Springer/Walky dog m.m

Estivuz

Trådstartare
Finns ju lite olika på marknaden, bland annat dessa två och även dogman cykelfäste. Någon som har erfarenhet kring de olika cykeltillbehören? Springer går nog bort på grund av priset, är ute efter ett prisvärt och bra fäste. Hunden jag ska cykla med är en Viszlatik på 20 kg.
Vill helst inte cykla med hunden i koppel vid styret då jag vet med mig sedan tidigare att det kan vara en säkerhetsrisk.

Erfarenheter?

Finns ju lite olika på marknaden, bland annat dessa två och även dogman cykelfäste. Någon som har erfarenhet kring de olika cykeltillbehören? Springer går nog bort på grund av priset, är ute efter ett prisvärt och bra fäste. Hunden jag ska cykla med är en Viszlatik på 20 kg.
Vill helst inte cykla med hunden i koppel vid styret då jag vet med mig sedan tidigare att det kan vara en säkerhetsrisk.

Erfarenheter?
Jag cyklar alltid med hunden i koppel som jag håller i handen. Då kan jag släppa om det behövs och kan reglera koppellängden. Jag tycker springer verkar obehaglig, hunden sitter ju fast.

Jag har cyklat med springer (för typ 15 år sedan, tiden går fort...). Funkat jättebra utom när hunden tvärstannat, då välte jag. Hände väl kanske tre gånger av... femtio? som jag använde den. Hunden var en korsning bordercollie-collie, ca 20kg.
Mamma använde samma springer vid cykling med schäfer, funkade jättebra.
Jag trivdes med den, men visste inte heller att det fanns några andra alternativ än koppel vid styret, vilket testades med obehagliga resultat (hunden smet in framför framhjulet osv).

Hunden sitter ju fast i sele. Det är större risk att ramla med cykeln eller att hunden springer framför framhjulet utan en sådan anordning.

Det är större risk att ramla med cykeln eller att hunden springer framför framhjulet utan en sådan anordning.
Säkerhet åstadkoms inte genom att sätta fast hunden utan genom att lära hunden vad som förväntas av den.

Jag håller kopplet i handen. En hand till styret och en till kopplet. Kopplet hänger mellan oss och hunden följer cykeln som en skugga. Han håller sig vid sidan; aldrig framför eller bakom. Skulle han behöva/vilja stanna säger han till. Kommunikation is it.

Använder springer när jag cyklar med våra mallar förutsatt att de inte ska dra cykel framför.
Springer fungerar utmärkt. Jag har varit tvungen att sätta fast den så att den inte dras runt cykelstången men det beror bara på att mina drar som tokiga.
Inga problem om hunden kastar sig åt sidan etc.
Skulle aldrig komma på tanken att cykla med hund i koppel.

Använder springer när jag cyklar med våra mallar förutsatt att de inte ska dra cykel framför.
Springer fungerar utmärkt. Jag har varit tvungen att sätta fast den så att den inte dras runt cykelstången men det beror bara på att mina drar som tokiga.
Inga problem om hunden kastar sig åt sidan etc.
Skulle aldrig komma på tanken att cykla med hund i koppel.
Hur blir det när hunden drar i springern? Blir det inte obalans i cykeln på ngt sätt då?
Jag har aldrig vågat testa..

Liknande trådar

Övr. Hund Vi fick nyligen hem vår valp, en BC som nu är 13 veckor. Allt funkar bra, han passar jättebra hos oss och börjar få kläm på livet på...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: buschiq
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka