Städdning av stallet

M

metropxx

I mitt stall, som är ett inackorderings stall (ej kollektivt) så har några hyresgäster betsämt sig sig att en riktig storstädning vore bra, och inte då att var och en städar, utan de vill anlita en bolag som ångtvättar.

Men, då skulle alla få betala för det ( ca 500kr/häst, det vet ej exakt ännu). vad anser ni, är det rätt eller fel att man som hyresgäst ska betala detta?

Det är inte att om man själv inte vill/kan städa så kan man betala för att få det gjort.

Hyesvärden tycker såklart det är bra (hon slipper ju betala)
 
Sv: Städdning av stallet

Jag tycker det låter helt okej o skulle absolut kunna betala för det.
 
Sv: Städdning av stallet

Är det inte bättre att ni gemensamt köper en högtryckstvätt istället för dom pengarna? Finns mycket bra tvättar i 2000-5000 kronors klassen. Då slipper ni ju lägga ut pengar nästa år för "ångtvätten" (om ni gör rent stallet varje år.)
Finns bra medel att ha på väggar+golv några minuter innan man tvättar (om man har en kallvattentvätt). Har man hetvattenstvätt släpper skiten endå. :)
 
Sv: Städdning av stallet

Förstår jag dig rätt så är det inte hyresvärden/stallägaren som kommit på det här utan andra som, liksom du, har sina hästar inackorderade.

I så fall tycker jag så här:

*Är det andra hyresgäster så kan de inte bestämma att det ska göras en kollektiv städning utan att alla är med på det, det är ett beslut som ska tas i demokratisk anda, det vill säga majoritetsbeslut.

*Är det, å andra sidan, hyresvärden som vill anlita en firma tycker jag att det ska stå i kontraktet att man årligen genomför storstädning som kommer att kosta ? kronor eller ännu hellre att det läggs på månadshyran.

Fast jag skulle tycka att det vore skönt att slippa skura själv och skulle glatt betala för att få det gjort.
 
Sv: Städdning av stallet

Vilket underbart initiativ!

Stallet ska ju ändå tvättas varje år, en billig hötryckstvätt kan aldrig göra samma jobb som ånga. För att ens komma i närheten behövs en hetvattenhögtryck, prislappen börjar runt 25 000 kr plus moms. Hyra går, men kostar rätt mycket.

Hellre ånga och slippa kemikalier än dåligt tvättat eller en massa kemikalier i stallet.
 
Sv: Städdning av stallet

Kl

Jag har själv städat stall med den här "tekniken" och det blir SÅ mycket bättre än när man städar själv. När vi gjorde eet förstädade vi boxarna om det behövdes(dammsög ex), högtryckade och avslutade med ångning. Dammsugarna användes även till att suga upp vattnet från golvet så stallet torkar fort. Jag skulle helt klart tycka att det var värt pengarna om något liknsande skulle föreslås i mitt stall.
 
Sv: Städdning av stallet

*Är det andra hyresgäster så kan de inte bestämma att det ska göras en kollektiv städning utan att alla är med på det, det är ett beslut som ska tas i demokratisk anda, det vill säga majoritetsbeslut.

Fast alla behöver ju inte vara med bara för att beslutet tas i majoritet, det betyder ju bara att dom flesta behöver vara med på det ;)

I övrigt håller jag med dom flesta här, jag skulle lätt betala för det!:p
 
Sv: Städdning av stallet

Jag skulle absolut hänga på en sådan grej om det var på förslag/erbjöds. Riktigt rent + slippa göra det själv = nöjd Syndroma, haha.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 817
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag driver en liten hästgård med 3 inackorderingar. Igår blev jag påhoppad av en av hyresgästerna (som tyvärr är en släkting..) om att...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 531
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp