Spatt, Fenylbutazon.. Rida?!

sthu

Trådstartare
En häst i stallet fick för strax över ett år sen diagnosen spatt. Dåvarande medryttaren(s mamma) slutade genast rida och skaffade en annan häst.
Spatthästen, vi kan kalla henne C, hade förutom spatt kotledsinflammation på båda frambenen och hade mest ridits runt runt runt i padocken.

Efter ett par veckor/månaders vila kom en tjej och skulle rida en dag i veckan. Tjejen hade knappt ridit tidigare, så det var ju ingen hög nivå på ridningen direkt. I höstas kom ytterligare en flicka och red en dag i veckan. Så nu reds hästen (fortfarande mest runt i padocken) maximalt två dagar i veckan.

Igår när jag kom till stallet hade de börjat ge C butta. Inget ont i det, hon kan mycket väl behöva det. När jag frågade ägaren varför, och om vetrinären tittat på hästen, svarade hon att det var för att medryttare 1 hade så svårt att få C i galopp och att vetrinären rekommenderat butta 1 påse två gånger dagligen i två veckor.
Okej, tänkte jag, men är det inte bättre att ge hästen tid att komma i form? Två dagar (max) i veckan för en spatthäst känns inte precis som att vara i form.. Dessutom är (var, tyvärr) C en känslig häst, som kräver en stadig ryttare för att kunna prestera något. Hennes balans är inte den bästa och medryttarna gör det inte enklare för henne. När hon kom till stallet för snart 8 år sen var hon en mycket fin dressyrhäst, sen har det bara gått utför.. En enda lång sorglig historia :(

Döm min förvåning när medryttare 1 kommer ut i stallet, slänger på sadel och träns, leder ut hästen på stallplan och .. utan omsvep travar iväg.

Är det verkligen rätt att behandla en spatthäst så? Av allt jag läst om spatt är det inte speciellt nyttigt för hästen..
Och dessutom, är det verkligen så schysst att rida en häst som går på Fenylbuyazon på grund av smärta så svår att hon inte kan galoppera ÖHT?
Mitt hjärta värker för denna lilla häst, dels på grund av senaste tidens händelser, dels för gamla tider. Hon har inte direkt farit illa, men det sticker till i mitt hjärta varje gång någon behandlar henne orättvist..
Jag kanske överreagerar, kanske är det inte alls så stort som jag gör det. Men ingen kan väl säga att hästen på den här bilden ser ut att vara i form?!
Rakt från sidan

Sv: Spatt, Fenylbutazon.. Rida?!

Vad vill du ha ut av denna tråd för utom att få en massa medhåll, i stil med att det är synd om C etc etc? Detta är andra tråden i ämnet, jag funderar just som bäst på hur jag ska hantera denna.

Boj/moderator

En häst i stallet fick för strax över ett år sen diagnosen spatt. Dåvarande medryttaren(s mamma) slutade genast rida och skaffade en annan häst.
Spatthästen, vi kan kalla henne C, hade förutom spatt kotledsinflammation på båda frambenen och hade mest ridits runt runt runt i padocken.

Efter ett par veckor/månaders vila kom en tjej och skulle rida en dag i veckan. Tjejen hade knappt ridit tidigare, så det var ju ingen hög nivå på ridningen direkt. I höstas kom ytterligare en flicka och red en dag i veckan. Så nu reds hästen (fortfarande mest runt i padocken) maximalt två dagar i veckan.

Igår när jag kom till stallet hade de börjat ge C butta. Inget ont i det, hon kan mycket väl behöva det. När jag frågade ägaren varför, och om vetrinären tittat på hästen, svarade hon att det var för att medryttare 1 hade så svårt att få C i galopp och att vetrinären rekommenderat butta 1 påse två gånger dagligen i två veckor.
Okej, tänkte jag, men är det inte bättre att ge hästen tid att komma i form? Två dagar (max) i veckan för en spatthäst känns inte precis som att vara i form.. Dessutom är (var, tyvärr) C en känslig häst, som kräver en stadig ryttare för att kunna prestera något. Hennes balans är inte den bästa och medryttarna gör det inte enklare för henne. När hon kom till stallet för snart 8 år sen var hon en mycket fin dressyrhäst, sen har det bara gått utför.. En enda lång sorglig historia :(

Döm min förvåning när medryttare 1 kommer ut i stallet, slänger på sadel och träns, leder ut hästen på stallplan och .. utan omsvep travar iväg.

Är det verkligen rätt att behandla en spatthäst så? Av allt jag läst om spatt är det inte speciellt nyttigt för hästen..
Och dessutom, är det verkligen så schysst att rida en häst som går på Fenylbuyazon på grund av smärta så svår att hon inte kan galoppera ÖHT?
Mitt hjärta värker för denna lilla häst, dels på grund av senaste tidens händelser, dels för gamla tider. Hon har inte direkt farit illa, men det sticker till i mitt hjärta varje gång någon behandlar henne orättvist..
Jag kanske överreagerar, kanske är det inte alls så stort som jag gör det. Men ingen kan väl säga att hästen på den här bilden ser ut att vara i form?!
Rakt från sidan

Hästen ser ut som min gamling som står under behandling för pålagringar båda framkarpalerna. Hon liknar denna häst med sänkt rygg, dock verkar min lite mer musklad bak...:) Jag rider INTE henne, inte ens i skritt. När skadorna läkt ut tänker jag börja bygga upp henne med långa tyglar så hon får upp ryggen och mer muskler. Det är inte lätt att bära även lilla mig med den ryggen, och ökar skaderisken markant. Ska nu försöka gå ut och gå med henne, det tyckte veterinären var bra, så hon får lite mer muskler... Att rida en bedövad häst känns förskräckligt, då tar den ju i mer än den klarar, och ev effekt av medicinen blir ju sämre. Dessutom kan ju hästarna bli höga av den medicinen, så att rida en häst med butta i kroppen skulle jag aldrig våga... Stackars häst...:cry:

nej såklart är det inte rätt! men du får väl prata med ägarna, lyssnar dom inte så ring djurskyddet och säg att dom rider en halt o smärtställd häst.

inte så mkt vi kan göra med det liksom.. annat än att säga att det är fel o stackars häst men det hjälper ju inte hästen ett dugg...

Den tråden blev borttagen av någon anledning, och jag är inte ute efter en massa medhåll, utan åsikter och hjälp. Förra tråden beskrev (enligt mej) bättre vad jag var ute efter, men som sagt den är borta. Ta bort den här med om du vill, men då vill jag ha en förklaing varför.

Jag har pratat med ägaren, men hon svarar bara att hon pratat med en vetrinär. Jag skulle behöva lite bra argument, för det jag lagt fram hittills tycks inte gå fram..
Jag har sagt att det för det första är träning som krävs, får svaret att hon ridits i ett år.
Jag säger att om hästen har så ont att hon får butta kanske det inte är så bra att rida, får svaret att hon pratat med en vetrinär.
Hästen haltar inte, och har aldrig gjort konstigt nog, men är stel som en pinne.
Ägaren anar nog att jag är upprörd över deras djurhållning (har några kor också) men hon tycks inte bry sig.

Vad skulle jag säga till en inspektör; "hej, det går en häst här som får butta för sin spatt men vetrinären har tydligen sagt att det är ok att rida?". Jag vet inte ... Jag vill nog försöka övertyga ägaren i första hand.

om hon rider den på butta så kan spatten försämras. hästen kan även få andra skador som ej märks av pga butten! det är farligt att rida en häst som går på smärtställande.

på det så finns en ökad risk för fång och magsår!

Jag ska ta ett snack till med ägaren imorgon. Måste ändå säga till henne att hästarna ska ut, nu när min har eksemtäcke på sig..

Suck, ibland vill jag bara tvinga henne att sälja hästen..

Min gamla ponny hade spatt när hon kom te mej , hon hade då efter händelsen stått i´ca ett år innan hon kom te mej tror jag ! ...'När hon kom te mej tror ja hon stod i ca 2 år till.. Sen började ja med lite promenader o sedan nån gång ibland skrittade jag ngr gånger ut i skogen , sen började ja sakta sakta öka det o red nästan varje dag i skogen i alla gångartet, red i bara skogen i kanske ca ett år.

Började på voltet någon gång ibland, sedan en-två gång i veckan ...´red så i ca ett år, sedan började ja hoppa en lite små hinder i skogen o sedan på volten, sen kunde ja börja träna henne "normalt" igen !
och sedan började ja lite smått tävla henne i hoppning igen !
för hon hade ju hoppat innan hon fick spatt, hon gick på lösdrift tills hon var ca 8 år sedan köptes hon och började tävla o eftersom detta är en glad liten hopp ponny så gick det ju bra, och klasserna höjdes ganska fort vad ja har fattat det som ... sen sa det väl pang och hon var halt...

Nu är det absolut inga problem alls med hennes bakben!
det enda ja var väldigt noga med när ja red henne (för stor för henne nu så lillsyrran har tagit över) var att ja var väldigt noga med att värma upp henne mkt i skritt innan ja tränade henne och likadant skrittade ja av henne lite längre än vanligt!

Annars mår min pärla fint idag =)

Jag kan iofs bara svara för hur jag fick göra med min häst när hennes spatt upptäcktes. Vi åkte dock till klinik med henne så hon sprutades i haserna och sen hade hon kotledsinflammationer fram och även risk i bak.
Hon fick stå i kanske 2 dagar sen skulle hon ut i hagen + gå promenader, spatthästar behöver röra på sig regelbundet för att inte spatten ska börja vara aktiv igen (en behandlad spatt blir vilande men kan ju iofs bli aktiv när som helst igen..).

Vi fick behandla 3 gånger på mitt sto, men under tiden hade jag ett schema med hur jag skulle rida tills hon blev bra igen.
Nu är hon helt bra igen, fastän verkligen ingen trodde det (inte ens jag..).. Min häst har nog nio liv :D.

Har de varit på klinik? De kanske borde åka och spruta henne?
Sen är ju regelbunden ridning och motion jätteviktigt för spatthästar.

Det är tråkigt om de ska rida en trasig häst som har ont.. försök prata med dem för det kommer ju bara sluta på ett sett annars.. Om de bryr sig alls om hästen så att säga.

Jag fick oxå höra många gånger att min häst inte skulle bli helt bra, oftast handlar de bara om tid! MEN det har inte folk, tuvär!

vets tanke är nog att hon ska bygga muskler så hon inte går och spänner sig medan hon äter butta. Men det kräver ju att det är någon som kan rida henne i rätt form....

Jag var ändå chockad över hur fort det gick, då började jag inte galoppera förens 2 veckor efter det var menat att jag skulle enligt schemat.

Allt kan tyvärr inte lösas på en månad men orsaken till att jag fick kommentarerna var att för 3 år sen var min häst sjuk i ett år och då trodde inte heller någon att hon skulle klara sig (men som sagt, med tid och tålamod går allt) och då trodde de att det här var nådastöten eller vad man ska säga.
Men skam den som ger sig, säger jag:D.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
689
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens