Spinn off på "Vad kostar er häst?"

Armani__

Trådstartare
Funderade lite på det där angående vad er häst kostar er varje månad, vilket är hutlöst mycket pengar.
Sedan funderade jag också på vilket som är dyreast:
Att ha häst/-ar hemma på egen gård, eller att ha häst/-ar inhysta i stall.
Det borde ju vara dyrare egentligen att ha eget stall (underhåll av byggnader, hagar etc.), visst man betalar som inhyrd även för del av underhåll, säger man iallafall. Men frågan är, när stallhyran och liknande är betalt, hur mycket som egentligen går till underhåll, alltså hur långt det egentligen räcker.

Vill ju själv ha gård i framtiden, och därför kom tankarna upp i huvudet. Visst, man slipper stallhyra etc., men ja.
Berätta! Hur har du det? Vilket anser du bli dyrare ekonomiskt sätt, varje månad.

Jag vet inte, bollar bara tankar med er :)
 
Sv: Spinn off på "Vad kostar er häst?"

Jag är inte insatt i kostnaden eftersom det är mina föräldrars gård. Men jag ser det inte bara som en kostnadsfråga att ha eget stall istället för att ha hästen uppstallad.

Det handlar också om frihet under ansvar, möjlighet att ha det precis som man vill, att få bo på landet :love:

Ska man ställa de två alternativen mot varandra så räcker det inte med kostnader. Men ett kostnadsexempel är all bensin du sparar på att slippa ta bilen till stallet (en bekant till mig lägger 3000-4000 kr i endast bensin varje månad, men ska nu flytta till ett litet hus på en gård där hon kommer få ha sin häst. Snacka ekonomihöjare!).

Sen kan det ju vara bra att ha en traktor och kunna köra den om man har egen gård ;) Beror väl på storleken på gården och om man tar eget foder, men sådana saker bör ju också ingå i kalkylen. Även all tid du kommer lägga ner som du aldrig får tillbaka i pengar, det enda du får är ett snyggt och bra resultat :)
 
Sv: Spinn off på "Vad kostar er häst?"

Man ska nog inte jämföra vad det kostar, beroende på hur man väljer att göra kan det nog variera variera mycket både för den som har eget stall eller hyr plats.

Eftersom vi haft både hyrd plats och nu har gård så kan man säga att våra erfarenheter är:

Egen gård:

+ Bestämmer själv
+ Bor nära djuren och upplever dem mer i vardagssituationer
- Man binder upp mycket pengar som man kanske aldrig får igen
- Aldrig kunna åka iväg hemifrån utan att planera för avbytare flera veckor i förväg.
- Planering. Alltid tänka ett/flera år framåt med foder och stall.

Installad:

+ Man binder inte upp sig speciellt hårt, man kanske ska plugga, jobba någon annanstans eller helt enkelt tröttnar på hästar.
+ Man kan ganska enkelt ta "semester" från hästen
+ Stallägaren håller reda på djurskyddsregler och annat som man kan få hjälp med
+ Stallägaren fixar (oftast) praktiska saker som gödselhantering, snöröjning, inköp av strö och grovfoder, stängslar, putsar beten...
+ Tiden i stallet kan användas till att umgås med hästen och att rida
- Man får inte bestämma reglerna själv (det har en del svårt att acceptera)
- Resor till och från stallet
 
Sv: Spinn off på "Vad kostar er häst?"

Hde vi bytt in gården mot en trevlig villa och installning av ett halvblod + shettis så hade det definitivt lönat sig, både ekonomiskt och tidsmässig även om jag hade hittat ett stall med mycket service och hög standard.
Men skaffar man sig gård så är det för att man vill ha hela livsstilen med allt vad det innebär och det kan jag hellre lägga pengar på.
 
Sv: Spinn off på "Vad kostar er häst?"

beror ju på om man redan har ett stall eller om man ska bygga/köpa hästgård. mitt stall till 3 hästar gick på gott över 500.000. sen kommer ridbana, hagar osv.

så nej jag tror verkligen inte det är billigare. men det är värd en hel del att ha sitt eget. :bow:
 
Sv: Spinn off på "Vad kostar er häst?"

Det skiljer sig nog också i hur många hästar man har. Jämför att ha 3 hästar installade och 20 :)
 
Sv: Spinn off på "Vad kostar er häst?"

Vi har våra fyra hästar hemma på våran gård. För min häst blir det verkning á 300pix var åttonde vecka, vaccinationer, avmaskningar, försäkring 1400pix/året några alfasäckar om året och höet tar vi själva. Vad elen till hagarna går på vet jag faktiskt inte :p

Uteboxar och ridbana finns. Hagarna är alla stolpade med "25 års garantistolp"..
 
Sv: Spinn off på "Vad kostar er häst?"

Vi har våra fyra hästar hemma på våran gård. För min häst blir det verkning á 300pix var åttonde vecka, vaccinationer, avmaskningar, försäkring 1400pix/året några alfasäckar om året och höet tar vi själva. Vad elen till hagarna går på vet jag faktiskt inte :p

Uteboxar och ridbana finns. Hagarna är alla stolpade med "25 års garantistolp"..
Du får det att låta så billigt och enkelt att ha gård! Vi sålde vår villa för drygt två år sedan och köpte en liten gård (gammal kogård). Vi ökade vår bostadslån med drygt en miljon jämfört med villa. Försäkringarna för gården kostar drygt det dubbla jämfört med villan. Investering i traktor och redskap ungefär 200 000. Ombyggnad av ladugård till stall och fixa ligghall och elimnstallationer kostade 250 000. Stängslat hagar för 20 000:-. Vi har ännu inte anlagt grusad paddok (bara gräsbana).

Jodå, vi har råd med detta, medelålders med två fasta inkomster och inga hemmaboende barn. Våra fem hästar verkar trivas och det gör vi också. Hästarna var bara en orsak till att vi bytte boende.
 
Sv: Spinn off på "Vad kostar er häst?"

beror ju på om man redan har ett stall eller om man ska bygga/köpa hästgård. mitt stall till 3 hästar gick på gott över 500.000. sen kommer ridbana, hagar osv.

så nej jag tror verkligen inte det är billigare. men det är värd en hel del att ha sitt eget. :bow:


Men så kan man väl inte jämföra. Det är ju samma sak som att säga att säga att det är billigare att långtidshyra en transport för 1000 kr i månaden istället för att köpa en för 50000 kr.

Du får ju igen pengar när du säljer ditt stall men knappast när du flyttar från ditt inackorderingsstall.

Hos min mamma har vi byggt om och renoverat för jättemycket pengar men det har ju såklart också höjt värdet på gården. Sen handlar det ju såklart om att sälja och köpa vid rätt tillfällen.

Jag tror att det blir mycket billigare med egen gård. Sen beror det ju på massa hur mkt man gör i sitt inackorderingsstall vs. sin egna gård.
 
Sv: Spinn off på "Vad kostar er häst?"

Till alla:

Tack för era svar. Mycket matnyttigt att läsa om som får en att tänka efter mer än en gång åt både det ena och andra hållet.

Kom gärna med fler synpunkter, alltid intressant!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 831
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 902
Senast: Tassa
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 045
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp