Speciell sked till kattmaten??

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Millimetern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 617
M

Millimetern

Brukar ni använda en och samma sked och konservöppnare till katt maten och då har en annan öppnare som ni använder när ni öpnnar andra burkar som ni själva ska äta av....

läste detta på en sida:

"Viktigt att tänka på

Viktigt att tänka på är att skaffa en konservöppnare åt katten och ha en sked som bara används för kattens mat. Om man slarvar med detta, kan man råka ut för maginfektioner."

nu ger vi iof inte våra katter blötmat så ofta men dom gånger dom fått sånna här bullar på påse brukar jag då använda en av våra skeda....

Menar man diskar dom ju alltid innan man ska använda dom igen!! :confused:

Alla är ju inte så noga med diskningen. :crazy: Jag är väl lite extrem men brukar oftast få diska om glas/tallrik/bestick när jag äter hos någon som inte har diskmaskin. Är det vanliga matrester så är det väl inte så farligt, mer än att jag tycker att det är ohyggligt äckligt. Kattmatsrester är nog mindre lämpligt att få i sig.

Jag har aldrig haft nån speciell sked till mina katter och jag lever än! :D Diskar man i maskin är det nog ingen som helst fara.

ja jag tyckte det lät väldigt konstigt...
Jag är också väldig noga med diskningen :)

Men visst om det skulle vara resten av kattmaten kvar efter att man diskat då kan jag väl förstå att man kan bli dålig *urk*

Tål inte vi det som katten äter då? Eller?
Tycker det låter konstigt men det kanske är så... :confused:

Det gör man säkert, men jag vill INTE få i mig kissens mat... :crazy:

När mina kissar förr fick burkmat så var det med samma bestick som vi andra åt med. Klart de diskades efteråt. Men samma var det.

Näe, det är väl inte det man kanske vill äta men jag hade
aldrig hört att det skulle vara "farligt" för människor... :smirk:

Min blinda farfar satte i sig en hel burk kattmat när han levde. :p

Han såg väldigt dåligt, och hade tagit kattmaten på mackan, burken hade han hittat i kylen. "-Vad är det här för jävla äcklig pölsa ni köp?"

Dock vet jag inte var det var för smak :D

Vad dumt det låter! Det är ju inte bakterier i kattmaten, däremot vore det väl inte så lyckat att sätta i sig kattmat som stått framme i flera timmar. Men vem använder bestick i den då?

Jag har inga särskilda redskap till kattmaten. Jo, en diskborste till katternas skålar. Men det är för att de ska slippa parfymerat diskmedel, jag har oparfymerat till dem. Så hönsig är jag :o

mandalaki

Skitsnack, man behöver inga separata bestick till kattmaten. Om ägaren får maginfektioner av maten katten får bör man genast sluta ge katten den maten.

Däremot är jag noggrann med att diska av besticken samt katternas tallrikar då gamla matrester kan innebära bakterier.

Har man diskmaskin är det lungt. Men mina får iallfall bara torrfoder.

För övrigt mår vi nog i längden bra om vi äter mat med lite bakterier i, så vi vänjer oss. Allt är för sterilt numera.

Jag använder andra sorteringens bestick till djuren :)
Dom är gamla och vi använder dom väldigt sällan till oss själva.
Hittills har inget hänt vad jag vet, vi diskar alltid i diskmaskinen

Sv: Re: Speciell sked till kattmaten??

bananabambi skrev:
Min blinda farfar satte i sig en hel burk kattmat när han levde. :p

Han såg väldigt dåligt, och hade tagit kattmaten på mackan, burken hade han hittat i kylen. "-Vad är det här för jävla äcklig pölsa ni köp?"

Dock vet jag inte var det var för smak :D

:rofl: Usch jag egentligen är det inte roligt....Men en dement tant som jag gick till i hemtjänsten förr stod och stekte kattmat en dag när jag kom in :eek: Nämen hallååå :crazy:

Sv: Re: Speciell sked till kattmaten??

mandalaki skrev:
Vad dumt det låter! Det är ju inte bakterier i kattmaten, däremot vore det väl inte så lyckat att sätta i sig kattmat som stått framme i flera timmar. Men vem använder bestick i den då?
Nej precis, och det är ju inte så lyckat att sätta i sig "våran" mat heller som stått framme flera timmar :p Då är ju förutsättningen rätt stor att man blir magsjuk :eek:

Sv: Speciell sked till kattmaten??

Använder man diskmaskin så ska man inte behöva oroa sig.
Inte heller om man diskar eller sköljer besticken i över 60 graders varmt vatten.
bakterierna börjar nämligen dö vid den temperaturen.
72 grader tror jag dom patogena bakterierna dör vid, 120 är det för Sporer.
Men det är sånt som man offta inte behöver oroa sig för.

Tycker förövrigt det är löjligt att man ska använda en speciell sked till kattmaten.
För vem diskar inte efter att man använt den i burkmaten?

Suck
Lite skit rensar magen
Äter mina burkmat är det oftast tonfisk och den är ganska lik den som människor äter :)
använder min vanliga öppnare och vanliga skedar till maten och diskar i diskmaskin ibland. Kattskålarna diskar jag varje dag, har 6 stycken så minst två är framme och de övriga i skåpet.
Om kattmaten är så farlig ska inte mina kissar få den heller.
Egentligen äter de torrfoder men gillar tonfisk

Millimetern skrev:
Viktigt att tänka på är att skaffa en konservöppnare åt katten och ha en sked som bara används för kattens mat. Om man slarvar med detta, kan man råka ut för maginfektioner."
Det är ingen skillnad mellan kattens mat och vår egen. Slarvar man med rengöring från människomat riskerar man ju maginfektioner även där.

Konservöppnaren diskar jag av efter kattmatsburken likaväl som efter att jag har öppnat en ansjovisburk till frukostägget. Skulle inte heller komma på tanken att använda speciella skedar till att ösa upp kattmaten. Det är alldeles för omständigt :p

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 896
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
6 054
Senast: mackan
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 650
Senast: Millz
·
Katthälsa Hej! Jag har en hankatt som är ca 5 år. Han är en väldigt mysig katt som kan ligga jämte mig och sova hela natten i min famn. Han är... 2
Svar
28
· Visningar
2 779

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka