Spontan piaff??

S

SannaV

Jag har ett varmblod hos mig på omskolning. Han ska alltså bli fullständig ridhäst, och vårt mål med honom är att han ska vara utbildad LB/LB, dock ej inom en viss tidsram, då han är rygghäst, och väldigt smäcker i kroppsformen, men väldigt snygg och självbärande.

Alltså, idag, när jag höll på och red slutor och öppnor. red några varv i samlad trav på volt och övergick till skänkelvikningar i skritt, på diagonalerna. Vägrade han helt plötsligt hjälperna för skänkelvikning åt höger. Han stegrade, hoppade mot handen och ryggade. Allt för att inte göra det jag ville. Nåväl tillslut, så fick jag honom tillbaka i samlad form, och försökte igen, Och DÅ kom det tre-fem steg i piaff... Inte helt ren, mer stod han och lyfte fötter.. Men det var åtminståne samsidiga benpar. Nu till frågan.

Hur gör jag för att förädla detta??

Till saken bör påpekas att han reds med välanpassad cair sadel, polypad. Och vanligt tredelat bett med platt mittendel. Jag hade inte sporrar, eller spö.

Skänkelvikningarna fungerade senare som dom skulle under samma ridpass.

Sv: Spontan piaff??

Vad jag även ser som en sak som blir ett problem är ju att han inte ligger rätt i utbildnings kurvan för piaff, trots att han är välmusklad. Så jag vet inte hur jag ska hantera den nya rörelsen som han verkar ha lätt för??

se om han är intresserad av att prova från samlad trav eller skritt, utanför samband med skänkelvinkningar

lägg in någon sekunds tid till att ge honom en provöppning och se om han känner för att utnyttja tillfällena till att prova lite, ge det lite "gratis"

utforska lite och se om han är öppen för det kan du göra, och så kan du lägga saker på minnet, skriva anteckningar om honom, och så kan du då komma tillbaka till det hela senare när det är mer dags

eftersom han också redan stegrar sig gratis, så kanske han börjar med orena levader som självförsvar när du provar piaff på honom :-)

Det där lät för mig som att "piaffen" var en protest och inte en ärlig samling.

Med tanke på vad du skrev innan.

Är det det så ska man passa sig jäkligt noga för att få honom dit! Bättre att arbeta med tempoväxlingar och mer/mindre samling och inte tänka "piaff" utan nu ska vi samla lite mer och nu länger vi steget o.s.v.

Att börja tänka på piaffer är farligt i de flesta sammanhang. Man förstör oftast det man byggt upp för att hästen inte var klar för det.

Sen finns det givetvis de som är klara för det, men då kommer den allt eftersom och inte hips om haps.

Nu vet ju inte jag om det stämmer att det var en protest, men det lät så på ditt inlägg.

Jag håller helt och fullt med Spider. Detta var tyvärr inte början till piaff. Heller inget som pekar på att han har lätt för det. Att stå still och lyfta på fötterna vid protest kan alla hästar. Så därför är det inget du ska uppmuntra. Utan tvärtom! Gör allt för att inte hamna i den sitsen igen.
Protester när de är oridna beror ofta på ont/svaghet och därför ska man vara noga med att respektera det. Givetvis ska inte hästen få lägga sig till med olater men när protesterna uppstår ska man ta sig en rejäl funderare på varför hästen tog till en protest öht. Hade du hållt på förlänge? Har du gått för fort fram? Har han problem med den sidan? Finns det en fysisk orsak till det ? etc. etc. Visst, ibland kan det enbart handla om att de testar men det är ganska lätt att avslöja beroende på hur de uppför sig förövrigt under ridningen.

Som sagt, piaff är ett resultat av nedlagt arbete och ska inte försökas få fram som en enskild rörelse som man ska träna in. Då blir det bara fel...

Ja, Jag inser själva faktum, att det, som jag skrev, mer att "han stod och lyfte ben". Inte är en "ärlig samling". Hur som helst är han väldigt omogen för den sortens samling för flera år framöver. Som jag påpekade så står han inte rätt i utbildningskurvan.

Jag anser själv att det var i protest han utförde detta. Men oriden är han inte längre, utan rids kontinuerligt varannan dag, samtidigt som det läggs in pass med tömkörning. För fort fram i utbildningen går jag inte. Som sagt så finns det ingen tidspress. Han är hos mig för att bli en fin och trevlig ridhäst. Inget annat. Hellre att jag tagit steg tillbaka, än att jag hastat framåt.

Hästen blir kontinuerligt kollad av kiropraktor, osteopat. Samt masserad/strechad efter varje ridpass.

Men tack för era åsikter!

:)

Ja, jag menade inte att han var ngt utav det utan bara att man rent generellt ska ta sig en funderare över varför de protesterar när de gör det. För de gör ju det aldrig utan en orsak.. Men ibland är det bara en enkel test för att se om de kan komma undan och det var det kanske i detta fallet?

Hoppas det går bra för er!

Jo, det är ju den funderaren jag vill ha hjälp med. Han hal lite väl lätt att samla sig. Blir liksom lite väl rund om ryggen för vad han egentligen klarar av.. Så det jag kan tänka mig nu i efterhand och tack vara er så tror jag att han hade träningsvärk, trots att han bara blir jobbad varannan dag.. Jag är medveten om hans protester, och han var en liten bortskämd prins när han kom hit. Så det han mycket väl ha kunnat komma en tid nu där han testar sina gränser(???) Samtidigt som han har väldigt lätt för att runda ryggen. (kanske han "tar i" för mycket??)

SannaV skrev:
Jag har ett varmblod hos mig på omskolning. Han ska alltså bli fullständig ridhäst, och vårt mål med honom är att han ska vara utbildad LB/LB, dock ej inom en viss tidsram, då han är rygghäst, och väldigt smäcker i kroppsformen, men väldigt snygg och självbärande.

Alltså, idag, när jag höll på och red slutor och öppnor. red några varv i samlad trav på volt och övergick till skänkelvikningar i skritt, på diagonalerna. Vägrade han helt plötsligt hjälperna för skänkelvikning åt höger. Han stegrade, hoppade mot handen och ryggade. Allt för att inte göra det jag ville. Nåväl tillslut, så fick jag honom tillbaka i samlad form, och försökte igen, Och DÅ kom det tre-fem steg i piaff... Inte helt ren, mer stod han och lyfte fötter.. Men det var åtminståne samsidiga benpar. Nu till frågan.

Hur gör jag för att förädla detta??

Till saken bör påpekas att han reds med välanpassad cair sadel, polypad. Och vanligt tredelat bett med platt mittendel. Jag hade inte sporrar, eller spö.

Skänkelvikningarna fungerade senare som dom skulle under samma ridpass.

Den där reaktionen fick jag på min travare ibland när jag skulle rygga fast då blev det snarare tvärtom - en snabb sidoförflyttelse à la skänkelvikning i trav för att sedan trampa ett par steg.

Nu gissar jag att din häst inte är redo för att träna riktig piaff än, för det krävs iaf att den orkar skolor i trav för att den ska kunna bli stark och jämnmusklad nog. Vill man träna upp styrkan lite gradvis innan man kommit så långt i utbildningen vore väl annars övergångar till och från samlad trav mellan skritt och halt vara uppbyggande och lite uppmjukande för ryggen dessutom.

Anledningen till att min häst gjorde så istället för att rygga var dels säkert kommunikationsfel, han förstod inte mina hjälper och var väldigt känslig i munnen och för sitsen (jag kräver ju samling när jag ska rygga) men också att han hade lite låsningar i ryggen som försvårade en bra ryggning och då ville han inte gärna rygga rakt.
En stallkompis testade att be hästen trava på stället (eftersom han lyssnade så bra på sitshjälperna och tyglarna men är väldigt framåt i psyket så var det lätt) och det blev ett par stegs riktig piaff och några stegs tramp skulle man kunna säga. Sen blev hästen fly förbannad nästa gång hon bad om det för den var garanterat inte stark nog. Slutade med att den stegrade eller bockade så fort man bromsade honom och "satt" samlande med sitsen samtidigt :p

Förstörde säkert en hel del för framtidens trav- och piaffjobb för han var troligen inte van att bli pressad särskilt mycket innan och blev väldigt anti när han märkte att det var obehagligt att jobba.

Tänk dej noga för innan du försöker dej på något hästen inte är redo för.. Ta det i små små steg för att inte förstöra den träning du egentligen skulle koncentrera dej på ;)

Nu när jag läst igenom de andra inläggen lite noggrannare :

Självklart ska du inte utnyttja hästens lätthet för samling (eller samarbetsvillighet snarare? ) det är alldeles för lätt hänt och det verkar du ha insett :) det var ju det min stallkompis gjorde med min förra häst som jag skrev om..
Det du skulle kunna göra är tvärtom att träna på ett sätt där du väljer en lång och låg form till hästen i första hand men självklart låter den samla sej lite mer om den tycker det är lättare i vissa rörelser fast då undvika att träna dom rörelserna för ofta.

Har du hästen med en lång och (obs!)avslappnad rygglinje kommer den automatiskt bli lite samlad så länge den är ärligt avslappnad i överlinjen. Ge dej inte på några samlade rörelser eller övningar där du med sitsen belastar på ett sätt så du ber hästen om samling utan vänta ut hästen tills den känns mentalt avslappnad till jobbet och inte är alltför överambitiös men fortfarande har kvar "gnistan" dvs arbetsglädjen.
Sen lägger du in lite samlande rörelser t ex skolor eller galoppfattningar utan krav på hästens form och låter den höja sej själv när den känner sej stark nog. Först när den klarar skolor i skritt med en högrest självvald form tycker jag det är rättvist att börja "kräva" någon samling med sitsen, inte förrän hästen visat att den är redo för lite högre form tycker jag det är rättvist att kräva det.

Så - bevara och ge förutsättningar för men inte utnyttja ;)

SannaV skrev:
Alltså, idag, när jag höll på och red slutor och öppnor. red några varv i samlad trav på volt och övergick till skänkelvikningar i skritt, på diagonalerna. Vägrade han helt plötsligt hjälperna för skänkelvikning åt höger.

Bara för att spekulera.. Det KAN ha varit så att du helt enkelt hade taskig timing med hjälperna. Vissa hästar är känsliga på sånt, särskilt om de är väldigt ambitiösa och alltid vill göra rätt. Gav du sidförande hjälper utan att hästen hade "rätt ben i marken" så att säga kan det slå lite slint i huvudet på en del hästar :p

När min häst hade varit på tillridning kunde han ta ett tvärskutt åt sidan eller annat skumt om man försökte gå in i en öppna utan böjning i hästen.. Han fick benen på fel plats och visste inte vad han skulle göra av dom :p när man hade böjning å andra sidan var det inga som helst problem.

Skänkelvikning och en öppna utan böjning är ju ganska likt ändå så det var bara en tanke :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka