Staket mellan hagar

lady_vip

Trådstartare
Ja, min nya förmåga verkar vara en sån som har otur med staket. Förra helgen dundrade han rätt igenom och idag sparkade han mot en annan häst och lyckades få in hoven i repet och knäcka en stolpe.:nailbiting:

Mina nerver fixar inte detta så jag måste fixa staketet ASAP!

Jag funderar på staketet mellan hagarna, ska jag sätta dubbla, långa isolatorer, enkelt staket eller något annat? Det gör ju knappast något om det blir nån meter mellan hästarna, men hur löser man det bäst, enklast, snyggast och säkrast?

Idag har jag rep, det måste bytas mot band. Det är ett helt vanligt, enkelt staket mellan hästarna nu, aldrig varit något problem, men hans kroppskontroll är sådär..O_o
 
Jag har aldrig förstått varför så otroligt många stall inte har mellanrum mellan hagar, min häst river i princip alltid staket då han när han hälsar på andra hästar alltid sparkar med frambenen och drar då ner staketet.

Ofta så ger sig min häst efter första eller andra hälsningen men dom ggr han inte kommer överens med grannen har jag bara satt ner sådana där tillfälliga vita tunna stolp och dratt en tråd. Nu har han dock en väldig respekt för staket så han har hållt sig på sin sida även utan strömmen. Snyggt har det dock ej blivit.
 
Ja, min nya förmåga verkar vara en sån som har otur med staket. Förra helgen dundrade han rätt igenom och idag sparkade han mot en annan häst och lyckades få in hoven i repet och knäcka en stolpe.:nailbiting:

Mina nerver fixar inte detta så jag måste fixa staketet ASAP!

Jag funderar på staketet mellan hagarna, ska jag sätta dubbla, långa isolatorer, enkelt staket eller något annat? Det gör ju knappast något om det blir nån meter mellan hästarna, men hur löser man det bäst, enklast, snyggast och säkrast?

Idag har jag rep, det måste bytas mot band. Det är ett helt vanligt, enkelt staket mellan hästarna nu, aldrig varit något problem, men hans kroppskontroll är sådär..O_o

Vi satte upp ett "t", dvs en liggande bräda med två repisolatorer på varje stolpe på förra stallet. Typ 70cm? Funkar bra. Bara övre tråden var så så de höll sig en bit ifrån varandra, och nedre tråden var bara i mitten så inga hästben fastnade.
 
Vi satte upp ett "t", dvs en liggande bräda med två repisolatorer på varje stolpe på förra stallet. Typ 70cm? Funkar bra. Bara övre tråden var så så de höll sig en bit ifrån varandra, och nedre tråden var bara i mitten så inga hästben fastnade.

Låter som en simpel lösning. Hur stor är skaderisken för typ ögonskador om de springer längs staketet. Japp nojjig ;)
 
Jag har aldrig förstått varför så otroligt många stall inte har mellanrum mellan hagar, min häst river i princip alltid staket då han när han hälsar på andra hästar alltid sparkar med frambenen och drar då ner staketet.

Ofta så ger sig min häst efter första eller andra hälsningen men dom ggr han inte kommer överens med grannen har jag bara satt ner sådana där tillfälliga vita tunna stolp och dratt en tråd. Nu har han dock en väldig respekt för staket så han har hållt sig på sin sida även utan strömmen. Snyggt har det dock ej blivit.

För vår del har det aldrig varit något problem, hästarna går inte upp i staketet. Denna har också respekt för staketet, men han glömmer liksom och felbedömer. Ett plaststaket skulle jag också kunna sätta upp, men det kommer nog inte vara så stabilt.
 
Vi satte upp ett "t", dvs en liggande bräda med två repisolatorer på varje stolpe på förra stallet. Typ 70cm? Funkar bra. Bara övre tråden var så så de höll sig en bit ifrån varandra, och nedre tråden var bara i mitten så inga hästben fastnade.
Kom på en fråga till, var satte du isolatorn? Ovanpå brädan eller i kanten?
 
Låter som en simpel lösning. Hur stor är skaderisken för typ ögonskador om de springer längs staketet. Japp nojjig ;)

Tråden hamnar ju "innerst" och begränsar hagen. Brädan hamnar utanför hagen så som jag ser det.
Låter som en väldigt praktisk lösning för att få till en "korridor" utan att behöva slå stolpar.
 
Stolpe med bräda så det blir som ett T tycker jag fungerar toppen.
Isolatorer i varje ände men inte i ändträet som många gör för då sitter det så dåligt.
Ska du ha band istället för rep så kom ihåg att kolla brottstyrkan.
Band har ofta väldigt hög brottstyrka jämfört med tråd.
 
Det enklaste och säkraste i min värld, är att ha tvärslåar på stolpen med minst 1,30 i bredd. dvs T-stopl då får du dubbla övertrådar som löper med 1.30 meters avstånd från varandra. Om man i ena änden på ena sidan av tvärslån dessutom skruvar i en slana som fästs i ett v ner till stolpen, blir det superstadigt och håller även för ev. belastning i många år. Undertråden spänner du enkel under. det gör att hästarna hålls från varandra via övertråden och far ngt framben ut så är det lång sträcka till undertråden dvs i stort sett obefintlig risk att fastna där. Gärna en smalare variant av undertråd så går den även direkt av om den är korrekt spänd, om mot all förmodan ngn häst skulle vara på den mot oddsen.
med såna staket blir det även enkelt att trimma gräset utan att det blir en korridor av oklippt gräs emellan som om det ska trimmas, måste trimmas för hand/med vanlig gräsklippare.
 
Låter som en bra tanke @mackan. Något måste jag göra, speciellt innan ännu en ny häst kommer om nån månad. 130 bred låter ordentligt brett, jag ska ut och mäta och se hur det blir.
 
@lady_vip sorry - vi har 1.10 i bredd det är höjd vi har 1.30 - my mistake. men man får själv avgöra hur brett som känns lämpligt såklart, men ska det vara typ 1..10 + behövs den där tvärslanan definitivt, annars får du problem med att tvärslåerna blir sköra efter hand och det blir svårt att verkligen hålla övertråden spänd utan att det blir för stor belastning på t-slanorna osv.
höjden på själva staketet är också viktigt. vi har 1.30 högt, för att övertråden då hamnar högre än boghöjd på hästarna, (stora hästar) och istället mot halsen på dem om ngn skulle få för sig att försöka nosa ändå. Har spart mycket bekymmer när det är typ polarvinter, sämre el i trådarna pga snön, och hästarna är täckade osv. Om man då har staket som tar i bogen, bryr sig hästarna mindre om staketet.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 469
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 339
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 162
Gnägg En fråga: Denna sommar har jag arrenderat en sommarhage på ca 1,5ha. ca 600m staket runt hagen. Vi satte upp staketet i början av...
Svar
12
· Visningar
1 658
Senast: Smulan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp