spattknöl

I

iceland

hejsan. hittat vå knölar på samma ställe på min häst bak ben, känns lite vätskiga, sitter nedanför knäet.. undrar om det kan vara spatt knöl?:confused: hur ser dessa ut? jätte tacksam för svar samt bilder på knölar..;)

Sv: spattknöl

En spattknöl sitter i hasledshöjd och är en sammanväxning av glidlederna, dessa är hårda så det låter då inte som en spattknöl. Dessa bildas när åkomman hamnar i en vilande fas.

tack för ditt snabba svar!! jag undrar då vad det kan vara? två knölar som uppkommit för ca en månad sen, inte varma, blir varken större eller mindre efter ridning.. känns lite "vätskiga" nästan så man kan flytta på dem, ömmar inte alls på dem...sitter på exakt samma ställe på båda bak..:confused:

Håller med Boj.

Sorry för 'blodig' bild. Men om du tittar på det vänstra benet på bilden (dvs det som eg är hästens högra ben) så på insidan, precis i nederkant och nedanför det rakade området ser du en spattknöls lokalisering. Och precis som Boj skriver - de är ben.

Thumbnail.aspx

oj visste inte att en spatt knöl blev så stor.. tack för bilden!! "mina"knölar sitter en aning längre ner, mindre samt relativt mjuka.. om det nu är gallor(dyker de verkligen upp som knölar, kulor?) hur behandlar jag för dessa? som sagt ingen hälta, värme eller ömhet på dessa knölar..tack för era svar!!

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 051
Senast: Cactus
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
4
· Visningar
1 180
Senast: Sanne97
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2