"sparkar" iväg höet..

Ragge_

Trådstartare
Nu har jag skaffat ett hönät till min ponny. Innan fick hon höet direkt på torvet och då tog hon hoven och rullade ihop lite under hoven och sparkade iväg det sen så låg det över hela boxen.
Jag kollade så det inte var något fel på höet men det var helt okej och hon åt det annars.. Ville bara veta om det är någon mer som har en häst som gör så eller om någon vet mer vaför hon gjorde det ?
 
Sv: "sparkar" iväg höet..

Det där är ett väldigt vanligt beteende. Exakt VARFÖR de gör det vet jag faktiskt inte men jag misstänker det har sin rot i krafsandet efter mat som de gör när de vill ha fram mat som är under något (snö t ex), antagligen är det godaste i botten? ;)

Båda mina gör det om de får hlet på mark/golv. Så för att undvika det, så den ena äter ur lågt satt höhäck, den andra ur IKEA-påse. http://hem.passagen.se/visenz/foder.htm

Jag vilL INTE ha hönät, sätter man dem högt så blir ätställningen onaturligt, sätter man dem lågt är risken de ska fastna alldeles för stor. Jag har TVÅ gånger skurit loss hästar ur hönät, den ena hade lyckats fastna med hela benet, den andra hade lyckats kila in den del av nätet mellan sko och hov på en BAKHOV. Men jag har sett för mycket elände med hönät för att övht vilja ha det längre.
 
Senast ändrad:
Sv: "sparkar" iväg höet..

vet ett sto som gjorde likadant tills man la ensilaget vid vattenkoppen- då slutade hon på en gång! Värt ett försök kanske... :)
 
Sv: "sparkar" iväg höet..

Sådär gör min unghäst med och sedan äter han inte höet då han dragit runt det. :smirk:

Måste komma på någon lösning till honom, hönär törrs jag ej. men IKEA kasse kasnke var ett förslag?
 
Sv: "sparkar" iväg höet..

Min unghäst gör också så, och det driver mig till vansinne (ja, jag har inget bättre att uppröra mig över just nu ;) ). Men han äter upp allt ändå och håller sig sysselsatt mycket längre än dom andra hästarna, så jag antar att han får göra som han vill med sin mat.
 
Sv: "sparkar" iväg höet..

CosmicQueen skrev:
Sådär gör min unghäst med och sedan äter han inte höet då han dragit runt det. :smirk:

Måste komma på någon lösning till honom, hönär törrs jag ej. men IKEA kasse kasnke var ett förslag?

Nu ska jag snart ha provision för IKEA-påseförslaget alltså, snart har jag inspirerat halva buke att använda det ;)

Jag kom ju på det just för Kele, hon drar runt och vägrar äta och jag vågade inte ha häck till henne. Så kom jag på IKEA-påse och det har funkat fint över ett år men hon äter mer än som ryms i den nu (den rymmer 6 kg hösilage). Så nu ska hon få en höhäck (fäst lågt) med GUMMISTÄNGER =)
 
Sv: "sparkar" iväg höet..

Är man rädd att dom ska fasta så kan man ha de på tvären :P
Sätter fast det i båda ändarna så de blir en "korv" av det ..hehe :smirk:
Hönät fungerar bra på mina hästar fast endel hästar är ju mer uppe med fötterna än andra. T.ex mitt ena ahalvblod väldigt ostadiga ben och har fastnat i allt ..:D Ragge , en shettis har väldigt stadiga ben och tycker det är skit kul att springa på is i hagen.. Även om inte jag tycker det är lika kul ... men han är ändå en vldigt nyfiken häst så till honom och halvblodet har vi inte hönät även om halvblodet inte gillaratt äta det längst ner p.g.a att det är smutsigt (klneis :P )
Ska köpa ett hönät idag på börjes till henne och hänga de på tvären..ingen risk för att hon fastnar då , men hästar äter ibland löv på träd och äppelfrån träd så det är inte helt onaturligt att äta "uppifrån" heller...Enligt mig :crazy:
 
Sv: "sparkar" iväg höet..

Ragge_ skrev:
Är man rädd att dom ska fasta så kan man ha de på tvären :P
Sätter fast det i båda ändarna så de blir en "korv" av det ..hehe :smirk:
Hönät fungerar bra på mina hästar fast endel hästar är ju mer uppe med fötterna än andra. T.ex mitt ena ahalvblod väldigt ostadiga ben och har fastnat i allt ..:D Ragge , en shettis har väldigt stadiga ben och tycker det är skit kul att springa på is i hagen.. Även om inte jag tycker det är lika kul ... men han är ändå en vldigt nyfiken häst så till honom och halvblodet har vi inte hönät även om halvblodet inte gillaratt äta det längst ner p.g.a att det är smutsigt (klneis :P )
Ska köpa ett hönät idag på börjes till henne och hänga de på tvären..ingen risk för att hon fastnar då , men hästar äter ibland löv på träd och äppelfrån träd så det är inte helt onaturligt att äta "uppifrån" heller...Enligt mig :crazy:

De KAN fastna hur man än hänger det, men det är ju olika hur gärna de rullar eller gör andra saker som gör att de riskerar att fastna.

Ang äta löv från träd så är det just IBLAND de gör det, problemet med hönät/höhäck satt högt är att det inte bara är ibland eller enstaka stunder och man får en onaturlig ätställning. Som efter X år gärna visar sig som snedsltning av tänder om inte annat (känsligare hästar får ryggont etc innan dess).

Sen är det ju alltid till syvene och sist en smaksak, bara man är medveten om risker och både nackdelar och fördelar så är det ju upp till var och en attvälja sen.

En häst med tendenser att sparka runt hö som ligger på mark anser jag fö inte har 'stadiga ben' utan löper ökad risk att fastna i ett lågt hängt hönät.
 
Sv: "sparkar" iväg höet..

Jo, det finns nackdelar med det också men hon äter där och rullar sig inte i den hörnan . Hon rullar sig dessutom nästan aldrig i boxen.
:d
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 850
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 765
Senast: Bee
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 151
Senast: Habina
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 114
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp