ställa i gången...

A

Annikan

Ni som har hästar som över lag är så duktiga på att stå uppbundna i stallgången, kan inte ni ge mig tips?? Jag har en unghäst på snart 2 som är snäll att ha uppbunden i ett grimskaft från undre öglan med som blir helknäpp om jag försöker ställa honom i stallgången uppbunden med grimskaft i sidorna (crosstie - eller vad det heter). Skulle behöva tips om hur ni gör när ni lär unga hästar stå uppbundna på det viset. Blir ju svårt att köra in honom så småningom om han inte går att binda ordentligt. VÄLDIGT tacksam för alla tips ni kan tänkas ha!
(Första gången jag band upp honom gick grimskaftets hake av, idag drog han tills grimman gick sönder så han har tyvärr "vunnit" 2 ggr nu...)
Hjälp.....

Sv: ställa i gången...

Annikan skrev:
Ni som har hästar som över lag är så duktiga på att stå uppbundna i stallgången, kan inte ni ge mig tips?? Jag har en unghäst på snart 2 som är snäll att ha uppbunden i ett grimskaft från undre öglan med som blir helknäpp om jag försöker ställa honom i stallgången uppbunden med grimskaft i sidorna (crosstie - eller vad det heter). Skulle behöva tips om hur ni gör när ni lär unga hästar stå uppbundna på det viset. Blir ju svårt att köra in honom så småningom om han inte går att binda ordentligt. VÄLDIGT tacksam för alla tips ni kan tänkas ha!
(Första gången jag band upp honom gick grimskaftets hake av, idag drog han tills grimman gick sönder så han har tyvärr "vunnit" 2 ggr nu...)
Hjälp.....

Ha alltid balsnören i grimman tils hästen e van... Sen är det bara att nöta på, sliter hästen sönder så på med ett nytt... Skam den som ger sig!

Lycka till...

Hästen SKA få komma loss om den kastar sig!!! Så knyt balsnören i grimman. Så behöver du väl inte binda så stramt? Tycker många har för korta rep. Ta det bare lugnt och vänj honom vid att stå där... Lär honom "stå still" innan du bindar upp honom på gången, då vet han vad som förväntas iaf. :)

Både ja och nej. Lär sig hästen att den kommer loss kan den idka det beteendet genom hela livet. Stött på ett sådana exemplar.

En variant är att använda starka grejor, grimma och uppbindningskedjor och låta hästen dra tills den tröttnar. MEN man bör veta vad man pysslar med. En annan variant är, som tidigare sagt, balsnören och hoppas att hästen tröttnar ut sig den vägen.

Appropå att han inte gillar bindas i sidorna, vad händer om du fäster båda under hakan?

Ja det är ju ett utmärkt sätt att få en häst som inte går att binda upp öht... :smirk: Jag har en häst som kastade sig bara han SÅG ett grimskaft som satt fast i något, man fick inte ens fästa det i grimman. Tog några år innan han gick att binda. Han hade dom "dresserat" enligt din metod där. Jag tycker den är förkastlig.

Dom flesta hästar är faktisk inte ute för att jävlas med en... Och är dom det så märks det även i andra situationer än vid uppbindning...

Som sagt, man bör veta vad man pysslar med. :smirk:

Och hur många TROR att dom gör det? Fast dom egt inte alls har nån koll.. Många.. :crazy:

prova ha han bara ett par minuter åt gången och när han står still släpper du lös han. så är det ju bara att öka tiden eftersom.
men som andra skrivit innan, ha balsnören så slipper du köpa nya grimmor och grimmskaft
och som alltid när man lär hästen något nytt, mycket godis :d

Personligen tycker jag det är jättesvårt att ge råd när man inte sett hästen. Varför är h*n helknäpp? För att "jävlas", alltså fått positiv respons av matte/situationen för ett visst beteende eller är han helt enkelt rädd för att två saker sticker ut på sidorna. För helt klart går det bra att binda upp honom med en kedja. Många saker att reda ut. Det lika många sätt att lösa det och man väljer naturligtvis det som är bäst. I detta fallet vet vi att hästen rycker sönder grimman (balsnören) för att komma loss. Börja i ngn annan ände, lös t.ex, eller med ett löpande grimskaft där kedjan ska sitta ovs. Men rycka sig loss det vet vi att h*n redan kan. Jag binder upp unghästen så är det klart sedan, ngn gg i livet kommer jag gå bet (lika säkert som amen i kyrkan), men den dagen den sorgen.

mizz skrev:
En variant är att använda starka grejor, grimma och uppbindningskedjor och låta hästen dra tills den tröttnar. MEN man bör veta vad man pysslar med. En annan variant är, som tidigare sagt, balsnören och hoppas att hästen tröttnar ut sig den vägen.

hm..
det känns lite konstigt att man skulle lära hästen att stå uppbunden genom att låta den dra tills den tröttnar. hästens erfarenhet mot uppbindning blir ju inte speciellt trevlig av det och att få hästen att villigt låta sej bindas upp efter det blir väl inte heller det lättaste :confused:
dom flesta hästar som drar gör ju det för att dom tycker det är obehagligt att stå bundna,
då borde man ju istället försöka visa att det inte alls är farligt genom att ta det lugnt..

mizz skrev:
.Jag binder upp unghästen så är det klart sedan, ngn gg i livet kommer jag gå bet (lika säkert som amen i kyrkan), men den dagen den sorgen..

101010101010

Hjälpt till i ett inkörningsstall ett par tre år, kom ca 30-50 per år helvilda=ej hanterade. Visst ville man ta andra vägar ibland. Men var jag för blödig så tog någon annan hand om det. Mina egna känner/har kännt jag såpass att att jag vet när det ska till, så ungt som möjligt (läs även inte för ungt :smirk: ), de har ryckt noll-en gg max två ggr. Men jag vill säga det igen att man bör veta vad man gör och Centaur pekade på en öm punkt som jag borde tänkt på: många gör inte det. Men för den skull är det viktigt att då skapa en diskussion om denna "hemska" situation. Den finns och den fungerar men det finns andra vägar som gör det oxå.

Vi binder våra redan som föl/unghästar när de står vid krubban å äter. Sen brukar det inte vara några problem att binda dem på gången. När vi ställer dem på gången så binder vi bara upp dem. Klart att några gånger "testar de grejerna" men de brukar lära sig snabbt att de sitter fast.

ja det är ju olika vad man föredrar och hur man själv är som person.
själv har jag aldrig behövt lära upp nån att stå bunden så just den här saken har jag ju egentligen ingen erfarenhet av :o
men metoden kändes bara så brutal, men det är ju klart, hästarna känner ju av om man mesar med dom och dom är ju ganska bra på att utnytja det också :angel:

På ngt sätt lät det bättre när du sa det. *får gå en kurs i att uttrycka mig*

Skaffa gummirep eller vad det heter. Det är tjocka gummi"rep" som går att dra ut 1,5 meter men då får man vara stark som en häst :idea: och jag lovar att hästen tröttnar ganska snabbt. Men se till att ha en grimma som håller.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vem som säljer dom, jag köpte mina på Globen förrförra året. Helt suveränt.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 040
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 151
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 773
Senast: Korven
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 476
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama