Ställa flera katter på samma gång. Total nybörjare.

Acses

Trådstartare
Jaha, då börjar det närma sig premiär för att ställa katterna. Både jag och min syster, vi ska åka tillsammans, är totala nybörjare. Vi har ännu inte bestämt var premiären går av stapeln då det är lite små praktiska detaljer som först ska ordnas.

Men så satt jag här med morgonkaffet och studerade min kisse och funderade på den kommande dagen D när det slog mig, tänk om allting blir jättejättekrångligt.

Det är 4 katter som ska ställas ut, 2 huskatter och 2 siameser. Varav såklart ena huskatten och mesen är min, och de andra två är min systers. Innebär det att vi måste dela upp oss? Jag blir ju såklart jättenervös och funderar helt på att skita i att åka isåfall. :o Är det jättedumt att ta alla på en gång? Kanske bättre att dela upp katterna tills man fått lite rutin? Och medans jag sitter här och blir jättenervös så ser jag mina avelsdrömmar fladdra ut genom fönstret. Jag vill ha någon att hålla i handen första gångerna och det har känts tryggt att ha syster som är lika utställnings-puckad som jag vid min sida, men om vi sätts i olika delar av lokalen så vill jag helst av allt stendö och strunta i det. :o

Så, några lugnande tips och råd? Gärna klyschor så som "Man måste börja någonstans" och "Alla är nybörjade i början".

Sv: Ställa flera katter på samma gång. Total nybörjare.

Alla katter med samma ägare placeras tillsammans, och sedan brukar man placeras efter ras. Ringer ni och säger att ni "egentligen" är samma ägare kan det nog gå bra att få burarna bredvid varandra, men annars kommer ni inte hamna i var sin ända av lokalen ändå.

Många utställningar har "nybörjarservice" eller någon form av faddrar. Annars brukar det gå bra att fråga runt i burraden, de flesta är faktiskt väldigt trevliga och hjälpsamma. Likaså kan man gå fram till domarassistenten hos "sin" domare och säga att man är ny och ev osäker på när katten ska upp och liknande. Kom bara ihåg att hålla koll på när katten ska upp, resten kommer domare och assistent se till att det blir rätt. (Hoppas jag, det finns ju förstås snorkiga och dryga människor i de kretsarna också)

Lycka till! Det brukar verkligen inte vara några problem att få ordning på saker, även om utställningssystemet är väldigt svårt att förklara i ord faller det i ordning när man är där.

Och: har man flera katter inom samma färg/grupp är alla katter hos samma domare. Annars kan man ha otur och de hamnar hos olika domare. Det är mer att hålla ordning på, men en normalorganiserad människa borde verkligen inte ha problem med det. Säg till assistenten om du tror att bedömningarna kommer krocka, så hämtar h*n katten om den inte är uppe.

Det ordnar sig säkert, men har katterna varit på ett sådant ställe innan?
Jag har bara varit på kattutställning en gång, och det verkade jättebra, nästan alla katterna verkade helt coola utom en, som flög runt i den där lilla buren som ett jehu och visste varken ut eller in..

Tack så jättemycket för svar! :bow: Nu känner jag mig redan mycket tryggare. Jag var jätterädd för att vi skulle behöva dela upp oss med huskatterna för sig och Siameserna för sig, men då kanske det ordnar sig ändå.

Tscabo; Nej, katterna har inte vart på utställning tidigare. Så det är ju svårt att veta hur de kommer att reagera innan. Dock är de alla 4 mycket vana med att resa och alltid lugna när de kommer till nya ställen så det är ju bara att hoppas. Skulle det visa sig att någon av individerna verkligen inte trivs på en utställning så är det ju bara att strunta i att ställa i fortsättningen, inte speciellt mycket svårare än så.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka