Bukefalos 28 år!

Specialsök (Röd kong)

Hur har det gått?
Svarar dig igen. Nu har vi testat samma övning med pyttebit och det var tydligen för lätt det också eftersom han rusade på i princip likadant som när det låg en stor bit.
Det är ju egentligen mer anvisningar jag är ute efter att träna än markeringar här. Tyckte att du hade ett spännande upplägg med dammsugaren. Vi får nog köra något liknande det där istället.
 
Svarar dig igen. Nu har vi testat samma övning med pyttebit och det var tydligen för lätt det också eftersom han rusade på i princip likadant som när det låg en stor bit.
Det är ju egentligen mer anvisningar jag är ute efter att träna än markeringar här. Tyckte att du hade ett spännande upplägg med dammsugaren. Vi får nog köra något liknande det där istället.
Ja testa det!

Jag tänker att kan du manipulera konerna så att de släpper ifrån sig mindre doft? Eller testa något annat.
Uppochnervända krukor, jag har borrat hål i konservburkar som står upp och ner tex.
Eller göra en lineup med skor?
 
Idag har vi tränat anvisningar/markeringar på en överbliven plastmatta (ca 60 × 52 cm). Ska ärligt säga att jag inte är helt säker på om det går bra eller dåligt men han söker iaf inom mattan.
 

Bifogade filer

  • 20231006_111237.jpg
    20231006_111237.jpg
    382,3 KB · Visningar: 20
Målbilden kan kanske vara att han söker enligt anvisning inom 1-4 rutor (men jag är nybörjare så jag vet inte riktigt vad som kan vara rimligt).
 

Bifogade filer

  • 20231006_112421.jpg
    20231006_112421.jpg
    332,1 KB · Visningar: 20
När du säger anvisning, menar du var han startar eller att du vill dirigera honom?
Bra fråga! Vid närmare eftertanke, att han startar där jag visar. Det blir väl inte så bra att dirigera för hårt i provsammanhang. Har jag förstått det rätt så premieras lagom av den varan.
 
@Pilot tack för att du ställer så vettiga frågor förresten! Det får mig liksom att inse att vi fortfarande tränar lite utan målbild. Men att vi nu hakat upp oss på anvisningar är en del i att vi behöver bli bättre på att strukturera upp sök en och då underlättar det helt klart att vi startar där jag säger att vi startar. Så blir förhoppningsvis hela området genomsökt.
 
Heeeeeeeej, någon här som är intresserad av någon form av decemberutmaning?

Känner att jag behöver pepp/ känna lite press att hålla mig till planen.

Jag har tänkt att jag ska köra lite innan jobb så jag kan lämna med gott samvete.
 
Heeeeeeeej, någon här som är intresserad av någon form av decemberutmaning?

Känner att jag behöver pepp/ känna lite press att hålla mig till planen.

Jag har tänkt att jag ska köra lite innan jobb så jag kan lämna med gott samvete.
Jag och Q är (av samma anledning som dig). Vi ska på kursdag i helgen så vi har tränat lite inför det. Ganska så random som vanligt. (Just nu skyller jag på att jag förutom ungdomsmallen har en tio månaders som jag typ varje vaken sekund måste hindra från att råka ut för diverse olyckor..)
Hur går det för er annars? Våra markeringar tar sig men det är verkligen en färskvara.
 
Just det ja. Kursen till helgen blir teori, sen individuell träning för instruktör. Får köra ett sök och se hur det går. Har faktiskt haft samma instruktör sedan vi började och det är alltid intressant att träna för henne eftersom hon tydligare kan se om vi gjort några framsteg. Det är ytterst lätt att bli hemmablind.
 
Heeeeeeeej, någon här som är intresserad av någon form av decemberutmaning?

Känner att jag behöver pepp/ känna lite press att hålla mig till planen.

Jag har tänkt att jag ska köra lite innan jobb så jag kan lämna med gott samvete.

Jamen kanske det :) Lite nya tankar och upplägg kan knappast skada.
 
Jag och Q är (av samma anledning som dig). Vi ska på kursdag i helgen så vi har tränat lite inför det. Ganska så random som vanligt. (Just nu skyller jag på att jag förutom ungdomsmallen har en tio månaders som jag typ varje vaken sekund måste hindra från att råka ut för diverse olyckor..)
Hur går det för er annars? Våra markeringar tar sig men det är verkligen en färskvara.
Vi har inte gjort någon typ av utveckling what so ever. 😅
Eftersom vi har lagt så lite tid på det så har vi mest gjort enkla sök på diverse ställen (blev däremot väldigt stolt att hon klarade av att hålla fokus när vi kört sök på plockmaskinen på hönsen trots att den används dagen innan).
Markering har vi lagt ner helt då jag tyckt det varit svårt med vilka kriterier jag ska hålla på om det går någon vecka emellan, men det är något jag tänkt jag vill ta tag i december!

Kul med kurs! Perfekt att få hjälp med ett lämpligt upplägg om du vill kampanja i december.
(Sen får du kanske vara snäll mot dig själv om din bebis leker martyr och du inte får ihop det. 😊)
 
Heeeeeeeej, någon här som är intresserad av någon form av decemberutmaning?

Känner att jag behöver pepp/ känna lite press att hålla mig till planen.

Jag har tänkt att jag ska köra lite innan jobb så jag kan lämna med gott samvete.
Jag är på decemberutmaning! :)
 
Vi är försiktigt på en decemberutmaning. Det beror på nivån. Det går inte så bra nu vi har stannat i utvecklingen jag tycker att söken har blivit slarvigare både från hunden och från mig också. Behöver inspiration och har ingen att träna med.
 
Jag tänker att antingen har vi gemensamma mål för var vecka, eller så sätter vi upp våra egna mål i början av vecka här och redovisar under veckans gång vad vi gör och hur det går.


Jag tänker ju som alltid grunder och har tänkt så här för mig själv;
Vecka 1 Öka intresset för kong; leka, ha den på flirtpole, göra uppletanden.
Vecka 2 Start; vara noggrann med startsignal och anvisning - att hon börjar där jag pekar på cm, att hon startar med lite motstånd i halsbandet (hög vilja att börja söka), olika storlekar på kong
Vecka 3 Uthållighet; tid, olika storlekar på kong - större sök område större bit - litet sökområde liten bit
Vecka 4 Störning; svårare miljö (men görbart - balansera tid/miljö/erfarenhet)

Markering under 4 veckor - se till att intresset för helkong är högt, lägga in koppeldrag i lek, lägga in att hon får bara ta kong i rörelse - markering på helkong i lågintensiv lek, leta upp helkong + markering, belöna med en annan kong än den hon hittat, göra bitarna mindre 1/2 1/3 1/4 1/5 1/6.
Jag tänker att jag vill jobba med markeringen parallellt under dessa fyra veckorna, vi har gjort några av stegen reden men vet inte riktigt var vi står.

Det här är bara mina anteckningar som jag har klurat på att jag vill göra och tar gärna emot andra förslag om ni har andra tankar ni tycker hade varit bättre. :)
 
Jag tänker att antingen har vi gemensamma mål för var vecka, eller så sätter vi upp våra egna mål i början av vecka här och redovisar under veckans gång vad vi gör och hur det går.


Jag tänker ju som alltid grunder och har tänkt så här för mig själv;
Vecka 1 Öka intresset för kong; leka, ha den på flirtpole, göra uppletanden.
Vecka 2 Start; vara noggrann med startsignal och anvisning - att hon börjar där jag pekar på cm, att hon startar med lite motstånd i halsbandet (hög vilja att börja söka), olika storlekar på kong
Vecka 3 Uthållighet; tid, olika storlekar på kong - större sök område större bit - litet sökområde liten bit
Vecka 4 Störning; svårare miljö (men görbart - balansera tid/miljö/erfarenhet)

Markering under 4 veckor - se till att intresset för helkong är högt, lägga in koppeldrag i lek, lägga in att hon får bara ta kong i rörelse - markering på helkong i lågintensiv lek, leta upp helkong + markering, belöna med en annan kong än den hon hittat, göra bitarna mindre 1/2 1/3 1/4 1/5 1/6.
Jag tänker att jag vill jobba med markeringen parallellt under dessa fyra veckorna, vi har gjort några av stegen reden men vet inte riktigt var vi står.

Det här är bara mina anteckningar som jag har klurat på att jag vill göra och tar gärna emot andra förslag om ni har andra tankar ni tycker hade varit bättre. :)
Jag tycker att du gjort en bra plan! Önskar att jag kunde vara så planerande i min hundträning. Gissar att brist på planering och tydliga mål gör att vi inte riktigt avancerar. Är absolut sugen på att (efter mina lite taskiga förutsättningar) följa din planering.

Bakgrund: katastrofal kursdag igår. Alltså, det gick så dåligt så dåligt. Det är nästan alltid så att jag efter kursdagar får lust att börja om helt från början men igår kände jag att nä, nu slutar vi med detta. Helt ofokuserad hund som blev totalt utstörd av andra lukter och retningar. Det gick liksom att se på långt håll att det inte riktigt var någon hemma (eller rättare sagt, den som var hemma var inte kontaktbar och letade absolut inte efter någon kong). De andra hundarna som var med reagerade ungefär likadant på utomhusövningarna och det blev inte många kongbitar hittade. (Klen tröst dock.)

Summa summarum, vi försöker att följa ditt upplägg. Ska bli spännande att se om vi kan bli bättre/bra.
 
Okej, nu har jag med @Pilot s upplägg individanpassat till mig och Q. Högst oklart om detta ens är görbart under fyra veckor men vi får försöka!

Vecka 1 (49) Öka intresset för kong;
- Leka med kong på snöre.
- Göra uppletanden. Utomhus hemma i hagarna (stora, lilla). Vid backen, i skogen, i anslutning till elljusspåret.

Vecka 2 (50) Start;
- Startrutin och funktionslydnad: Innan start: lukta på kong, göra en markering (checka in ungefär som vid lydnadsträning). Inför/mot start: Gå fram "här", sitt, vänta (medan jag inspekterar sökområdet). Försök att träna funktionslydnad på annan plats än hemma.
- Anvisning: Träna anvisningar med godis i "pekhanden". Anvisa mot behållare med kong. Anvisa mot kong i plastmatta.
- Systematik i sökområde. Hur tränar vi för att söka av allt? Blir troligt bättre efterhand som anvisningarna blir bättre.

Vecka 3 (51) Uthållighet;
- Tomsök: ex. tom, tom, hitta.
- Sök i stora hagen efter mindre bit. Vid trött placera snabbt ut en lättare bit. Mycket beröm vid hittade!!!

Vecka 4 (52) Störning;
- Svårare miljö (uppletande av hel kong på hundrastningsstråken, typ som i vecka 1 men med störning). Stor belöning vid bra koncentration och sök.

Markering under 4 veckor:
Målbilden är 1 minuts stående frysmarkering på hel kong i nivå "fågel, fisk och mittemellan". Fortsättning är sedan enligt ovan med halvsynlig och icke synlig kong, samma tid. Obs! Inte glömma att lägga in störningar när detta fungerar som tex. tryck från sidorna, lätt drag i halsbandet. Förare som rör sig bakom från sida till sida.

För vår del: Jag som förare ska inte curla för mycket utan låta Q tänka själv. I början av vår markeringsträning tillexempel bara sitta på stol och invänta "spontana" markeringar och belöna för dessa. Vi behöver både träna samarbete men också Qs självständighet = svår balans för oss. Q kan doften och vi bör egentligen koncentrera oss på de små delarna i det hela (inte så bara dock). Egentligen inga hela sök alls utan bara bitarna som tillsammans ska bli hela sök i slutändan.

Som sagt, all cred till @Pilot. Vi tackar för upplägget och så ser vi vad det kan bli av detta.
 
Vet inte om jag behöver realitychecka en utmaning i närtid — går instruktörsutbildning och det är rätt tjockt med läxor mellan träffarna + att vi väl ska dra igång projektekipage i december…

Jag skulle främst vilja träna i olika miljöer — intresset ligger högt, och markeringarna börjar vara riktigt fina. Men att träna i olika miljöer kräver ju också att åka iväg, och jag kommer nog helt krasst inte mäkta med det i någon större utsträckning.

Men kul om det är lite aktivitet att följa här i tråden! Det kommer inspirera mig att vara kreativ i söken, även om det kanske blir mer som hang around :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
164 257
Senast: gul_zebra
·
Småbarn My 2,5 år påbörjade sin inskolning på förskolan för en månad sedan. De tre inskolningsdagarna gick jättebra och att lämna henne första...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 721
Senast: Freyja_bus
·
Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 865
Senast: Emelei
·
E
Islandshäst Jag har valt att fega och skapa en anonym användare eftersom det inte är officiellt att jag letar häst, och ni vet hur hästfolk kan...
Svar
9
· Visningar
2 070
Senast: deer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp