men sämre än vanliga lindor.
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som jämfört både snabbandage från back om track med vanliga hederliga stallbandage (tjock padd och linda) när det gäller lymfangit...
Svar
11
· Visningar
1 456
Utrustning Hej, jag har idag ett par equilinepaddar som stallbandage när min häst ska åka långt eller står stilla mycket (boxvila pga hovproblem...
Svar
1
· Visningar
769
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 472
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Idag när jag kom till stallet var storhästen svullen på alla 4 , höger fram var värst. Förutom svullnaden så var hon en aning varm...
Svar
4
· Visningar
788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp