Om det blir billigare eller inte beror på tänker jag. Om hästen står i spilta väldigt mycket blir det ju mer risk för problem både fysiskt och psykiskt på hästen, och det har de flesta ridskolor inte heller råd med.
Absolut att boxen är bättre!
Dock beror även det på litegrann?
Min ridskola har spiltor kvar (men även en del boxar). Dels har vi inte haft råd att bygga om eller nytt, och dels är byggnaden K-märkt och spiltorna får inte tas bort om jag förstått rätt. Men om man jämför...
Min ridskola tar in hästarna vid kanske 15:00. De står inne tills 22:00. Sen får de gå ut. Det är 7 timmar. Av dessa 7 timmar går ridskolehästarna 2 pass, alltså står de inne i spiltan 5 timmar om dagen, varav kanske 3 timmar ungefär är pyssel med rykt, spola ben osv. All annan tid är de i gigantiska hagar eller på lektion. Det optimala vore självklart boxar, men här har man gjort allt man kan för att göra tillvaron så bra som möjligt för hästarna trots spiltan. Hästarna på min ridskola känns glada, positiva, och kontaktsökande och inga direkta olater.
En annan ridskola som jag ratade hade boxar till alla sina hästar, men endast en pyttehage för hästarna att vara i. Hästarna stod i sina boxar kanske 20-19 timmar om dagen, och fick gå ut i skift till den lilla hagen där de kunde vara 4st åt gången och då högst kunde trava lite korta sträckor. Där var hästarna nedstämda, tjuriga, eller stressade. Några av dem hade ganska ofta svullna ben och många av dem olater.
Vet inte var jag vill komma med detta. Box är absolut bäst men i bland finns omständigheter som kanske gör att det inte är katastrof med spiltor heller.
Min ridskola har fått hjälp nu och vi bygger ett helt nytt stall, det ska bli så härligt att få ett omklädningsrum, mer än en toalett, och varmvatten! Men mest är jag överlycklig å hästarnas vägnar och ser jättemycket fram emot att se dem må ännu bättre än de redan gör