spinoff på vad kan pappan med umgängesrätt kräva

pernilla_s

Trådstartare
Jag har ju som de flesta vet en son som precis fyllt 1 år. Till hösten planerar hans riktiga pappa att plugga. Ett utav ställena han vill gå på ligger i stockholm. Nu är som sagt inget säkert, men han pratade med mig sist han lämnade sonen om att det kanske inte skulle bli så regelbundet han kunde träffa sonen sen.

När han i så fall kommer börja plugga kommer sonen vara 1½ år. Jag tycker det är alldeles för tidigt att sonen följer med till stockholm om de bara ses med månaders mellanrum. Om de träffas så sällan kommer dem inte ha en bra relation till varandra och en så pass litet barn är inte mogen för det i mitt tycke.

Pappan får gärna komma hit och träffa sonen, men jag tycker inte det är rätt att skicka iväg sonen över en helg.

Det viktigaste måste väl vara att sonen mår bra och inte pappans känslor? Som sagt pappan kommer ALLTID vara välkommen att besöka sonen här så mycket som han bara vill.
 
Sv: spinoff på vad kan pappan med umgängesrätt kräva

Det jag naturligtvis ville veta som jag glömde skriva :o var vad ni tycker.
 
Sv: spinoff på vad kan pappan med umgängesrätt kräva

Sonen kommer att vara alldeles för liten för att skickas till pappan över helgen. :eek: Umgänget får nog ske när pappan är på besök hemma hos er? Ni får nog acceptera att det blir glest mellan gångerna och bygga relationen på det som finns och blir, helt enkelt. Är det tänkt att pappan ska flytta "hemåt" igen, efter studierna? I så fall är det ju "bara" att öka umgänget då och bygga vidare på det som finns.

Självklart ska barnets väl och ve gå före pappans känslor. Det är han som väljer att studera på annan ort, inte barnet. Pappan får lösa umgänget på bästa sätt för barnet. Jag kan inte tänka mig att det finns en familjerätt i Sverige som skulle anse att barnet är gammalt nog att skickas (?) till Stockholm för umgänge fredag-söndag eller liknande.
 
Sv: spinoff på vad kan pappan med umgängesrätt kräva

Detta är väl egentligen ingenting som familjerätt eller liknande ska behöva avgöra. Pappan borde själv förstå att ett så litet barn inte kan åka fram och tillbaka mellan Skåne och Sthlm.
 
Sv: spinoff på vad kan pappan med umgängesrätt kräva

KL

Jag och hans riktiga pappa har precis pratat. Jag har iallafall för tillfället lyckas få honom att inse att umgänget får ske över dagen om han flyttar. Nu är det iallafallinte aktuellt förrän till våren tydligen. Så vi får se vad som händer.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 130
Senast: LaMagia
·
Kropp & Själ Jag har hela mitt liv lidit av olika psykiska sjukdomar och min autism. Jag upplever att det i många sammanhang fortfarande år 2020 är...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 891
Senast: Lillefrun
·
Övr. Barn Kära buke! Det måste finnas många här som har gått igenom det jag (troligtvis) kommer gå igenom, så nu vill jag höra era tankar och...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
19 055
Senast: Klonim
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 350
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp