Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Gnapp

Trådstartare
Ja, som rubriken säger. Många hästar i annonser påstås vara perfekta för juniorer/YR, och jag som ju sedan länge passerat det stadiet undrar på vad sätt de skulle vara mindre lämpliga för mig. Först gissade jag att det kunde ha med storleken att göra, men jag har sett även hästar på 1.70 annonseras ut som perfekta juniorhästar, så nu funderar jag på vad den benämningen egentligen betyder. Någon som kan upplysa mig?
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Jag vet inte om det är sant eller ej, men jag tycker att hästar som beskrivs som junior och YR hästar oftast har lite mindre kapacitet.
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Jag vet inte om det är sant eller ej, men jag tycker att hästar som beskrivs som junior och YR hästar oftast har lite mindre kapacitet.

Håller med dig där.

Känns som det ofta är den "schyssta" typen av häst som tåla att ryttaren gör lite grövre missar utan att skapa allt för mycket framtida problem, utan gör ryttaren sedan rätt så blir det rätt. Så det den kan är ordentligt befäst men det är ingen stjärna som slåss i toppen.

/Camilla
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Tack båda två! (Nästa fråga är förstås vad "perfekt juniorhäst med stor kapacitet" då betyder, men det lämnar vi därhän just nu. :-) ) Det låter med andra ord som min sorts häst trots att åldersbeskrivningen inte riktigt matchar...
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Håller inte med de andra om att en "juniorhäst" brister i kapacitet.

Min uppfattning är att det är en schysst okomplicerad häst, som är lättriden, dvs den är inte stor och tung att rida. Men är den beskriven som juniorhäst så hoppar den troligtvis inte mer än 140 (men den kanske kan gå stadiga och bra rundor i 140, det är sm höjd för juniorerna).
Hur många tävlar högre klasser i sverige? Att då säga att den brister i kapacitet är lite väl magstarkt. De allra flesta ryttare hoppar inte högre än så iaf.
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Jag skulle gissa att de vill att du ska tro att den hoppar stora 140 banor med lätthet, enkel och okomplicerad.
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Passande juniorhäst = snäll och juste häst som gör det den ska utan större åthävor, ej tungriden eller ovanligt bråkig. Inte nödvändigtvis blivande elit, men lättriden och säker på sin nivå.
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Jag uppfattar det som en tävlingshäst för juniorer/yngre ryttare och även lite som en övergångshäst till stor. Dvs relativt okomplicerad och lättriden men ändå med vettig kapacitet.
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Hästar som är lättridna och ärliga
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Min högst personliga åsikt är att en juniorhäst är en lite mindre, stor häst som blir en lämplig övergång från ponny, som är lite äldre, som är schysst och lätt att rida, samt har tävlat en del och har rutinen som den unga ryttaren saknar (i alla fall på stor häst, för mig var det stor skillnad att hoppa C-ponny och hoppa stor häst).

I mitt fall hade jag tävlat lätt B på C-ponny (90 cm). Min juniorhäst var ett sto på 158 cm, fjorton år, hade tävlat 110 hoppning tidigare (motsvarande lätt B för stor häst), men hade stått ett par år efter att hon fått föl och ägaren inte hade samma tid för henne längre. Hon var en perfekt språngbräda mellan ponnyåren och större hästar, jag är ganska kort och hade en liten häst innan, är man längre/tyngre än vad jag var så har förmodligen storleken mindre betydelse.
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Håller inte med de andra om att en "juniorhäst" brister i kapacitet.

Min uppfattning är att det är en schysst okomplicerad häst, som är lättriden, dvs den är inte stor och tung att rida. Men är den beskriven som juniorhäst så hoppar den troligtvis inte mer än 140 (men den kanske kan gå stadiga och bra rundor i 140, det är sm höjd för juniorerna).
Hur många tävlar högre klasser i sverige? Att då säga att den brister i kapacitet är lite väl magstarkt. De allra flesta ryttare hoppar inte högre än så iaf.

Jag menar såklart att en YR/Juniorhäst oftast inte har kapacitet att gå hela vägen. Precis som du skriver.
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

jag är över huvudtaget allergisk mot annonsörer som redan i annonsen bestämmer sig för vilken typ av ryttare hästen passar till. Många "juniorhästar" som jag har sett är hästar under 160 cm - alla juniorer är inte pygmeer, t.ex...

Beskriv hästen och dess egenskaper och låt köparna själva avgöra ifall det är hästar som passar deras ändamål, är mitt bästa tips till alla som ska annonsera.
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Tack igen, allihop! Det verkar vara lite luddigt, med andra ord. Kanske en lite mindre häst (men med lite tur finns ju höjden med så man kan avgöra om det är relevant eller inte), förhoppningsvis en någorlunda okomplicerad och förlåtande häst, kanske en häst som inte kan nå den absoluta toppen, typ. Men det låter fortfarande som något som jag (trots att jag inte matchar vare sig ålder eller storlek) skule titta extra på. Tack!
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Passande juniorhäst = snäll och juste häst som gör det den ska utan större åthävor, ej tungriden eller ovanligt bråkig. Inte nödvändigtvis blivande elit, men lättriden och säker på sin nivå.

jag vet en som köpte en sån, och hästen var allt annat än ovan beskrivet:cry:
 
Sv: Spinoff på "ej nybörjarhäst": vad betyder "perfekt juniorhäst"?

Men är en bra junior/YR-häst mindre lämplig bara för att man blir över 21? Många ryttare skulle nog passa ihop med den typen av häst om man är oerfaren eller liknande. Jag tolkar ofta den benämningen som en lättriden häst som inte känns så stor att rida, vilket jag gärna skulle kunna köpa mig om jag letade häst, men jag tänker mig att folk som skriver så vill att en nybliven storhästryttare ska köpa deras häst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp