Stallapotek samt användingen av det

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag håller på att knåpa ihop ett litet startapotek till min nya häst som anländer på tisdag. Inser att det är alldeles för längesedan jag hade häst då jag har halvkass koll på vad man ska ha hemma och framförallt Hur och När man använder innehållet :o

Så, vad har ni i era apotek och var och när använder ni respektive produkt? :)

Jag har hittills inhandlat följande:

Bomull
Vetflex lindor
Jodopax Gel - till småsår
Handsprit - till mina händer men har även hört att detta funkar på småsår?
Engångshandskar
Kniv
Helosan - som mjukgörande salva
Pannlampa
Termometer
Koksalt på engångsflaskor
Kompresser
Liniment
Gummislang för att stasa akuta blödningar
Hälsoråd för häst från Apoteket
Pincett
Stallbandage + paddar

Ska införskaffa:

Sax
Hibiscrub - vad finns för liknande produkter?
Sårspray - vilken sort är bäst, den som lämnar en hinna på såret eller den som bara är decinficerande?
Mild tvål typ Lactacyd

Sv: Stallapotek samt användingen av det

Nosbrems, inte för att jag någonsin använt en på mina hästar, men bättre att ha och inte behöva än tvärt om. ;)

Jag har ingen brems och har aldrig haft eller använt... ej heller behövt använda men det är väl olika. Skulle jag nån gång behöva bremsa och inte har någon så får jag väl ta ett rep eller nåt :)

Jag har en herrans massa saker i min "apotekshylla" men en del grejjer ser jag till att ALLTID ha hemma, dvs köper hem då och då även om jag har, och ser till att köpa om det börjar ta slut:

Bomull (både på rulle för bandage och mindre förpackningar till sårtvätt)
Vetflex
Gasbinda
Kompresser
Sårtvätt
Salyvase

Sedan finns det ju så klart andra saker beroende på vad man kan behöva. Jag kommer säkert inte komma ihåg allt men utt större urval av mitt i alla fall. Till vad och när jag använder dem beror på så mycket... om det är nåt du är osäker på så hojta till :)

Termometer
Tass-sax för hundar - med rundning längst fram, suverän för att klippa bort päls runt sår etc
Liniment - Blue lotion, kylgel, Arnicagel och vanlig arnica
Jodopax - både lösning och gel
Salvor
-Helosan - mjukgörande, stänger dock in vatten
-Idomin - mjukgörande, ligger kvar bättre men tjockare och stänger inte in vatten
-4 ess/Skillingaryd - på småsår och framförallt mot insekter
-Zinkpasta - uttorkande
-Tjärsalva - till hovarna
-Zon - lokalt smärtstillande
-Hirudorid -"blåmärkessalva" till lokala svullnader och utgjutningar

Äppelcidervinäger - baddas på olika utslag och småsår, sprayas i hovarna mot röta
Blåspray och sårplåster
Torskleverolja - mjukar upp och lossar skorpor, tex, mugg och regnskållor
Lindor, ej elastiska samt fleecelindor
Sjukskor (i PVC)
Hovkniv
Tjära - används mycket sällan och bara i absolut torra hovar
Rena handdukar
Vattenkokare - har ej varmvatten i sadelkammaren

En liten sidonot - skit i jodopaxen, och definitivt till småsår. Jodopax skadar mer än gör nytta, nytta gör den bara vid tvätt av stövlar och möjligen till starkt infekterade sår på veterinärs direkta inrådan. Och då tycker jag ändå det finns modernare preparat med färre nackdelar.

Håller med LovisaE_, jodopax använder jag enbart vid jobbig lymfangit och inte ens då behöver man använda jodopax.

Det jag använder mest är Hibiscrub, som du ju redan tänkt, sedan tycker jag att salisylvaselin är mycket bra att ha hemma! Helosan och sånt använder jag aldrig. Salisylvaselin kan man dessutom sätta på små sår för att få en skyddande hinna.
Handdukar är också väldigt bra att ha!

jodopax är himla bra till att tvätta smutsig vit päls och svans riktigt ren med ;)

Jag håller dock med dig om sårtvätten, jag har det hemma eftersom jag hade lymfangithäst som stod med omslag (det funkade dock bättre med spritlösning i hans fall)

Någon som vet var man kan få tag på natriumkloridlösning/saltvatten i typ liter flaskor?? Apoteket har tydligen bara 30 ml x 6 och det blir ju sjukligt dyrt om man skall tvätta ett större sår på en häst... :crazy:

Koka själv vid behov eller kolla med klinik? En öppnad koksaltlösning ska kasseras om inte allt går åt och inte återanvändas. Själv har jag bara små med pipett hemma för att kunna skölja ögon om det behövs.

Är inte jodopax gel bättre än jodopax på flaska? Jag tycker mig ha läst mig till det så därför köpte jag en sådan :o

Ang zinkpasta så när kan man tänka sig att man behöver det? Vilken typ av sår funkar det på?

Vart hittar man salicylvaselin dvs heter det så eller har det nåt annat namn?

Handdukar har jag en hel hög, men glömde skriva upp det. Perfekt att torka med och sen bara kasta i tvätt om man har tusen av dom. Min häst har lite knutor i sadelstaden som behöver tvättas med Hibiscrub när hon svettats, till det är handdukarna ett måste :)

Jodopax är frätande, och rensar effektivt ut alla goda bakterier som behövs för läkning. Om såret inte behöver veterinär, ska det bara hållas rent med i första hand vatten (spola ur) i andra hand en mild tvål. Inget mer. Skulle inte det räcka, då är det dax för veterinärkonsultation.

Jodopax i sår kan förvärra oerhört.

Jodopaxgel är jodopax med gelé. Inget annat än jodopax med tillsats alltså. För att det ska stanna i såret (och enligt mig göra maximal skada)

Använder aldrig handdukar i kombination med sår osv, man kan använda dem en gång sen är de fulla med bakterier. Mycket bättre att ha pappersservetter eller papper på rulle i stallet.

Aha. Jag trodde det var nån mildare variant. Det fanns nämligen inte "på min tid" så jag har aldrig använt det :o Men man borde väl kunna använda det till desinficering av termometer och sådant iaf trots att det är gel?

Tanken var mer att ha dom att torka ryggen med efter att jag tvättat hennes sadelknutor. Det är ju inte speciellt mkt bakterier i det, är inte sår. Eller vid andra tillfällen när man behöver torka och gnugga. Eller varför inte till lädervård.
Till direkta sår har jag svårt att se ett användningsområde :)

Aha. Jag trodde det var nån mildare variant. Det fanns nämligen inte "på min tid" så jag har aldrig använt det :o Men man borde väl kunna använda det till desinficering av termometer och sådant iaf trots att det är gel?

Varför på termometern? Tvål o vatten o torka av. Vad ska du göra mer med den för att den ska behöva steriliseras?:D

Det fick vi alltid göra på ridgymnasiet. Desinficera termometer och andra instrument med jodopax. Jag måste ju om inte annat hitta ett användningsområde för det :o

bomull på rulle
kompresser, större & mindre
vetflex lindor
jodopax, på nya sår (dvs direkt dom uppkommit) när jag vet att det kommit in mycket bakterier osv. aldrig på sånt som börjat läka
något att torka rent sår med, badda för att torka efter tvätt etc
silvertejp, ovärdeligt! kan användas till allt..

solskyddsspray (helosan sol är inte tillräckligt..) på alla vita tecken, i karlederna extra viktigt!
skillingarydsalva
helosan
blåspray

kniv, sax, termometer, termometerskydd, engångshandskar

sen borde väl hovolja och även äppelcidervinäger eller liknande räknas in här?

Använder aldrig handdukar i kombination med sår osv, man kan använda dem en gång sen är de fulla med bakterier. Mycket bättre att ha pappersservetter eller papper på rulle i stallet.

Jag använder ganska ofta utslitna men rentvättade handdukar, kökshanddukar eller frottéhanddukar beroende på, klippta i småbitar till mindre sår. Sen slänger jag dom omedelbart. Men bäst är egentligen sterila kompresser till sår, sådana som är förpackade en och en.

Och silvertejp är ett måste att ha här hemma

Man kan ju tvätta dem. Jag har billiga handdukar från IKEA eller gamla urtvättade i stallet som jag använder och sedan tvättar alternativt slänger.

Så gör vi också. En hög tvättade handdukar, väl skyddade i plastpåse (sterila blir de ju inte, men för vanlig sårvård behövs inte det). Tvättas sedan i maskin tills de faller sönder :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka