språngrulle block?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blixtra
  • Startdatum Startdatum
B

Blixtra

Har aldrig sysslat med avel, så ett återkommande ord: språngrulle block, vad är det och vad använder man det till?

Sv: språngrulle block?

språngrulle och språngsedel (betäckningsrapport).

Alla hingstar som är avelsvärderade och stambokförda för någon ras, det som man kallar för "godkända", för språngrulle på sina betäckningar och utfärdar språgsedlar(betäckningsrapport)..

En godkänd hingst måste varje år lösa en hingstlisens. Den löser man hos den avelsförening som hingsten är stambokförd i.

Avelsföreningen skickar då en språngrulla och ett "block" med språngsedlar (betäckningsrapporter).

Varje gång hingsten betäcker ett sto förs stoet namn nr och ägarens ad. i språngrullan. sto xxx betäckt datum, datum, datum.

Samtidigt utfärdar hingstägaren en språngsedel (betäckningsrapport) med hingstens namn nummer ras ägare och samma uppgifter för stoet.

När stoägaren sen har sitt sto dräktigt eller ibland när det fötts ett föl och betalat allla kostnader för hingsten. Får stoägaren språngsedeln (betäckningsrapporten )som bevis på att en viss hingst betäckt stoet och betalat räkningen.

Språngrullan som hingstägaren för och med alla ston uppräknade med identitet och vilka dagar de betäcks--skickas innan 1 oktober till avelsföreningen som samtidigt betalar en stoavgift för varje sto med en viss summa "stoavgift".

Stoavgiften går sedan från avelsföreningen till svensk hästavel, och är de pengar som betalar Svensk hästavels verksamhet.
Svensk hästavel är huvudman för avelsvärdering och godkännande av hingstar. Svensk hästavel övervakar också att språngrullehanteringen sköts och ser över hingstarna "fertilitet", dvs hur många av de ston hingsten betäckt som sedan får ett levande föl. Svensk hästavel ger årligen ut "Blå boken" som är en bok där alla lisensierade hingstar finns upptagna rasvis. För varje hingst och ras finns uppgifter om hur många ston hingsten/rasen betäckt och hur många föl som föds efter varje hingst/ras.

När sedan fölet föds, så tar hästägaren ut en ID kontrollant som ritar ett konturdiagram på fölet. ID kontrollanten kontrollerar mot språngsedeln (betäckningsrapporten) att den moder som är uppgiven där också är det sto som står bredvid fölet.
Efter ID kontroll och med betäckningsrtapporten i sin ägo, skickar stoägaren in de två papprena till fölets avelsförenings registrator.

Registratorn får då språngsedeln (betäckningsrapporten,) namnförslag på hästen och ett konturdiagram och jämför detta med den språngrulla som hingstägaren skickat in hösten innan.

Om allt stämmer språngrulla mot betäckningsrapport--id kontrollanten kontrollerat rätt moder och namnet är acceptabelt utfärdar registratorn ett HÄSTPASS.
Den nya hästen har då en identitet som är avbildad i ett konturdiagram och härstamningen som finns uppgiven är angiven utifrån dels språngrulla och språngsedel (betäckningsbevis).

Registratorn utger ett "registreringsnummer" passnummer.
Numret är uppbyggt av hästens ras som har en kod på två siffror, alla raser har olika siffror.
Nästa del i nummerserien är födelseår som anges med två siffror.
Slutligen ett löpnummer av fyra siffror.

Så här kan det se ut.
04051255
Där då 04 är raskoden för halvblod
där 05 är året fölet är fött
och 1255 är ASVH´s interna löpnummer.

Så här går identifieringen till av alla hästar som föds med en far som har betalat hingstlis och en hästägare som betalat hingsten.

Alla betäckningar som går utanför med "egna" ej lisensierade hingstar kallar man populärt för "buskavel". Eller om stoägaren varit och betäckt ett sto, fått det dräktigt men inte betalat hingstägaren och då inte fått "kvittot" språngsedeln.

Där finns ingen språngrulla eller betäckningsbevis för att fastställa en härstamning.
Vill hästar som inte finns med i en språngrulla ha med härstamningen i passet--måste hästägaren ta DNA prov på fölet-modern.fadern för att på detta sätt istället styrka vilka föräldrarna är.
Det kostar pengar att DNA testa tre hästar och hästägaren kan istället v'älja att ta ut ett billigare pass men då utan härstamning--okänd.
Det är på detta sätt som så många okända hästar blir till, det är oftast inte så att man inte vet vilka föräldrarna är utan att det är svårt eller för kossammt att styrka identiteten.

I all hast och kanske lite luddigt, men bra att veta hur systemet fungerar.

peråke

Senast ändrad av en moderator:

*oj*, jag förväntade mig en mening till förklaring men fick något utförligt och med allt i rätt samanhang , TACK :bow: !! Jättebra förklarat!

:)

Blixtra skrev:
*oj*, jag förväntade mig en mening till förklaring men fick något utförligt och med allt i rätt samanhang , TACK :bow: !! Jättebra förklarat!

:)
Som du förstår ha vi hingshållare en hel del pappersarbete att pyssla med ;) År 1 redovisar vi antal ston som betäckts, år 2 ska vi redovisa fölen som fötts. Det gäller att komma ihåg att ta kopia på språngrullan från år 1 till år 2 så man slipper fylla i alla ston en gång till. :D

Welsh skrev:
Som du förstår ha vi hingshållare en hel del pappersarbete att pyssla med ;) År 1 redovisar vi antal ston som betäckts, år 2 ska vi redovisa fölen som fötts. Det gäller att komma ihåg att ta kopia på språngrullan från år 1 till år 2 så man slipper fylla i alla ston en gång till. :D
Ni är duktiga ni *fjäsk* ;) !!

