stallhyror?.............

L

loizzanne

stallhyror?

Vad betalar du i stallhyra och vad ingår då?

Bor för tillfället bo en gård med 22boxplatser (4uteboxar), På gården finns: vattenspiltor, sadlkammare med ett eget skåp(rymmer 2st sadlar, täcken m.m) liten "bodel" med tv, kök, toalett, tvättmaskin, vilorum med säng, omklädningsrum (eget skåp) med dusch. Gården ligger mycket stort och fint med mycket fina gröna ägor. En ridbana med staket. Gården är mycket pedantskött med mycket blommor och träd. 5minuter skrittavstånd till privatägt ridhus. (ev. kommer vi bygga ett ridhus här inom en snar framtid)

Självklart beror alltid priserna på vart i landet man bor, men tänkt på vad du skulle kunna tänka dig att betala och berätta gärna var du bor!

Till mina frågor:
Hur mycket kan man öka i stallhyra om man bygger ett nytt ridhus?

Vi har tänkt att hyran skall vara 2000kr inkl. kallhyra, (10kg hö, 1kg betfor,2kg havre)/dag , in- och utsläpp, fodringar 4ggr/dag, tillgång till ridbana, eget skåp i sadelkammare, eget skåp för omklädning, samt tillgång till tvättmaskin, wc och fikarum med tv.
Skulle du kunna betala 2000kr för det varja månad?

Ni som bor på hästgård kan man "försörja" gården på inackorderingar? vi räknar väll att genom alla inackorderingar 15stycken få ihop 7500kr/månad (500kr/häst för att man tar ut och in hästen varje dag m.m) låter det rimligt?

Vad skulle du betala extra för att få mockning?
(Ni som säger: Har man inte tid att mocka ska man inte ha häst, behöver inte svara!)
300kr, är det rimligt?

Skulle du kunna tänka dig att betala 2500kr-2600kr varje månad inkl ALLT! (mocking, hö, kraftfoder, kallhyra, in-och utsläpp, ridhus hyra m.m)?

Är mcyket tacksam för alla svar!! :)

Sv: stallhyror?

Låter rimligt tycker jag. Både det första alternativet och det andra.

Okej! Men man vill ju hålla sig så att man inte går back, det skulle ju vara jättetråkigt om det inte går runt....

Sv: stallhyror?.............

CITAT; Vi har tänkt att hyran skall vara 2000kr inkl. kallhyra, (10kg hö, 1kg betfor,2kg havre)/dag , in- och utsläpp, fodringar 4ggr/dag, tillgång till ridbana, eget skåp i sadelkammare, eget skåp för omklädning, samt tillgång till tvättmaskin, wc och fikarum med tv.
Skulle du kunna betala 2000kr för det varja månad? SLUT CITAT:

Jag tycker det var riktigt bra pris!! vart ligger det?? *smile*

Låter billigt tycker jag. De som hyr vid ridskolan här betalar 4000 för allt och då är ridhustiden begränsad pga ridskoleverksamheten. Jag skulle gärna stalla in mig hos er!

vart i landet ligger det???

skulle det vara här i sthlm skulle stallhyran lungt SKENA i väg många tusenlappar

Om det låg här...söder om Sthlm så...ehh..JAAA! inte svårt att svara på den du ;) :d

Men antagligen ligger detta ställe lååångt bort :smirk:

får man veta var kanske?

Jag betalar 1800:- inkl strö, 1600:- exkl. strö, man väljer själv.

Då ingår det 4 fodringar/dag, in- o utsläpp, hösilage, havre, betfor, mineraler, sadelkammare, wc (på ingående), paddock, ridhus + att vi har en tränare som kommer varannan vecka.

Allmän tillsyn ingår oxå, bra hagar samt mycket fin terräng med massor av ridvägar.

Tycker inte alls det är dyrt med 2000- 2500:-. Vart bor du? Jag bor i Strömstad så man kan inte ha så dyrt här uta den prisklassen ligger ungefär där.

Kram Favina :bump:

de flesta svenskar sku få dåndimpen om man sku flytta hit med sin häst, hyran e aaaningens högre här...
295e i mån (inkl. ridhus, vattenspilta, sadelkammare, utsläpp, fodring morg +lunch, kväll turas vi om med, likaså helgernas morgonfodring o utsläpp, etc..) tror att det e ännu värre på fasta finland (beror ju naturligtvis på var man bor)

Bor i sörda stlhm betalar 2600 :bow: :D

Innan betalde jag runt 3400 men då på en större anläggning.

Och då ingår

Spåm/Halm
Fri tillgång på hösilage
Korn och havrekross
Helhavare
Soja för hösligaet har så dåliga värden

Varmvatten , uppvärmt fika rum och sadelkammare och el.

Fodringar var morgon/Lunch
Ef den som är i stallet och kväll den som går sist
på Helgerna delar vi upp och vi är ca 17 st.

Har volt på gården och ridavstånd till ridhus där man får anlägga ridhus avgift på 800kr per termin.

Senast ändrad av en moderator:

jag hade lätt kunnat betala det betalar just nu 1300 med allt paddock på gården och 5 min skrittväg till ridhus men skall ev flytta dem till helsingborg och då betala 1100 i kallhyra em finns då ridhus på gården :D

Hej!

Vad kul att du skulle vilja göra det, men det skulle säkert bli långt för dig att pendla 140mil varje dag (tur och retur) stallet ligger i norrbotten :)

Att det är mycket dyrare i Stockholm förstår jag mycket väl, dem passar på att ta betlaat när dem kan! ;)

Vad kul att ni tycker att det är ett bra pris!
Vi får se hur vi gör med ridhusbygget, har ej bestämt oss ännu, håller på att kolla på lite olika alternativ.

Gården ligger i Norrbotten.

Vi hjar nu fått många intresserade som hört av sig just för att slippa det här med att fixa hö, handla havre m.m

Tack för alla vänliga svar!! :)

Tycker också att 2000 inklusive det du nämner är ett MYCKET bra pris. Vi betalar 1200:- och har inget ridhus i anslutning (25 min skrittväg), samt vi sköter ALLA skift, dvs fodringar, in och utsläpp etc själva kollektivt. (9 hästar). Skulle gärna betala lite mer för att inkludera fodringar, in och utsläpp samt ridhus runt knuten.

Jag tar 1000kr för min inackordering. Då ingår ca 24kg ensilage,3 l korn betfor mineraler tokosel samt alla pass på vardagar. Har stor inhägnad rivolt. De lånar mitt släp gratis till rihuset som ligger 7 km bort . Mockning och strö står de själva för. 5,5 mil norr om Sthlm

Vad bra, alltid trevligt att folk tycker det är bra pris! :)

Nu har vi precis börjat sätta upp nya band i hagarna och ska snart ut och skotta bort all snö! :p

Ja!!Önskar det fanns såna stallplatser att hyra var jag bor ;)

Där jag bor är det relativt billigt och ha häst, det stället jag vet är dyrast här tar 850:-
inkl. torv, och på vardagarna ingår:
*morgonfodring kl. 7.00
*utsläpp ca kl. 8.00
*lunch ca kl. 12.00
*e.m. fodring (ev. med insläpp om man vill) ca kl. 16-17.00

Man delar på kvällsfodringar (med insläpp) ca kl. 20.00 samt på helgtjänsten.
Den som har lunchen lördagen eller söndagen ska även mocka "lilla stallet" (ridlekisstallet), fylla på torv samt att även de hästarna ingår i all stalltjänst för privatstallet.

Då ingår även hagar, hagmaterial, el. vatten m.m. Det finns en kross och täckestorksrum på anläggningen. Man har rejält med plats för såväl utrustning som foder.

Hö köper man själv, de flesta köper in det gemensamt. Går även att köpa korn och havre av en som säljer 50:- för 48 kg korn eller havre. Levereras även morötter med jämna mellanrum.

Det finns ett ridhus 20 x 40 m och ett ridtält, en mindre ridbana (belyst) och en större ridbana ca 40 x 80 m skulle jag tro (belyst). Det är dock lektioner på ridskolan och ridlekis tis-tor + lördagar oftast ca 17.30-20.30. Finns även bra ridvägar i skog och mark.

Jag ska nu ha häst i ett stall där det kostar 625:- inkl. anläggningsavgiften.
Får då tillgång till mindre ridhus, två ridbanor, bra ridmöjligheter i skog och mark.
Gott om roligt/intressant hindermaterial.
Det är inkl. torv, hagar, el m.m. I boxarna finns vattenkoppar. Uppvärmd sadelkammare och rejält foderutrymme, foderkross samt spolspilta. Vet inte om de grejerna kommer plockas fram men det finns även en skrittmaskin samt tvättmaskiner för täckestvätt inköpt. Går även att betala 100:- extra i månaden så får man fri tillgång/häst på hösilage.
Hästarna brukar komma ut rätt tidigt på vardagarna, redan vid ca kl. 6.00 oftast (senast 7.00) de får då kraftfoder inne och får hö(silage) i hagen, samt att de även lunchfodras 12-13.00, man får dock ta in hästen när man själv behagar (pga. nästan alla i det stallet har olika åsikter om hur länge hästar ska stå ute..), så då får man även ge e.m. foder själv om man väljer att ge hästen det.

På helgerna delar man upp passen; morgon/utsläpp, lunch och kväll. Även då får man ju lov och sköta e.m. passet själv.

Frågar man snällt kan man även få lov och låna släp av de superbussiga stallägarna om man ska ta sig nånstanns: träning, tävling eller liknande.

Senast ändrad:

stallhyran där jag har min häst är 1700:-

Ingår:
korn, havre, betfor, kli, hösilage på vintern och hö när det är varmt (då hösilaget blir dåligt innan det hunnit bli förbrukat), halm.
Även påfyllning av vatten i hagarna.
Insläpp vinter mellan kl:15.30-1700, tidigare om vädret är extremt dåligt.
Utsläpp kl: 8.30
Fodringar:
vardagar vid 5.30-6.00
Helger 7.00
Lunch mellan 11.30-13.00
Kväll: 17.00
Natt: 22.oo
Påtagning av täcke ingår med.
Paddock finns väldigt bar kvalite, med hoppmaterial. Fri tillgång till paddocken kostar 100:-/månad
Finns ridhus 15 minuter skrittavstånd dit, men det är privat och man får fråga efter tillstånd att få rida där ibland.
Finns 1 spolspilta, 2 andra spolplatser, uppv. sadelkammare (2 st) o toalett. 2 foderkammare, varav den ena är ny och snygg.
Finns 12 boxar i stallet, men stallet är uppdelat i 4 småstall, varav 1 i lodgen med 4 boxar, ett litet med 2 boxar, ett nytt och snyggt med 4 boxar, och ett med en stor utebox.

Tyvärr finns här inga fina ridvägar i skog och så, men med lite fantasi och tid kan man hitta rätt mysiga ridvägar och det är inte så hemskt långt till stranden iheller och där finns en pytteskog med.

Hagarna är inte så stora men inte små, det är stora rasthagar tycker jag, men det finns inga vindskydd i dom eller träd.
Men på sommaren finns här 2 stora beteshagar och en mindre.

På helgerna skiftas man om att sköta alla utsläpp och fodringar, och får då även storstäda "sitt" stall och foderkammare, "sin" sadelkammare och toaletten.
Alla har helgjour var 4-5 vecka tillsammans med en annan i stallet.

Oh YES! Skulle gärna betala 2000.- för allt det. Och väldigt gärna 300:- för mockning!

Frågan är bara - får ni ut något för jobbet?
När jag själv har räknat på inackorderingar har jag kommit fram till att det skulle ge mig en massa jobb, men inte speciellt många tior över i plånboken.
Bara att mocka någon annans box för en tia om dagen känns inte så frestande. Och att sedan skaffa foder, hantera gödseln etc etc. har fått mig att backa. (Fast nu har jag inte så stort stall - med 22 boxar hade jag också tagit in fler ...)

MEN - hur som helst tycker jag att ni inte ska jobba ideellt! Ta betalt för ert jobb!
:bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012
Anläggning Hejsan! Jag har en stallkompis som står i mitt stall o i dagsläget så delar vi på alla kostnader(vi har en varsin häst som äter exakt...
2
Svar
34
· Visningar
5 032
Senast: spinxx
·
  • Låst
Anläggning Ja vad sjutton ska jag ta betalt? Har fått erbjudande att "ta över" ett stall med fem boxar, tre rasthagar. Två av hagarna har...
Svar
1
· Visningar
1 409
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 988
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama