De är släkt. Nära släktingar,man försöker väl hjälpas åt iallafall och visa hänsyn då tycker jag att man hjälps åt efter förmåga, dvs ekonomi ingår i efter förmåga.
@Lingon du är verkligen cynisk om du inte tror att din mamma har gett dig mer än du någonsinkan betala till din mor. Har du mer pengar än din mor, betalar du mer.
Det beror på tycker jag. Det beror så mycket på hur ens relation är och har varit.
Min mamma är otroligt generös och jag hade gladeligen hjälpt henne ekonomiskt i det läget TS är i. Men, min mamma hade aldrig lämnat mig att sköta hennes häst, hämta hennes häst åt henne i hagen. Hade hon haft en häst hade hon hämtat den i hagen när hon skulle pyssla med den. Inte tusan hade jag behövt göra det åt henne. Hon hade definitivt gjort sin del och mer så jag hade aldrig hamnat i situationen att jag kände att jag blev utnyttjad. TS skriver dessutom att hennes mamma är snål.
Så som TS beskriver det (jag inser att det enbart är TS historia), så beskrivs mamman och systern som om de utnyttjar TS. Jag tolkar det som om TS är missnöjd med den mängd jobb de lägger på skötseln av stallet/hästen och därför funderar på att ta ut en summa pengar för att kompensera för skötseln av deras häst. Och jag tolkar det också som att om de hade lagt mer tid och energi på stalljobb/hästen så att det gett mindre jobb för TS så hade TS aldrig funderat på att ta betalt. TS, rätta mig om jag har fel!
Jag kan också förstå mamman och systern om de inte vill betala pengar för att TS ska inreda sitt stall. Det tycker jag att TS får göra på egen hand. Däremot kan de ju bidra med arbetstimmar om nåt behöver göras/byggas/renoveras.
Min åsikt är:
-TS äger stallet = TS betalar för stallets inredning
-Mamman och systern äger sin häst = de betalar för hästens foder och strö osv samt hjälper till proportionerligt med t.ex. mockning av lösdrift, packning av höpåsar och annat som ingår i den dagliga skötseln.
Kvar av kostnaderna finns bl.a. slitaget och gödselhanteringen. Det kan man ju diskutera. En vanlig inackordering får ju betala även för det (d.v.s. med en summa/månad som ska täcka normalt slitage och gödselhantering). Men eftersom det är släktingar kan man ju låta dem bara betala för foder och strö och andra förbrukningsvaror som deras häst använder. Jag tar för givet att det betalar skoning/verkning/veterinärvård osv.
Jag ser ingen anledning till att TS ska sponsra dem med både pengar, arbetstid och energi om de inte visar tillräckligt uppskattning för det och i det ingår att göra sin egen del. Vad den delen består av får man ju prata om och komma överens om.