Ja så här fungerar hela identifieringssystemet i dag, anno 2005 mitt i dataåldern.

Systemet är ålderdomligt men fungerar någorlunda väl.

Men svensk hästavel behöver morderniseras.

En mordernisering kostar pengar och vem vill betala ???

Kommer det EU direktiv på detta område, så ser regeringen till att systemet följer eventuellt direktiv--staten får initialt betala det nya systemet men långsiktigt blir det hästägarna.

Vad som ligger i tiden och som vi alla skulle behöva är en central hästdatabas, innehållande alla registrerade hästar. ägare härstamning, tävlingsmeriter, avkommor, veterinära uppgifter osv.

Givetvis inte med tillgång för alla--tex det veterinära registret endast åtkomligt för veterinärer (forskare)--ägarregister djurskyddsinspektörer osv.

Men så stora vinster för avel och avkommebedömning med alla uppgifter om enskild häst från vagga till graven.

Med en central hästdatabas skulle hela manuella språngrulle arbetet kunna bytas mot att de som löser en hingstlic, fick ett unikt intmatningsnummer för varje hingst.

Hingstägaren matar in via internet, datum för betäckning, stoets identitet, chipsnummer-- passnummer osv.
I princip skulle även seminstationerna kunna ha en intrång för att mata in sina aktiviteter--semineringar-dräktigheter osv.

När fölet föds kommer en ID kontrollant, scannar av stoet eller identifierar mot pass. ritar konturdiagram och chipsmärker, skickar till centralöa hästdatabasen som, knappar in moderns chipp eller reg nr--och sim salabim sammankopplat med den hingst som betäckt eller seminerat stoet.

Ut ploppar ett PASS, med härstamning som är säker.
För vissa av individerna med PASS med rastillhörighet. (avlade inom stamböcker)

För vissa individer raslösa pass, med minst ivarjefall namn och registreringsnummer på föräldrarna. (avlade utanför stamböcker)

Ett system som kräver att ALLA hingstar måste ha en hingstlic.(inmatningskod) om dom betäcker ston oavsett om dom verkar inom en avelsförening som "godkända hingstar" eller Putte förökar sig helt på ägarens bevåg.
Smakligt skulle det vara med en åtminstonde frivillig veterinärbesiktning för ej avelsvärderade hingstar.

Detta skulle i praktiken innebära att svenskfödda okända hästar utrotades.
Det skulle innebära säkra härstamningar (skyddar inte mot om seminstationerna "gör fel")
Det skulle innebära säker avkommebedömning för ALLA hingstar.
Det skulle innebära fantastiska möjligheter för forskning kring fertilitet och hästens olika sjukdomar osv.

Ja ibland måste man se framåt och givetvis är nackdelarna "storebror se dig"
peråke

peråke skrev:
Detta skulle i praktiken innebära att svenskfödda okända hästar utrotades.
Det skulle innebära säkra härstamningar (skyddar inte mot om seminstationerna "gör fel")
Det skulle innebära säker avkommebedömning för ALLA hingstar.
Det skulle innebära fantastiska möjligheter för forskning kring fertilitet och hästens olika sjukdomar osv.

Ja ibland måste man se framåt och givetvis är nackdelarna "storebror se dig"
peråke
:bow: , vilken framgång för svenskavel! Vart blåser vindarna är folk för en förändring i systemet?

Språngrulla vet jag inte vad det heter men språngsedel heter väl breeding certificate?

Peråke: Måste inte ALLA hingsthållare rapportera hingstens betäckningar till Svenska Hästavelsförbundet? Alltså även de icke godkända hingstarnas betäckningar? Så fattar jag i alla fall infon på SH:s hemsida. Inte för att det berör mig (min hingst är godkänd) men bara sådär rent allmänt. Sen kanske inte alla gör det, men ...

Blixtra: Här finns information för hingstägare: http://www.svehast.se/sh/doc/1024.asp och lite mer info: http://www.svehast.se/sh/doc/1047.asp

KL

Vad jag förstått så får man skriva i alla datum på halvbloden??
Eller är jag ute och cyklar?

På travsidan räcker det med första och sista..

Semindatum alltså.

AM

Språngrulla vet jag inte vad det heter men språngsedel heter väl breeding certificate?

Peråke: Måste inte ALLA hingsthållare rapportera hingstens betäckningar till Svenska Hästavelsförbundet? Alltså även de icke godkända hingstarnas betäckningar? Så fattar jag i alla fall infon på SH:s hemsida. Inte för att det berör mig (min hingst är godkänd) men bara sådär rent allmänt. Sen kanske inte alla gör det, men ...

Blixtra: Här finns information för hingstägare: http://www.svehast.se/sh/doc/1024.asp och lite mer info: http://www.svehast.se/sh/doc/1047.asp

Ja alla hingstar verksamma i avel måste numera föra stamrulla även om det så är egen hingst eget sto så skall det föras stamrulla och rapporteras.

Vad menar ni med godkända hingstar?
Det beror ju till stor del på vad det är för ras. Inom "mina" raser har vi inget svenskt "godkännandesystem", alla hingstar är godkända så att säga. Men vi måste givetvis redovisa betäckningsrapport och språngrulla till SH, de viktigaste pappren är dock rapporteringen till våra registraturer i USA som registrerar våra föl.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 428
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: Rosett
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka