Stallkläder

pannkaka

Trådstartare
Vet inte om tråden är på rätt ställe men om den inte är den får ni gärna flytta den.
Har en fråga till er som rör er i fler stall än ett brukar ni byta ridkläder eller har ni samma?
 
Jag byter alltid ridkläder när jag går mellan stall, eller ser i alla fall till att ridkläderna är tvättade innan jag går till stall nr2 om jag vill ha samma kläder.
Om sjukdom bryter ut skulle jag må rätt dåligt om jag visste att det möjligtvis kunde bero på mig.
 
Jag byter alltid ridkläder när jag går mellan stall, eller ser i alla fall till att ridkläderna är tvättade innan jag går till stall nr2 om jag vill ha samma kläder.
Om sjukdom bryter ut skulle jag må rätt dåligt om jag visste att det möjligtvis kunde bero på mig.
Har du olika hjälmar också?
 
@pannkaka Jag har olika hjälmar. Är det så att jag känner att jag absolut vill använda "finhjälmen" så stoppar jag helt enkelt in fodret i tvättmaskinen innan (den har avtagbart foder med kardborrar) samt torkar av hjälmen med desinfektionsmedel.
 
jag har samma kläder, dock så tvättar jag ofta och har ett par stövlar, hjälm, vantar liggandes i bilen nu så hemma har jag annat på mig. hade det varit vinter och medryttarstallet vore fullt så hade jag haft en separat jacka också.
har sen bara stövlarna vid ridning och andra skor då jag är i stallet eller hämtar från hagen.
så om jag är hos medryttaren först så är det typ bara ridbyxorna och t shirten som är samma.
 
Jag har olika kläder, tycker att det är viktigt att försöka minska smittspridning.
Dock rider jag bara i ett stall så jag har inget behov av att tänka på hjälmen.
 
Har väl inte olika kläder men ser till att de kläderna jag har tvättas innan varje stallbesök. Nu hänger jag ju inte i flera stall utan i ett. Men skulle det vara under en period där det pågår mycket kvarka o.s.v. ser jag hellre till att enbart hänga i ett stall ("huvudstallet") än att åka runt till flera olika. Rider inte för tillfället så hjälm behöver jag inte tänka på.
 
Jag kommer framöver iom jobbet att röra mig mellan olika stall och inte alltid ha möjlighet att åka hem och duscha etc emellan stallen, på samma sätt som t.ex. hovslagare gör. Min tanke är att köpa ett par skor och en jacka som jag då använder i jobbet. Hjälm är inte aktuellt för det ändamålet.

Självklart med andra åtgärder vid kvarka etc.
 
Skor, chaps o handskar separat. Sedan lägger jag helst tröja o ridbyxor i tvätten när jag varit i annat stall. Jacka beror lite på. Extremt liten risk att smitta från mitt stall men större risk att ta hem smitta.
 
Om jag vet att jag ska vara länge i ett annat stall ja, då får jag dela upp min utrustning. Lite tvärt om mot er andra, mer för det andra stallet än mitt eget. Står man på en stor träningsanläggning som vi med både hästar som kommer in och hästar som åker mycket och tävlar känns det som att byta byxor är en fis i rymden. Det passerar så mycket folk genom anläggningen att det är troligtvis där man får smittan, även om de inte har tillgång till själva stallet och direkt petar på hästarna.

Med tanke på hur långt en häst kan hosta så känner jag att man egentligen borde tvätta allt i vrikon efter all vistelse utanför stallet och isolera sig i ett hörn om man skulle va säker.
 
Jag byter oftast kläder om jag är i annat stall eller handhar "okända" hästar. Jag tycker inte att det är ett jättestort projekt att tvätta kläder och handskar efter att ha haft med andra hästar att göra. Jag är inte jätterädd för smitta där jag rör mig men en kan ju göra vad en kan för att minska eventuell smittspridning.
 
När jag både red på ridskola och hade egen häst hemma hade jag olika byxor och tröjor, men samma hjälm och stövlar. Nu är jag inte i andra stall än mitt eget utan att min häst är med, så nu har jag bara en uppsättning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
Svar
11
· Visningar
1 322
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 344
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp