spårlöst hästedition

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag äger en import utan härstamning, men som verkar ha lite historia. Han har pass som utfärdades då han var 3, där en ägare står angiven med en bokstav i förnamnet och hela efternamnet. Upptäckte detta först idag, och försökte såklart googla mig fram till personen, men den verkar ha flyttat (inte konstigt med tanke påatt det är 13 år sedan ungefär) men hur går man tillväga nu? Har mailat stamboksföreningen, men finns detnågon sorts folkbokföringsregister i holland där man kan se vem som bodde var en viss tidpunkt, och var hen bor nu? Vad finns det för sidor liknande eniro/hitta där du får upp både alla personer som heter det du sökt, och var de bor, för nederländerna? De jag hittat hittills kräver både namn + adress och det är ju sällan man har fullständiga uppgifter till någon man vill hitta. Har ni koll? Hur skulle ni gjort?

Jag "behöver" hitta tidigare ägare, för att spåra var tusan det gått snett. hästen har även ett gigantiskt ärr över huvudet, som kanske eller kanske inte varit bidragande faktor till att han är som han är idag. Det skulle vara skönt att veta lite mer om hans ganska anonyma liv. Han har ändå levt första halvan av sitt liv i holland, så det finns ju tid för många händelser.

Har ni några solskenshistorier där ni börjat nysta lite löst och sedan fått fram "hela historien"? :)
 
Sv: spårlöst hästedition

Jo, det finns många solskenshistorier.

Har du provat detelefoongids.nl ? Det finns också ett stort och aktivt hästforum där du skulle kunna efterlysa din häst; bokt.nl
 
Sv: spårlöst hästedition

bokt.nl är bra - folket är grymt trevliga och hjälpsamma, finns en särskild sida för att efterlysa hästar där också :)
 
Sv: spårlöst hästedition

Har ingen koll på var du bör leta men jag kan bara säga att det finns solskenshistorier.

En bekants häst kom som oregistrerad från typ tyskland. Ett par år senare försökte hon som importerade honom leta efter mer info. Det gällde bland annat min ponny och den här andra ponnyn, då båda var brännmärkta. Min häst hittade de inget på, men hennes häst visade sig vara en väldigt fin ponny från ett stort, känt stuteri och med kanonstam. Han gick upp i pris ett par tusenlappar efter det kan man säga :P

Lycka till! Sånt här är spännande.
 
Sv: spårlöst hästedition

KL

När jag söker på namnet kommer en annan stavning upp, alltid. Tyink blir tijink. Är det någon som vet varför?
 
Sv: spårlöst hästedition

Inte jag själv men min gamla dams uppfödare. Gamla damens mamma tävlades med okänd stam import Danmark, uppfödaren tittade ordentligt i hennes papper och hittade ett namn i Danmark. Skrev dit och hon bodde kvar så där en 15 år senare! Stoet var registrerat i Danmark och därför kunde hennes avkomma registreras i ASVH med full stam:)
 
Sv: spårlöst hästedition

Nu letar jag lite från "båda håll", kan man säga. Har fått veta av säljaren vem de köpte från, och kontaktat dem. Funderar på om man kan kontakta veterinärklinikerna i holland som vaccinerade honom som femåring (sista dokumentationen i passet innan sverige, hur tusan det nu funkar med tre års glapp) och fråga vem som beställde tjänsten, går det ens?

Gällande bokt.nl - man måste kunna skapa ett ord på holländska av vissa bokstäver som spamskydd. överkurs för mig så mailade ansvarig på sidan och frågade om hjälp. Hur har ni gjort som använt er av bokt.nl?
 
Sv: spårlöst hästedition

Jag har fått svar från stamboksföreningen, deras senast registrerade ägare (skickade dem alla nr, chip, levensnummer osv) bor kvar på samma adress de har registrerat.

Men hästen har fel namn. Snarlikt, men fel namn.

Hur gör man nu? Skickar brev? Ringer upp? (ringer väl helst inte upp pga överumplingen + ev språksvårigheter)
 
Sv: spårlöst hästedition

Y är ett gammeldags sätt att stava IJ. Och gamla efternamn stavas ofta på båda sätt eller så har familjen ändrat stavningen. Nuförtiden är det olika bokstäver med olika uttal men folkbokföringsregister som De Telefoongids ser det som samma bokstav för att i efternamn så gäller inte alltid det "nya" uttalet av Y.


Behöver du hjälp med Bokt så säg bara till.
 
Sv: spårlöst hästedition

Skriv ett brev så kan personen svara när den har möjlighet. Ringer man kan det vara helt fel situation och är personen oförberedd kan det bli dåliga svar på dina frågor. Lämna din mailadress så vlir det kanske lättare.
 
Sv: spårlöst hästedition

Jag googlade vidare, visade sig att personen äger och driver ett, vad jag kan förstå, framgångsrikt utbildningsstall i holland. Det är komiskt med tanke på hur hästen är att rida idag, men det var ju väldigt skönt iom att försäljningsstall/verksamheter har betydligt bättre kontaktmöjligheter än en privatperson. Nu har jag mailat och hoppas på svar :)
 
Sv: spårlöst hästedition

Spännande. Kul om ni kan få kontakt så du får reda på lite mer om hästen :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik en något spännande eftermiddag fick ett samtal av en hen som sökte stallplats, till en av sina hästar, hästen i fråga står på en...
Svar
11
· Visningar
2 475
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp