Spånpellets

grodan21

Trådstartare
Har bytt strö till hästen, till spånpellets. Det behövs tre säckar per vecka till min häst som inte är den renligaste.

Ni som använder spånpellets hur många säckar per vecka använder ni?
 
Min gamla stallägare la in en säck varannan vecka, minns det eftersom mina balar kutterspån gick åt i samma mängd som hennes spånpellets. Hennes häst var dock renlig av sig.
 
Har bytt strö till hästen, till spånpellets. Det behövs tre säckar per vecka till min häst som inte är den renligaste.

Ni som använder spånpellets hur många säckar per vecka använder ni?
Till den en hästen lägger jag in en ny säck var fjärde dag, medans den andra behöver en ny säck var annan/var tredje dag.
 
Till vår c-ponny går det åt i genomsnitt 2 säckar i veckan. Ibland räcker det med en ibland tre. Jag upplever att det beror på vädret. Är det regnigt och fuktigt ute går det åt mer i boxen. Vi står i kallstall.
 
Har bytt strö till hästen, till spånpellets. Det behövs tre säckar per vecka till min häst som inte är den renligaste.

Ni som använder spånpellets hur många säckar per vecka använder ni?
Jag brukade fylla på ca 2 stycken var 7-10e dag, med utgångspunkt i en rejält uppfylld box.
 
Jag har en liten D-ponny och en shettis, i boxar som är i proportion till deras storlek. D-ponnyn är mer av en skitgris än shettisen, dock inte extrem på något sätt, och för henne går det normalt sett åt ungefär två säckar i veckan. Shettisen brukar räcka med en, han är extremt renlig och har sin bajshög och sin kissfläck på exakt samma ställe varje dag. De har även ganska mycket utevistelse, jag märker skillnad på D-ponnyn som jag haft i annat stall med mindre utevistelse tidigare.
 
Min drar minst 3 säckar i veckan. Ganska renlig men ogillar att kissa utomhus (hon håller sig helst tills hon kommer in = mycket kiss i boxen)
 
Förlåt om jag kapar tråd lite, men hur många säckar krävs för att fylla en normal box på ca 10kvm? Vill ha ordentligt med spån inte bara täcka golvet.
 
Förlåt om jag kapar tråd lite, men hur många säckar krävs för att fylla en normal box på ca 10kvm? Vill ha ordentligt med spån inte bara täcka golvet.
Har för mig att jag la in 12 säckar när jag strödde upp boxen på ca 10 kvm. Vill också ha ordentligt med spån, gärna 1 dm minst.
 
Jag tycker det beror mycket på vilken pellets det är.
Börjes och Stora Enso lägger jag in var 5e dag.
RS Strö var jag tvungen att lägga varannan dag.
Normal renligt sto som kissar mycket
 
Då verkar min vara ganska normal :D Är bara jag som använder pellets i stallet, så finns ingen att jämföra med.
 
Förlåt om jag kapar tråd lite, men hur många säckar krävs för att fylla en normal box på ca 10kvm? Vill ha ordentligt med spån inte bara täcka golvet.
Jag la in 10 när jag flyttade in på nya stallet och fick sedan fylla på lite efterhand innan jag var nöjd med mängden :)
 
Jag lägger nog också in runt två per vecka men har märkt att det är stor variation beroende på tillverkare hur mycket det går åt. Stora Enso är hittills min favorit.
 

Liknande trådar

Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
856
Senast: NOC14
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: Fazeem
·
Hästvård Min häst ska stå på box i alla fall en vecka med gips om hoven (broddtramp med främmande kropp). Vill nu har era tips för att hästen...
Svar
18
· Visningar
1 260
Senast: Andromedae
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 016
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp