Spiral och mensförändring?

MiniLi

Trådstartare
Eller - NÄR FÖRSVINNER HELVETET?

Ni som har erfarenhet av hormonspiral - hur lång tid brukar det ta från insättning till att mensen minskar rejält alt försvinner?
Likaså mensvärk?

Jag satte in hormonspiral i november, dvs för lite mindre än 3 månader sen.
Min mens och mensvärk har förändrats en hel del, men allt är fortfarande kvar och jag får fortfarande ont.
I början hade jag väldigt mycket småblödningar och långa mensperioder, nu börjar det lugna sig och infaller någon gång per månad som vanligt.
Lite mindre mängd än innan, men å andra sidan fler dagar.
Mensvärken har på ett sätt minskat, jag ligger inte längre och skriker hemma men det har istället blivit sjukt obehagligt med svullnad, illamående och att jag domnar bort lite här och var.

Undrar hur länge jag ska hoppas på att det ska försvinna?

För mig minskade det hela tiden och mensen upphörde mer eller mindre efter ett par månader om jag minns rätt. Så även mensvärken.

Jag hade omvänt blödningsschema i ett och ett halvt år, dvs blödde 3 veckor blödningsfri 1 vecka.
Smärtan började klinga av efter 8 månader, okej efter 1 år.
Svullnadskänslan kvarstod under alla åren den satt inne.

Innan var hink en lagom storlek på uppsamlare, efter räckt wurstingbinda.

Jag gav min spiral 9-10 månader, sen gav jag upp och tog ut den. Blödde mindre (redan första månaden) men fler dagar och hemskt oregelbundet. Samt hade lite andra biverkningar.

3 månader tog det innan mina blödningar i princip försvann helt. Kan dock få obehagliga hugg och smärtor som jag inte hade innan, men det kanske beror på att jag kan ha ägglossning med spiral, vilket jag inte haft med p-piller..

Haft min i knappt ett halvår. I början oregelbundna blödningar lite när som, men efter två månader har det blivit regelbundet och mindre och mindre varje gång men fler dagar som många säger. Nu räcker det med trosskydd.

Jag blödde konstant i fyra månader tills jag tröttnade och tog ut den. Hade dessvärre även andra obehagliga biverkningar av skiten.

Jag blödde varje dag i 8 månader (lite mindre än normal mens, men min normala är annars kraftig). Sen ca 3 veckor blödning och 1 vecka utan. Nu har jag haft den ett år (om 3 dagar!) och har inte *peppar peppar* haft mens på nästan 10 dagar!

Jag fick den efter att ha prövat alla andra alternativ mot förfärlig mensvärk och jag har ont flera dagar i veckan men inte lika handikappande som innan. Men jag kan nu sköta mitt jobb och skola och törs inte ta ut den. Har dock inga andra biverkningar av den, vilket jag hade av alla andra hormonpreparat.

Generelt säger dom här att man ialfl ska ge det 6 mån. Men förstår att det känns himla drygt!

Verkar som det varierar en del!

I början var jag konstant svullen och kunde inte ens ha jeans på mig. Har levt i klänning och strumpbyxor länge nu främst då magen svullnat då och då, och då gör det så jävla ont.
Nu håller det tack och lov inte igång hela tiden, men just idag fick jag fruktansvärt ont, säkert bara för att jag tog på mig jeans :arghh:

Hoppas skiten kommer försvinna helt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Är det någon här som har testat olika spiralvarianter och kan hjälpa till med ngn slags jämförelse? Gäller hormonspiral och då specifikt...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
25 867
Senast: Ponylove
·
Kropp & Själ Nu har jag gjort något man kanske inte "borde" göra, nämligen söka på nätet efter information om ett läkemedel (eller liknande) man...
Svar
14
· Visningar
4 548
Senast: kem
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
20 025
Senast: corzette
·
Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat