staflokocker, vad hjälper?

E

ellipelli

Hej!
Min häst har haft två variga och blodiga blåsor i svansen i ca 3 månader. Efter en månad tog jag ut vet. och vi gjorde prov. Det är staflokocker (vet ej stavning..) Han fick då ett penicillin som ska hjälpa mot detta i 10 dagar, men det blev ingen förbättring. Nu har vi provat att smörja med en receptbelagd kräm som ska hjälpa, men ingen förbättring och nu har det gått 2 v till..
Han har svår sommareksem på sommarhalvåret, så jag misstänker att han har urdåligt immunförsvar mot just hudåkommor. Men det känns jättejobbigt att det inte är någon förbättring, snart börjar ju kliandet också..
Är det någon som har några tips mot staflokockerblåsor som inte vill ge med sig?
Jättetacksam för svar!

Sv: staflokocker, vad hjälper?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=879341&highlight=stafylocker

Finns matnyttig info. Oftast kan man sätta in rätt antibiotika på en gång (efter odling) och då löser det sig självt. Men ibland, vilket jag hävdar, kan de vara förjäkliga. Jag har inget annat råd än att prata med din veterinär. Oftast löser det sig med tiden, men kan vara svårbehandlat.

/Nissen som idag träffade en tant (ja, människa) som har haft stafylokocker i lungorna i tre år. Så illa är ju dock väldigt ovanligt.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Kropp & Själ Jag har nu under ett års tid haft problem med snustorra och helvetiskt kliande områden på händerna. Det började på pek- och långfingret...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 637
Senast: Madicken
·
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 949
Senast: Nominous
·
A
Hästvård Min häst har sedan ett halvår tillbaka haft problem till och från med mycket svullna lymfkörtlar och halsinfektioner till och från...
Svar
1
· Visningar
1 684
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka